De elektrische toekomst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Premiumliner »

AadenAnke schreef:
ma 30 nov 2020, 11:56
Ach ja een 1/2 tot een hele euro voor een kilowatt. Niet echt verkeerd toch? Wat kost een kilowatt hier in Nederland uit de meter? Rond de 20 cent denk ik? Tel daar een omslag bij voor het aanleggen van het gedeelte voor de meter en na de meter. Schrijf dat af in 15 jaar moet je aardig wat kilowatt jes verkopen om je Investering eruit te halen met 50 cent per kilowatt. Dus ik denk val wel mee. Gebruik er maar weinig van de zonnepanelen vullen de accu's dus 1a2 kilowatt per dag?

Gr. Aad
Wat ik bedoel te zeggen is dat een beetje camper toch wel 1kWh/3-4 km zal verbruiken en dat beteken dat je voor een 60kWh accu dan ongeveer 30-60 euro kwijt bent. Daar kun je dan 180-240 km mee rijden onder gunstige omstandigheden.

Als ik zuinig rijd met m'n elektrische auto (Hyundai Ioniq ) is het verbruik ongeveer 1kWh/8 km. Aangezien ik vrijwel altijd thuis laad en voldoende zonnepanelen op het dak heb, kost het mij ongeveer 7 cent/kWh (Terug leveringsbedrag/kWh wat ik anders van de energieleverancier zou krijgen.)
Ik heb de aanschaf van de zonnepanelen even niet meegerekend omdat die 25 jaar meegaan en ik had ze toch al. :D
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

1 kilowatt is 1,36 pk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

Ja energie is duur en zal alleen maar duurder worden in de toekomst. Deels omdat het schaarser wordt maar vooral door ontmoediging/aansporing om er minder van te gebruiken. Niet vergeten dat ook de diverse staats kassen door belastingheffingen op energie gevuld worden betalen we dus flink. Maar door elektrisch te gaan rijden besparen we ook weer op andere kosten. Eigenbijtelling op de auto van de baas, ouderschap belasting, milieu heffingen en niet te vergeten gewoon onderhoud en reparatie. Een elektromotor heeft niet veel onderhoud nodig. De eerste auto bezitters hadden ook problemen om hun brandstof te krijgen. Ze moesten er vaak kilometers voor omrijden of lopen met een jerrycan en die subsidie op elektrische wagens die moeten we ook betalen. Dat alles afgewogen vindt ik de prijs op CP niet echt veel.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

energie is duur en zal alleen nog maar duurder worden, alternatief is de zon hij is er vaak , maak er gebruik van, zo veel mogelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

Daarom 13 panelen op het huis en 115 watt op de camper. Als we stroom nemen op CP of camping is voor de fiets/rolstoel accu's, airfryer of de elektrische hapjespan. Die laatste gaat er uit. We schaffen een cadac safari 2 aan. Fiets en rolstoel accu's pakken in het eerste deel van de laden net iets teveel uit de accu :bang: dus ooit nog een een grotere accu. Is nu nog de vraag waar kan ik die kwijt. Zonnepanelen op het huis nu alweer ruim 7 jaar :thumbup:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22851
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De elektrische toekomst



Bericht door PaulBng »

Wat staat de accu nu, Aad?


Paul
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Premiumliner »

Baas boven baas. :-B 18 zonnepanelen (4470 Wp) op het dak, 400 Wp op de integraalcamper en 160 Wp op de buscamper,
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Ontario »

hathi schreef:
ma 23 nov 2020, 23:40
Henk, de Transporter,zal onder de €40.000,- blijven,dus dat valt mee. Maar de afmetingen ?Het huidige studiemodel heeft nog de afmetingen van een Transporter. De ID. Buzz is namelijk 4,92 meter lang, 1,68 meter breed en 1,96 meter hoog. Het productiemodel wordt echter nauwelijks groter dan de compactere Touran, maar er komt ook een lange versie
Ik probeer dit onderwerp een beetje te overzien maar dat valt me niet mee omdat het zo veelomvattend is. Mercedes brengt nu de in Spanje gebouwde V-Klasse EQV; prijs in Duitsland vanaf €69020,-. https://tinyurl.com/y2uzdftd
We spreken dan over een voertuig als de VW Transporter (die €40.000,- zou kosten?) De VW ID-Buzz komt hier toch al niet voor 2022, en dan is dat nog lang geen camperbus. Ik vermoed echter dat de TS vooral aan camperen op elektriciteit doelde. Zo'n EQV in camperuitvoering komt dan al gauw op ruim meer dan €100.000,-. Ik denk aan b.v. Mercedes Marco Polo, Volkswagen California 6.1 Ocean, Westfalia Club Joker City / Keppler, Jules Verne, plus nog wat goedkoper spul op Toyota en zo. Allemaal onder de 200 cm. hoogte en dus bij uitstek parkeervriendelijk. Voor camperaars die willen downsizen naar dit niveau heb ik dan nog wat vragen open staan: wat rechtvaardigt de gedachte dat de NL-overheid deze categorie zal vrijwaren van BPM-achtige belasting? Of pittige houderschapsbelasting, of b.v. kilometerheffing? En wie gaat de hoge meerkosten van brandschade betalen. Als je je straks al met zo'n voertuig zonder extra kosten in parkeergarages of op veerboten mag begeven? Wie het (zeker) weet mag het zeggen.

Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Kroppie »

Premiumliner schreef:
ma 30 nov 2020, 14:27
Baas boven baas. :-B 18 zonnepanelen (4470 Wp) op het dak, 400 Wp op de integraalcamper en 160 Wp op de buscamper,
:D
hier 2500 Wp op dak, 1200Wp in de tuin, 825Wp aan de ander kant van het oprijpad, 400Wp(flex) op het dak van de schuur, :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

PaulBng schreef:
ma 30 nov 2020, 14:21
Wat staat de accu nu, Aad?


Paul
In het bankje eigenlijk boven het hitteschild dat boven de Webasto zit. Net naast het frame van de gordelbok. Alles op de cm uit gedokterd zeg maar en dan 2 ventilatie roosters in de dubbele bodem. Ik moet zeggen ze hebben er over nagedacht :bang: :bang: er zit dan aan de zijkant van het bankje een opberg kastje van
H45B50D17 cm denk ik. Dat ga ik waarschijnlijk opofferen zodat ik 2 accu's kwijt kan. De huidige draaien en dan 1 er naast. Ik weet het ik vloek in de kerk niet de zelfde leeftijd, merk, e.d. Maar wel de zelfde soort en laadspanning :oops: :oops: en als dat zit wordt het toch weer reisklaar wegen want er komt nog wel wat bij volgend seizoen. Bustent, accu, cadac safarichef2, extra toilettank, reservewiel en dan nog wat kleine dingen.
We hadden nog een 150 kilo gegaan voor we aan het maximum zitten dus moet lukken! En anders net als de rest! Wat mag je ook alweer over beladen :shh: :silent: :think: :crazy: :cheers:

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De elektrische toekomst



Bericht door AadenAnke »

Ontario schreef:
ma 30 nov 2020, 15:08
hathi schreef:
ma 23 nov 2020, 23:40
Henk, de Transporter,zal onder de €40.000,- blijven,dus dat valt mee. Maar de afmetingen ?Het huidige studiemodel heeft nog de afmetingen van een Transporter. De ID. Buzz is namelijk 4,92 meter lang, 1,68 meter breed en 1,96 meter hoog. Het productiemodel wordt echter nauwelijks groter dan de compactere Touran, maar er komt ook een lange versie
Ik probeer dit onderwerp een beetje te overzien maar dat valt me niet mee omdat het zo veelomvattend is. Mercedes brengt nu de in Spanje gebouwde V-Klasse EQV; prijs in Duitsland vanaf €69020,-. https://tinyurl.com/y2uzdftd
We spreken dan over een voertuig als de VW Transporter (die €40.000,- zou kosten?) De VW ID-Buzz komt hier toch al niet voor 2022, en dan is dat nog lang geen camperbus. Ik vermoed echter dat de TS vooral aan camperen op elektriciteit doelde. Zo'n EQV in camperuitvoering komt dan al gauw op ruim meer dan €100.000,-. Ik denk aan b.v. Mercedes Marco Polo, Volkswagen California 6.1 Ocean, Westfalia Club Joker City / Keppler, Jules Verne, plus nog wat goedkoper spul op Toyota en zo. Allemaal onder de 200 cm. hoogte en dus bij uitstek parkeervriendelijk. Voor camperaars die willen downsizen naar dit niveau heb ik dan nog wat vragen open staan: wat rechtvaardigt de gedachte dat de NL-overheid deze categorie zal vrijwaren van BPM-achtige belasting? Of pittige houderschapsbelasting, of b.v. kilometerheffing? En wie gaat de hoge meerkosten van brandschade betalen. Als je je straks al met zo'n voertuig zonder extra kosten in parkeergarages of op veerboten mag begeven? Wie het (zeker) weet mag het zeggen.

Henk
De eventuele schade die komt op de rug van de collectieve gemeenschap te rusten via welke omweg dan ook!
Wat betreft de diverse heffingen, voorlopig nog ff niet. De heffingskosten bij de oudere voertuigen eerst opschroeven stimuleren en ontmoedigen en daarna als dat niet meer genoeg opbrengt gewoon langzaam weer gewoon heffen dus bpm en andere belastingen. Afschaffen van subsidies en dan zijn we weer bij af. Klagen dat de wagen in Nederland veel duurder is dan in de landen om ons heen! Of dacht je echt dat het altijd anders zou blijven? Nee toch

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Autocaravana »

wat rechtvaardigt de gedachte dat de NL-overheid deze categorie zal vrijwaren van BPM-achtige belasting?
Lijkt me het zelfde argument als voor andere elektrische voertuigen die BPM-vrij geleverd worden.
Er zal op een gegeven moment wel een kilometerheffing komen, nu zelfs de VVD daar voor pleit.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: De elektrische toekomst



Bericht door Vopper »

Ze vinden echt wel weer manieren om het voordeel teniet te doen t.g.v. de andere hobby,s van het kabinet die veeeel kosten. :bang:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De elektrische toekomst



Bericht door de Jonckheer »

En waarom moeten degenen die geen batterij auto kunnen/willen kopen opdraaien voor de subsidies? Maakt elektrische rijders dat geen subsidie slurpers? Mrb betalen, net als iedereen! Je bent met zo'n ding sowieso al goedkoper uit door goedkoper "tanken" en onderhoud, het is wel een keer genoeg. Stimuleren zou niet nodig moeten zijn als het allemaal halleluja is, toch? Nou, dat is het dus niet. Pas nog even een stukje Nissan gezien op TV, daar kwam je met moeite wel 200 km mee ipv de beloofde 370 en daar waren de taxichauffeurs die zo'n misbaksel hadden gekocht niet echt gelukkig mee. Nee, voorlopig is elektrisch niet de toekomst, als dat al ooit gebeurt.
Plaats reactie