Ford Transit Mk6 of T4: wat is goedkoper in onderhoud etc.

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Hefdakbus
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 0:16

Ford Transit Mk6 of T4: wat is goedkoper in onderhoud etc.



Bericht door Hefdakbus »

Hierbij dus mijn vraag, welke bus is het goedkoopst in onderhoud? (mag ook een ander merk zijn dan genoemde 2)

Ik wil nog steeds een camperbusje kopen, maar lees wisselende verhalen. Volkswagen is goed, maar dan liever een van 2000 of jonger i.v.m roest, maar dan nog.. De nachtmerrie-verhalen zijn er genoeg te vinden. Gaten in de carroserie, in dragende delen koppeling, vliegwiel etc.. Dan nog qua ombouwen, zitplaatsen Wv2 moet je hebben i.v.m gordelpunten dus valt er weer het e.a af..

Dan de transit, de Mk6 welteverstaan (tussen 2000 en 2006 gebouwd) ook hier verhalen over roest, sommige beweren nog erger dan de T4 vanwege een 'constructiefout bij de afwatering in de wielkasten' ik weet wel dat je de 2.2 moet mijden en het beste een 2.0 kunt kopen (of dat nu tddi of tdci is maakt niet uit volgens mij)

Maar kan ik bij de Transit makkelijk 4-5 zitplaatsen op kenteken krijgen? Als in, is dat minder moeilijk dan bij een T4?

Over het gebruik, ik rij ongeveer 10.000km per jaar, en binnen Nederland m.u.v 1x per jaar naar Duitsland en van plan naar Tjechie te gaan als Covid voorbij is. Milieuzones dus geen probleem.

Ik wil graag een goede bus die niet al te veel kost in onderhoud, ombouwen is al duur genoeg (2500 als ik alles laat doen bij Atrion) ik kan bijvoorbeeld niet lassen o.i.d

Het moet vooral een goedkoop dagelijks vervoermiddel worden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford transit Mk6 of T4 wat is goedkoper in onderhoud etc



Bericht door Dafluc »

Zitplaatsen is een verhaal apart. Daarover is op dit forum al heel wat geschreven. Ik denk niet dat het in de ene bus makkelijker zal zijn dan in de andere. En je informeren is prima. Maar als je op internet gaat speuren durf je na verloop van tijd helemaal niets meer te kopen. Er zullen vast meer antwoorden komen. Maar bedenk dat wat je ook koopt, er zal iets stuk gaan. Laat het je plezier niet bederven. Welke bus er ook komt, geniet er vooral van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford Transit Mk6 of T4: wat is goedkoper in onderhoud etc.



Bericht door de Jonckheer »

Je hebt het over auto's van 15 tot 20 jaar oud, daar zal best wel hier en daar wat mee zijn qua roest, ongeacht het merk. Er zijn natuurlijk wel gave exemplaren te vinden al kan dat best een zoektocht worden. Als je voor een Transit gaat zou ik eerder gaan voor de 2.4 want dan heb je ook achterwielaandrijving, wat qua rijden en onderhoud te prefereren is boven voorwielaandrijving.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ford Transit Mk6 of T4: wat is goedkoper in onderhoud etc.



Bericht door travelscout »

Met een minimum budget kan er ook veel maar het is wel belangrijk dat je bereid bent om te leren en je handen vuil te maken.
Zorg er in ieder geval voor dat je goed budgetteert anders is de kans op drama's heel erg groot.
Wel kun je met een beetje mazzel best een aardige bus kopen, zeker in Dtsl.
Overigens is er niet zo heel veel mis met transits (niet-campers) met een 2.2 motor.
Wellicht kun je juist je voordeel doen met alle negativiteit hieromtrent (zoek rechtsboven).

En verder: voordeel van een beetje ford transit is, dat je er dwars in kunt slapen en dat die minder kostbaar is.
Wel even opletten met die MK6. Tddi motoren zijn zonder common-rail techniek itt. dCi (Wel allemaal hoge druk diesels!).
Mijnsinziens een nadeel: rumoeriger, minder vermogen, lagere emissie normen, lastiger onderhoud, etc
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit Mk6 of T4: wat is goedkoper in onderhoud etc.



Bericht door kampo »

Wat de onderhoudskost verschilt zal niet zo veel zijn.
Wel zit je vol in de leeftijdscategorie waar herstellingen en in stand zetten aan de orde zijn.
Groeten Kampo
Plaats reactie