Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
JessicaZ-dam
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 aug 2020, 14:07

Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door JessicaZ-dam »

Ik wil komend jaar zelf een busje inbouwen. Ik zoek een L2H2 en neig naar Peugeot Boxer of Citroen Jumper (breed). Ik verdwaal in de hoeveelheid aan info voor een leek om een verstandige keuze qua bus te maken. Bijv. wat is wijsheid qua jaar? Beter een 2013 met 80.000km of een 2016 met 140.000km? Scheelt de leeftijd veel? (ik weet dat het model in 2014 veranderd is). Of moet je meer kijken naar de gereden km's? Is het waar dat een camperbus beter ouder dan 5 jaar oud kan zijn ivm met andere kosten? Ik zoek het liefste een busje van rond de € 10.000 maar ben bang dat het al krap is voor een wat jongere bus. Heb je een paar tips voor me?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door DucatoDolf »

Eerder heb ik hier al eens over geschreven. De verhouding van je budget tussen aanschaf bus en ombouw. Die is denk ik voornamelijk bepalend in hoe oud/kilometrage je aan kunt houden voor het voertuig.

Je budget
Iets over die verhouding aanschaf/ombouw. Ga je voor hyperdeluxe, dan zullen de ombouwkosten hoog liggen. Dat past mijn inziens alleen maar bij een hoog aanschafbedrag bus. Maw een (jong) voertuig met laag kilometrage. Zelf ga ik voor een budget van €6000. Mijn eisen zijn niet superdeluxe. Aanschaf bus was onder de €4000. Verhouding rond de %70 dus. Hoe meer geld er in gaat hoe hoger ik voor die verhouding zou gaan. Dus bijvoorbeeld: 70%/30% voor bus/ombouw geeft €10000 voor aanschaf bus en tegen ombouwkosten +/- €4200. Maar bij ombouw van €10000 zou ik naar een verhouding van 80%/20% gaan. Gevoelsmatig. Kijk hierbij ook naar de markt. Wat kost een fabriekscamper gebruikt en dezelfde leeftijd/km bestelbus. Misschien handig om een vergelijkbare zelfbouwprojecten te zoeken en te vragen naar deze verhoudingen.

Je plannen
Dan nog wat, hoe veel denk je te gaan rijden? De meeste campers rijden niet zoveel als de dagen die ze als bestelbus versleten. De mijne gaat binnenkort naar de 3 ton, gekocht bij een echte handelaar. APK vrijwel probleemloos. Als je 'm alleen als camper gebruikt zet je er in 10 jaar hooguit nog een halve/hele ton bij. Bij recreatief gebruik van 5000/10000km per jaar. Dat was voor mij de reden om niet te krap te kijken naar het kilometrage. En dus ging ik kijken naar mijn budget. En de verhouding tussen aanschaf en ombouw. En dan de conclusie hoeveel je dus mag besteden aan de bus zelf, wat vervolgens je zoekgebied invult en de markt daar voor in de aanbieding heeft.

De Sevel 250
De vernieuwingen van het 2014 model zijn niet heel erg groot. Ik bedoel, de bus zelf op het front na is zowat hetzelfde qua zichtwerk. Dus dan is het gewoon kiezen tussen kilometrage denk ik. Leeftijd zegt niet veel meer aangezien dit model (250) vanaf 2006 in omloop is en er nauwelijks klachten zijn van echt kritieke zwaktes. Bussen gaan lang mee, kmstanden van de 4ton zijn niet ongebruikelijk. Een bestelbus is eerder afgeragd wat carrosserie betreft (deuken, kapotte deuren, bumpers etc) dan dat de motor de geest geeft. Wel zijn er wat dingen over de motoren. Ga niet voor de kleinste. De 2,3 schijnt het erg lang vol te houden. Zoek hier ook even op.

Als laatste en niet onbelangrijk, hoe ouder hoe minder resterende BPM afdracht.

MAW. kilometrage is denk ik veel belangrijker in het kader van resterende levensduur.
JessicaZ-dam schreef:
zo 15 nov 2020, 17:57
Beter een 2013 met 80.000km of een 2016 met 140.000km? Scheelt de leeftijd veel?
Als je deze voor dezelfde prijs kan vinden zou ik dus kiezen voor de oudere.

Persoonlijke ervaring: de mijne is een ex verhuur personenbus en is goed gebruikt met 3 ton op de teller. Toch zie ik daar inmiddels weinig vanaf in de zin van technische mankementen. Het zichtwerk is dan je persoonlijke ding. Een afgebroken knopje voor de spiegels, een doffe koplamp, stuk achterlicht etc. of wat roest/ontbrekende lak. Je kunt dat eventueel meenemen in je begroting zoals ik deed.

Succes, :cheers:

n.b. Ik vergeet Euro/Milieuzones en verbruik nog. Hoe nieuwer hoe langer je welkom bent in bepaalde steden. Verbruik weet ik niet of het veel scheelt bij nieuwere bussen. Moeilijk deze keuzes. Echt heel erg afhankelijk van wat je toekomstplannen zijn. Ik hoor graag hoe het je vergaat.
JessicaZ-dam
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 aug 2020, 14:07

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door JessicaZ-dam »

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik dacht dat niemand gereageerd had, maar de notificatie was in mijn spam terechtgekomen. Ik ga het nog een keer goed lezen en me verder inlezen. Zal toch wat kennis moeten vergaren voordat ik zo'n grote investering doe.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door Jean Baret »

Ikzelf heb gezocht tussen sept 2010 (grens tussen emissieklasse 4 en 5) en juli 2012 (daarna gelden strengere regels rond zitplaatsen tijdens het rijden). Als beiden belangrijk voor je zijn, is dat misschien voor jou ook slim. En na een jaar of tien hou je bijna geen BPM (belasting) meer over, dat is ook fijn.

De bus moet nog wel af, dus ‘expert’ is wat zwaar gezegd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
JessicaZ-dam
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 aug 2020, 14:07

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door JessicaZ-dam »

Bedankt voor je info.
- ik ben ondertussen een stapje verder en er ook achterkomen dat ik het rond die leeftijd moet zoeken, anders wordt het ook een te dure grap. Ik zal denk ik ook niet extreem veel gaan rijden. En schrok van de bijkomende bpm bij een jongere bus :DD
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door juanv »

Beste,

Ik zou ook de motorisering in het oog houden, in die zin dat bij Peugeot & Citroen de 2.O & de 2,2 Hdi motoren uit de schappen van Ford komen !
Laat nu net deze motoren een kwalijke reputatie hebben, dus zoek voor een 2,3 L Multijet van Fiat origine of nog beter, een quasi onverslijtbare 3.0 L van Fiat/Iveco origine, deze laatste heeft naast zijn extra power en koppel het bijkomende voordeel dat deze geen distributie riem heeft welke om de 100.000Km dient vervangen te worden, maar is gebouwd met een distributie ketting welke véééél langer goed blijft.

De gereden km op zich is één gegeven, minstens even belangrijk is het effectieve gebruik welke de wagen, heeft ondergaan, ik verklaar me nader:

Voorbeeld 1 heeft 80000 km korte ritten gereden waarbij dus in verhouding veel gereden is met koude motor
Voorbeeld 2 heeft 160000 km lange ritten gereden waar bij de motor bijna altijd goed op bedrijfstemperatuur stond

In dit geval zou ik voor dezelfde prijs altijd voor nr 2 gaan, zeker diesel motoren kunnen enorm veel km rijden als .... zij goed op bedrijfstemperatuur zijn :idea:

Grtz

Juan
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door durisotti »

De 2.0 motor van de ducato en boxer is geen ford motor, het is afhankelijk van het bouwjaar een fiat motor, 1956 CC, of een peugeot HDI motor, 1997 cc.
Deze motoren zijn prima.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door FrankJC »

juanv schreef:
di 15 dec 2020, 21:05
Voorbeeld 1 heeft 80000 km korte ritten gereden waarbij dus in verhouding veel gereden is met koude motor
Hoe weet je dat die 80000 in korte ritten is verreden, dat is een aanname die geen hout snijdt.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door juanv »

@ Frankjc
Dit kom je zeker niet zomaar eventjes eenvoudig weg te weten , maar een beetje navraag naar de vorige eigenaar en zijn gebruiksprofiel kan je reeds heel wat wijzer maken . En al zeker een mail of telefoontje met de vorige eigenaar kan zéér verhelderend zijn .

@Durisoti
Ik heb nooit anders geweten, dan dat de 2.0 hdi in de Boxer een kopij is van de 2.0 uit de oudere Mondeo's
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door DucatoDolf »

FrankJC schreef:
di 15 dec 2020, 23:12
juanv schreef:
di 15 dec 2020, 21:05
Voorbeeld 1 heeft 80000 km korte ritten gereden waarbij dus in verhouding veel gereden is met koude motor
Hoe weet je dat die 80000 in korte ritten is verreden, dat is een aanname die geen hout snijdt.
Deels mee eens. Kun je niet meteen hard maken. Toch aan de slijtage van stoelen, deuren, vuiligheid etc. kun je wel enigszins opmaken of het een bestelbus voor de pakjesbezorger is geweest of de plaatselijke hovenier/stucadoor/schilder die nauwelijks afstanden maken/warm worden. Afhankelijk van die gebruikswijze kun je een aanname doen over een bepaald rijprofiel. (als ik hier de pakkjesbezorgers zie en hoor rijden, krimpt mijn ziel ineen.)

Bij mijn ex-verhuurbus kon ik afgaande op de slijtage van de stoelen (viel enorm mee, zoals het stuk van de zitting wat bij in/uitstappen enorm te verduren krijgt), staat van deurscharnieren (geen gekraak, gerammel) gokken dat die waarschijnlijk lange stukken heeft gereden ipv bijvoorbeeld schoolbusvervoer, waarbij al die onderdelen veel meer worden gebruikt. En lange stukken betekend warm rijden, minder schakelen, minder optrekken en afremmen, minder slaan van deuren, minder sleutel omdraaien etc. Korte ritjes betekenen vaak het tegenovergestelde.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door de Jonckheer »

Alweer wordt hier het halve (Ford) verhaal verteld. Alleen de 2.2 vanaf 140 pk kan een zuiger probleem hebben dus waarom ze dan allemaal op één hoop worden gegooid? Daar komt nog bij dat al die wagens die niet als camper zijn gebruikt (en daar gaat het hier over) die problemen eigenlijk niet hebben. Hoe dat kan laat ik dan maar even in het midden. Sowieso is dat probleem al 10 jaar geleden opgelost maar ook al vertrouw je de 2.2 niet dan nog is een Transit met een 2.0 of een 2.4 een goede keuze. De 2.4 is zelfs een aanrader met zijn achterwielaandrijving en in sommige uitvoeringen dubbellucht. Wat wil een mens nog meer?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door travelscout »

En dan een aandrijf- of cardanas over de lengte van je bus én ook nog eens in het midden?

Leuk als je ruimte genoeg in een voormalige autobus hebt maar niet in een busje waar ts naar op zoek is.
Zo wordt je anno 2021, alleen maar beperkt in het onder de bodem monteren van tanks en dergelijke.
Geen achterwiel aandrijving (RWD) maar voorwiel aandrijving (FWD) dus.

En met die transits is weinig mis, ook niet met de gemiddelde ford motoren die ook gemonteerd kunnen zijn in een busje waar ts naar op zoek is.
Wel als ze in een transit camper zitten met veel pkś en die 2.2 van voor 2011 (controleren rechtsboven alhier zoeken).

Ik kan ts alleen maar aanraden, neem iemand met verstand van zaken mee als je een busje serieus overweegt.
Want het is oppassen op het ogenblik, iedereen lijkt wel te zoeken en de aantrekkelijke busjes zijn langzamerhand wel verdwenen, prijzen stijgen.
Paul.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door DJSmiley »

Dat laatste is zeker waar

Ik kom het laatste half jaar ook regelmatig busjes tegen 'ideaal om om te bouwen tot camper', tot soms prijzen waarbij tegen een meerprijs ie al op camperkenteken te koop is.
De prijzen zijn dus behoorlijk omhoog gegaan en menig handelaartje in de bekendere bussen weet dus ook dat er goed geld voor te vragen is.

Vorig jaar heb ik voor mijn bus (Ducato L2H2, 2007, 245k, 2.3JTD) 3500 incl BTW betaald. En dat was een bus zonder schade aan het plaatwerk, en met een Webasto standkachel en het model wat 3500kg mag

Anno 2020 (2021) lijkt t alsof je voor dezelfde 5-6k betaald incl deuken en ex BTW.....

Als je ramen plaatst en deuken zitten op die plek dan geeft dat onderhandelingsruimte, maar wat ik zie zit bij het gros de deuken op beroerdere plekken.
Camperombouw was al stijgende en met de corona ge-explodeerd. Dat zie je dus ook in de prijzen van de basis (de bus)

DucatoDolf geeft al een hoop goede tips.

Aandachtspuntje bij de eerste generatie x250's: Afwatering rond de voorruit. Die is slecht waardoor er vaak water rondom de injectoren staat en dus roest optreed. Dat kan potentieel een dure reparatie worden als die uitgeboord moeten worden doordat ze verroest zijn en afbreken.

Kilometerstand: Dat is zoals gezegd relatief. Naar mijn mening moet een diesel gemiddeld toch 15-30k per jaar als busje gereden hebben. Dus een busje van 10 jaar moet een redelijke stand hebben. Als je die met 80k op de teller koopt kan dat ding bijna niet optimaal gebruikt zijn. Tuurlijk, het kan prima, 3 ritjes van 5k per jaar, maar dat is erg onlogisch. Aannemelijker is dat dat ding veel korte stukken gereden heeft.

Persoonlijk vind ik dan een hogere km stand een voordeel. Mits goed onderhouden kan zo'n diesel prima 400-500k rijden. En eenmaal als camper zal het niet meer hard gaan, dus koop er 1 met 250k, voordat die, als camper, op de 400k zit, ben je wel heel wat jaren verder.

Alles valt of staat bij onderhoud. Olie omdat het lampje ging branden en 100k op de teller, of 300k en ruim binnen de intervallen oliefilter/oliewissels om maar wat te noemen... dan durf ik te wedden dat die laatste betrouwbaarder zal zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wijsheid gevraagd van kenners: keuze bus, bouwjaar, L2H2?



Bericht door henk en lila »

DJSmiley schreef:
vr 18 dec 2020, 10:45
.....

Aandachtspuntje bij de eerste generatie x250's: Afwatering rond de voorruit. Die is slecht waardoor er vaak water rondom de injectoren staat en dus roest optreed. Dat kan potentieel een dure reparatie worden als die uitgeboord moeten worden doordat ze verroest zijn en afbreken. .....
Waren bij mij de gloeibougies en die zijn volgens mij meestal eerder aan de beurt dan de injectoren (3 liter hier).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie