Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Onduidelijkheid troef.
Ik bestelde een nieuwe campervan op basis Citroën 2.2 HDI 165 pk en ik tast nog in het duister volgens welke euronorm deze motor april 2021 afgeleverd zal worden.
Dit vind ik online:
De Euro 6d standaard wordt pas in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en pas vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel eraan voldoen. Met andere woorden: een diesel die je in december 2020 koopt,(Euro 6D TEMP) riskeert zes jaar later, in december 2026 z’n functie te verliezen.
Krijg ik nu een Euro 6D temp of een Euro 6D?
Ik bestelde een nieuwe campervan op basis Citroën 2.2 HDI 165 pk en ik tast nog in het duister volgens welke euronorm deze motor april 2021 afgeleverd zal worden.
Dit vind ik online:
De Euro 6d standaard wordt pas in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en pas vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel eraan voldoen. Met andere woorden: een diesel die je in december 2020 koopt,(Euro 6D TEMP) riskeert zes jaar later, in december 2026 z’n functie te verliezen.
Krijg ik nu een Euro 6D temp of een Euro 6D?
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Definieer 'ingeschreven' eens nader? Je krijgt 'm toch pas in '21?
En wat bedoel je met functie verliezen?
Ik heb zelf een camper op Fiat chassis in bestelling met verwachte levering medio april en heb me eigenlijk nog niet afgevraagd of daar nou wel of niet 'temp' bij de mileunorm staat. Bij Fiat op de site zie ik voor de 6D motoren geen 'temp' meer terug maar ik heb geen idee hoe groot de bussenvoorraad bij de camperbouwers is......
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Deze info komt niet van mezelf...ik vond het online....Heb de dealer om duidelijkheid gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen. Ik denk dat indien de norm al streng is voor personenwagens er geen enkele bus aan zal voldoen...? Ben benieuwd. Verbieden zullen ze de nieuwste diesels niet snel doen denk ik. Maar ze zullen mogelijk wel munt slaan uit de strengere normen...
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 20 nov 2020, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Met functie verliezen zal ie vermoedelijk bedoelen dat ooit, in de toekomst, er een punt komt dat een <insert mileuzone/sticker> alleen toegankelijk is voor voertuigen met EURO6 en hoger, en dat EURO6temp dus als <EURO6 gezien wordt
Boeit het in de praktijk? nee, tenzij je midden in een stad wilt parkeren.
Maar als je de 'keuze' hebt kan het natuurlijk wel een klein voordeeltje zijn. Immers, als je nu een 2e hands camper koopt die exact identiek zijn maar het enige verschil een groene of oranje duitslandsticker dan heeft die laatste toch een minimaal voordeeltje in het gemak van verkopen.
Even los van de milieuaspecten is er ook een andere kant: Mijn oude 1.9TDI diesel (personenauto) was onverwoestbaar. Euro3, dus mocht al nergens ongeveer meer in, maar ik gebruikte toch altijd OV in de grotere steden (parkeren is toch al ruk en duur).
Maar daar tegenover staat wel een degelijke motor, geen/nauwelijks gezeur met EGR, roetfilters, adblue,startstop systemen, keyless entry die allemaal stuk kunnen en die het allemaal duur maken in onderhoud (accu's inleren voor zwaar euro's, roetfilters vervangen, regenereren ellende, 10000 sensoren die stuk kunnen enz)
Boeit het in de praktijk? nee, tenzij je midden in een stad wilt parkeren.
Maar als je de 'keuze' hebt kan het natuurlijk wel een klein voordeeltje zijn. Immers, als je nu een 2e hands camper koopt die exact identiek zijn maar het enige verschil een groene of oranje duitslandsticker dan heeft die laatste toch een minimaal voordeeltje in het gemak van verkopen.
Even los van de milieuaspecten is er ook een andere kant: Mijn oude 1.9TDI diesel (personenauto) was onverwoestbaar. Euro3, dus mocht al nergens ongeveer meer in, maar ik gebruikte toch altijd OV in de grotere steden (parkeren is toch al ruk en duur).
Maar daar tegenover staat wel een degelijke motor, geen/nauwelijks gezeur met EGR, roetfilters, adblue,startstop systemen, keyless entry die allemaal stuk kunnen en die het allemaal duur maken in onderhoud (accu's inleren voor zwaar euro's, roetfilters vervangen, regenereren ellende, 10000 sensoren die stuk kunnen enz)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Zie artikel over Wallonië, gaat niet meer over een stad maar over een heel gebied!
Als ze dit gaan doorzetten in andere gebieden/landen................
Voor Wallonië is er geen verschil voor D-temp of D.
Milieu zone Wallonië
Als ze dit gaan doorzetten in andere gebieden/landen................
Voor Wallonië is er geen verschil voor D-temp of D.
Milieu zone Wallonië
Euro 5 in 2028
De eerste restricties over heel het Waalse grondgebied gaan van start in 2023. Auto's met Euronorm 0 of 1, verkocht tot 1996, zullen er niet meer mogen rondrijden. Dit wordt steeds strenger: vanaf 2028 geldt het verbod al voor Euro 5-diesels. Benzines met dezelfde emissienorm mogen dan nog rondrijden. Hetzelfde geldt in 2030 voor Euro 6. De Euro 6d- en 6d Temp-motoren zijn voorlopig nog vrijgesteld
Groeten Peter
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Herman je hebt wel degelijk gelijk in je redenering,en het is ook prima dat je er überhaupt aan denkt,maar alleen het feit al ,dat je op de Camper moet wachten,en dus nog gebouwd moet worden ? Dan mag je toch aannemen,dat men niet meer een oud model gaat inbouwen,dus wees alert,en indien het antwoord niet bevredigend is,stuur je gewoon een aangetekende brief,als bewijs dat je vtv al gereageerd hebt, maar normalerwijze moet je een 2021 model, met 6 Dmotor krijgen,en geen 6D temp(Emory) =tijdelijk .model want je weet het bij Fiat nooit, het zou niet de eerste zijn,waarvan de basis al 1 a 2 jaar oud uit oude voorraad is PS ik weet niet wat de afspraken zijn tussen u en uw dealer,maar eigenlijk is het heel simpel,wil je een model 2021, dan heeft de Fiat Ad blue als toevoeging,anders is het een vorig model !
Laatst gewijzigd door hathi op vr 20 nov 2020, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Dan zullen de camperplaatsen en campings daar rap verdwijnen denk ik.DiffRental schreef: ↑vr 20 nov 2020, 18:50Zie artikel over Wallonië, gaat niet meer over een stad maar over een heel gebied!
Als ze dit gaan doorzetten in andere gebieden/landen................
Voor Wallonië is er geen verschil voor D-temp of D.
Milieu zone Wallonië
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Als ik de link van DiffRental lees en dan door zoek kom ik hier.
https://www.walloniebassesemissions.be/ ... derogation
En dan lees ik onder
B In lage-emissiezones
In de regel blijven emissiearme gebieden toegankelijk voor de volgende voertuigen:
Voertuigen voor speciale doeleinden die voldoen aan de definitie van een camper of mobiele kraan.
Het lijkt er op dat je met de camper er dus gewoon mag komen.
https://www.walloniebassesemissions.be/ ... derogation
En dan lees ik onder
B In lage-emissiezones
In de regel blijven emissiearme gebieden toegankelijk voor de volgende voertuigen:
Voertuigen voor speciale doeleinden die voldoen aan de definitie van een camper of mobiele kraan.
Het lijkt er op dat je met de camper er dus gewoon mag komen.
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
hathi schreef: ↑vr 20 nov 2020, 19:39Herman je hebt wel degelijk gelijk in je redenering,en het is ook prima dat je er überhaupt aan denkt,maar alleen het feit al ,dat je op de Camper moet wachten,en dus nog gebouwd moet worden ? Dan mag je toch aannemen,dat men niet meer een oud model gaat inbouwen,dus wees alert,en indien het antwoord niet bevredigend is,stuur je gewoon een aangetekende brief,als bewijs dat je vtv al gereageerd hebt, maar normalerwijze moet je een 2021 model, met 6 Dmotor krijgen,en geen 6D temp(Emory) =tijdelijk .model want je weet het bij Fiat nooit, het zou niet de eerste zijn,waarvan de basis al 1 a 2 jaar oud uit oude voorraad is PS ik weet niet wat de afspraken zijn tussen u en uw dealer,maar eigenlijk is het heel simpel,wil je een model 2021, dan heeft de Fiat Ad blue als toevoeging,anders is het een vorig model !
Ts
gaat over een Citroën.....
.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Lambiek, klopt maardat is om het even,er bestaat geen motor welke de euronorm 6 D haalt,zonder Ad Blue.....(al dachten ze daar bij Fiat eertijds anders over,maar we weten intussen ook waarom)
Hans
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 26 jan 2016, 16:10
Re: Hoe zit dat nu met die nieuwe euronorm?
Gisteren wist een verkoper bij een camperbedrijf (in het oosten van het land) me te vertellen dat de levering van een nieuwe camper weleens pas in 2022 zou kunnen gaan plaatsvinden. Dat kwam volgens hem omdat Fiat de productie nu niet meer aankan. De productiecapaciteit is lager dan de vraag. Het gaat dus om campers op basis van een Ducato en wellicht Citroen en Peugeot als die vanaf dezelfde band rollen. Er is grote vraag naar campers (corona) en wellicht ook vanwege de aankomende milieueisen. Alles wat op kenteken staat valt onder de huidige regels en voorkomt uitsluiting in de toekomst. Onze volgende camper wordt een benzine (of lpg)uitvoering, geen gezeur meer met diesel normen.