De elektrische toekomst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: De elektrische toekomst



Bericht door willemzon »

Ik niet, ik heb net een half jaar terug mijn c1 gehaald😀
Zonder gekheid, het maakt mij niets uit.
Groeten willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Ahjwinth »

VDL gaat elektrisch campers bouwen. 330km range

https://www.autovisie.nl/nieuws/elektr ... egraaf.nl/
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Cee Pee »

Niet echt geschikt voor langer verblijf.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: De elektrische toekomst



Bericht door KTManiac »

Nog niet inderdaad. Zodra het formaat zo'n beetje Sprinter/Crafter L3H2 wordt, de aktieradius verdubbelt en de prijs hetzelfde blijft (70K voor de complete bus) ga ik er 's serieus naar kijken. :thumbup: ... misschien.

Hoewel ik het nog steeds een heel prettig idee vind dat er aan m'n 20 jaar oude diesel weinig kapot kan wat ik niet zelf onderweg kan maken of anders bij een hoefsmid wel kan laten maken. Dat gaat bij zo'n batterijenauto niet meer lukken. Nou beginnen hoefsmeden ook wat zeldzaam te worden.... :think:
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Dick-B »

In Zweden wordt de diesel een stuk duurder maar denken nog niet aan electriche toekomst,
Hebben dit ingedachte,
irland-hast-och-vagn-1 (600 x 322).jpg
irland-hast-och-vagn-1 (600 x 322).jpg (62.39 KiB) 306 keer bekeken
Häst o vagn (600 x 400).jpg
Häst o vagn (600 x 400).jpg (106.77 KiB) 306 keer bekeken
gr.Dick.
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: De elektrische toekomst



Bericht door camperaap »

Toch kan het wel eens hard gaan met EV. In Noorwegen worden nu meer electrische auto's verkocht dan benzine of diesel. Sommige parkeerplaatsen staan dan ook vol met laadpalen, soms nog gratis ook.

https://www.mo.be/nieuws/noorwegen-word ... s-verkocht
Bijlagen
Tesla-Supercharger.jpg
Tesla-Supercharger.jpg (30.99 KiB) 261 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De elektrische toekomst



Bericht door PaulBng »

Quoten lukt niet helemaal. Maar ik wil wel met die juffrouw mee uit de tweede foto van Dick
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

Die actieradius is nog wel een ding hè. Gisteren bij kassa iets over Nissan de 300+ tig km blijken net geen 200 te wezen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Cee Pee »

Bij een diesel weet je hoever je met een tank kunt komen en dat blijft altijd ongeveer gelijk.
Bij een batterij auto wordt de actieradius na elke laadbeurt iets minder en na een paar jaar zijn de batterijen gewoon op.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De elektrische toekomst



Bericht door PaulBng »

En als het een beetje koud is....


Paul
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De elektrische toekomst



Bericht door de Jonckheer »

En als het flink warm is (gebruik van airco).
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: De elektrische toekomst



Bericht door HJM »

Veel ervaringsdeskundigen lees ik :wtf:
Mijn 2de ev inmiddels, max in zomer 555 (op foto) en bij winter ongeveer 400 km range en de fabriek claimt ruim 450.
Als je normaal rijdt zijn er ev die echt zuinig zijn, 6 tot 7 km uit een kw in de zomer en rond de 5 nu het koud is, met blowers op de ruit bij start en verwarming aan tijdens het rijden.
Veel "kenners" hebben geen idee en praten anderen na, ev is echt fijn, zuinig en nu nog belachelijk goedkoop in gebruik.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: De elektrische toekomst



Bericht door camperaap »

:thumbup:
Ik rijd met mij EV 7km op 1Kw.
Hoef smorgens niet te krabben, zet ff 2 minuten de blower aan en de ruiten zijn ijsvrij.
2 keer per week snachts aan de laadpaal thuis.
Ik zou niet meer terug willen naar benzine of diesel.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2207
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: De elektrische toekomst



Bericht door DucatoDolf »

Fijn dat ervaringsdeskundigen aanwezig zijn. :thumbup: Maar even voor de goede orde, gaat het bij jullie om een gewone auto of een camper?

Ik gok zo maar dat automobielfabrikanten wel een uitgebreidere R&D er op na houden in tegenstelling tot fabrikanten die een bestaand voertuig ombouwen naar elektrische aandrijving in een camper? Is echt een aanname hoor. 88I

Goedkoper in gebruik geloof ik vast. Maar nu worden alle laadpalen nog gesubsidieerd. Stroom uit huis zal ook goedkoper zijn dan openbaar (en straks commercieel) bij een laadpaal?

Ben vóór de shift naar elektrische aandrijving. Maar over de overdracht/transport/opslag van energie heb ik nog veel bedenkingen. Grondstoffen en milieubelasting voor accu productie gaat een probleem worden waar we nu met zijn allen nog de ogen voor sluiten. Zie wellicht een oplossing in inductie overdracht in het wegdek van bijvoorbeeld hoofdwegen. Of waterstof brandstofcellen; waarbij electriciteit groen opgewekt omgezet wordt in waterstof en zo makkelijker in de EV kan worden getransporteerd en gebruikt kan worden.

Any thoughts? :?:
Plaats reactie