Dieselschandaal Fiat en Iveco

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

dieseltje+ schreef:
wo 11 nov 2020, 15:22
Stel dat....
Dat kunnen ze je verplichten?
Ik meen dat ik ooit gehoord heb van een Duitse collega dat zijn Golf een update moest krijgen vanwege dat diesel schandaal omdat hij anders niet meer kon worden gekeurd. Dus de TUV controleerde of zijn wagen afgemeld was voor de updates, puur administratief volgens mij!
Hij had nog meer pech, bij die update bleek zijn Golf gestolen te zijn en werd deze direct in beslag genomen. :-?
Maarja dit was in Duitsland en daar zijn ze waarschijnlijk wel iets grondiger..................

Bij de RDW kenteken check kun je toch ook zien of er terugroep acties zijn voor jou auto?
Misschien krijg je dan zoiets?
Kees_S schreef:
wo 11 nov 2020, 16:00
Indien de APK eisen niet gehaald worden zul je wel moeten toegeven aan die software update.
Er is sprake over een andere manier van emissie meten, heb het eigenlijk niet meer gevolgd.
Deels omdat ik al geruime tijd in België woon en ook deels omdat mijn APK bevoegdheid al heel wat jaren verlopen is.
Zou die nieuwe meet methode niet ingaan in 2021 of is daar nog geen besluit over?

Ik wacht het gewoon af, ik ga niet vooraan in de rij staan voor een software update.
Onze wagen is nu 2,5 jaar ingeschreven, nooit bij een dealer geweest en ook nooit geregistreerd voor garantie in België. (nieuw gekocht in Duitsland en daar volgens mij aangemeld bij Fiat)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Kees_S »

:cheers:
Laatst gewijzigd door Kees_S op di 17 nov 2020, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Eura1 »

25% van het aankoopbedrag ???
Dus iemand met bvb een cartago ( vb 2.3 l 150 pk )van +/- 125000 € krijgt 25% oftewel 31250 €
Iemand anders met een goedkoper model ( met dezelde motor ) van +/- 60000€
krijgt dus 15000€ ?
Het probleem ligt toch bij fiat en niet bij de constructeur niet ?
Grtz
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

25% van de prijs onderstel?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

Kees_S schreef:
do 12 nov 2020, 13:32
En volgens de berichten op de website van het advocatenkantoor gaat het niet om klein bier als een software update, maar om terugname van het voertuig tegen de aankoopprijs of een schadeloosstelling van circa 25% van het aankoopbedrag. Dat ga ik niet laten lopen dus. Ik ben nu aangemeld bij deze advocaat (die neemt ook de opdracht aan via de rechtsbijstandsverzekering als je die hebt) en ben ook lid geworden van de twee FB-groepen :cheers:
Succes, wat denk je zelf?
Klinkt een beetje als "wij van..............."

Zo ver ik info kan vinden staat er nog niets over wat ze hebben gesjoemeld en of er een oplossing moet komen. Ze zijn het nog aan het onderzoeken.
Ik blijf lekker genieten en rijden tot er een brief op de mat valt dat ik niet meer mag rijden of de auto niet door de keuring komt.
(beide gaat waarschijnlijk niet gebeuren) Ik zie geen reden voor paniek of welke aanklacht dan ook.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Kees_S »

👺
Laatst gewijzigd door Kees_S op di 17 nov 2020, 22:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

Kees_S schreef:
vr 13 nov 2020, 17:41
Ze lopen de eerste 22 minuten afgeknepen (de test duurt namelijk maar 20 minuten) en daarna gaan ze voluit op het dieselgas.
Dat zeg ik op de vorige pagina al, was vorig jaar of alweer 2 jaar geleden ook aan de orde bij Suzuki.
Staat mij niets bij van boze of gedupeerde Suzuki rijders.
En "afgeknepen" kan niet echt aan de orde zijn, ik merk niets aan de loop van mijn motor bij de eerste 22 min.
Wat wel kan zijn is dat de EGR minder meewerkt na 22 min om de motor schoon te houden. Ook het verbruik zou iets kunnen toenemen om aan de eisen te voldoen.
DiffRental schreef:
wo 11 nov 2020, 14:33
Zelfde geldt voor de fabrikanten, VW heeft echt bewust langs de pot gepiest, Suzuki bijvoorbeeld heeft het randje van de wet gezocht door timers in de software te programmeren zodat de wagen perfect door de testen kwam maar niet als je langer reed als de testen duurden. Hiervan kun je zeggen dat de omschrijvingen en regels van testen niet duidelijk en compleet waren. Dus wie is hier schuld?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Kees_S »

En dit las ik :bang:
Laatst gewijzigd door Kees_S op di 17 nov 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

Een hoop bangmakerij, prestatie verlies zal best meevallen, hoger verbruik is wel realistisch. (maar dan moet er eerst een verplichte software update komen)
Zolang de keuring niet voorziet in een goede uitlaatgas meting kun je de software weer gewoon terug flashen naar oude spec.

Maar dan de terugkoop regeling met aftrek van de gereden kilometer!
Heb je al een volkswagen rijder gesproken die rijk werd van zijn regeling?
Voor sprookjes moet je naar Kaatsheuvel.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Fiat en Iveco



Bericht door djurre1980 »

Voor mij niets anders dan goeds over Iveco.
Gaat al 33 jaar en bijna 3 ton mee. :bow:

Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat en Iveco



Bericht door AadenAnke »

Ik ken er een die de 300.000km al naar 4 jaar aan tikte hij heeft er 10 jaar mee gereden en zat over de 700.000km toen er een idioot tegen op knalde. Hij was er kapot van en heeft er nog regelmatig over hoe fijn die wagen was.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Marco Polo »

DiffRental schreef:Een hoop bangmakerij, prestatie verlies zal best meevallen, hoger verbruik is wel realistisch. (maar dan moet er eerst een verplichte software update komen)
Zolang de keuring niet voorziet in een goede uitlaatgas meting kun je de software weer gewoon terug flashen naar oude spec.

Maar dan de terugkoop regeling met aftrek van de gereden kilometer!
Heb je al een volkswagen rijder gesproken die rijk werd van zijn regeling?
Voor sprookjes moet je naar Kaatsheuvel.
Of naar Duitse letselschade advocaten ;-)
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Lambiek »

AadenAnke schreef:Ik ken er een die de 300.000km al naar 4 jaar aan tikte hij heeft er 10 jaar mee gereden en zat over de 700.000km toen er een idioot tegen op knalde. Hij was er kapot van en heeft er nog regelmatig over hoe fijn die wagen was.

Gr. Aad
Ken die toch gewoon een andere ouwe kopen , als die zo fijn zijn...
.
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat en Iveco



Bericht door AadenAnke »

Dat had hij waarschijnlijk wel kunnen doen ja. Hij koos er toen voor om iets met een ster te kopen. Was hij in de loop der jaren toch minder lovend over :shh:

Gr. Aad
Plaats reactie