probleem bij APK keuring

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

probleem bij APK keuring



Bericht door Huug Lansbergen »

Hallo ,mijn naam Huug, samen met m'n vriendin ,gaan we geregeld met het campertje op stap.
ik heb een vraag aangaande de keuring .
de camper is halverwege verledenjaar 2019 aangeschaft, met een nieuwe APK .
dit jaar bij de keuring ,vertelde een inspecteur aan de keurmeester van de garage waar de camper stond ,dat hij niet goed gekeurd zou worden ,omdat er een vast keukenblok voor de schuifdeur staat .
het betreft hier een ford transit connect van bouwjaar 2006 ,de auto is in 2009 geimporteerd en door een camper bouwer ,
ingericht , bergruimte (slaap)bank ,kasten , elektra ,koelkast ,keukenblok, gas ,water ,hefdak,
zijbank ,met veiligheid gordels echt alles wat nodig is en van alle gemakken voorzien !! ,het enige wat mist is een toilet
de auto is zoals hij nu is ,bij de RDW in 2009 aangemeld en heeft geel kenteken gekregen.
ook met deze opstelling van het keuken blok ,als de schuifdeur open is is het kookstel naar buiten draaibaar ,de onderkast blijft staan.
De camper is bij een andere garage alsnog gekeurd en goed gekeurd voor APK.
mijn eigen garage durfde het niet aan omdat de inspecteur het zou afkeuren.
is dat nu een eigen draai die de inspecteur aan de afkeuring geeft???
het is een vijfdeur camper via de voorkant als de bijrijder stoel is neer geklapt is de binnen ruimte bereikbaar ,ook door de dubbele achterdeur kom je zin de leefruimte en is alles bereikbaar ,alle deuren kunnen van binnenuit en van buiten af geopend worden.
nu staat er ook een artikel in het blad de keur meester 2016 van de RWD ,aangaande camper keuring het volgende

EIS
kampeer auto met meerdere uitgangen
Deuren grenzend aan de voorste zitplaatsen moet u van binnen EN van buiten kunnen openen .
Is een of meerdere zitplaats(en )in het kampeer gedeelte voorzien van gordel(s) ?.
De deuren moet u van binnen EN van buiten kunnen openen.
Zijn er geen zitplaatsen in het kampeer gedeelte voorzien van gordels ?
De deuren moet u van binnen OF vanaf buiten kunnen openen.

aangezien in onze camper alle deuren , zowel van binnen als ook van buiten geopend kunnen worden ,voldoet dit aan de regels en moet de apk toch oke zijn!! of zijn er weer andere wetten gekomen de laatste jaren ??,
graag een antwoord op deze casus ,ik heb de regels van de RDW ook gelezen ,daar staan ook veel onduidelijk heden in ,
heel graag hulp ,zodat ik met een wettelijk en of onderbouwd weerwoord voor de inspecteur heb !

groet

Huug
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door macfocus »

Hij is toch goedgekeurd inmiddels?
Probleem niet groter maken dan het is.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door Cee Pee »

En wat voor inspecteur was dat, van wat voor dienst?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door Huug Lansbergen »

ja en nee ,het probleem is ,ik wil de camper graag bij mijn eigen garage houder in onderhoud laten ,en ook laten keuren ,en niet weer 70 km rijden ,voor een keuring bij een ander .,ik bedoel maar ,ik weet wel de volgende keuring is nog ver weg zo'n 7 maanden !! ,maar ik wil geen gezeur en graag weten of ik dit dan weer aan de hand krijg met een of andere inspecteur . en waarom de camper wel in in 2009 i8nde toen en nu nog steeds huidige staat goed gekeurd is door de RDW bij afgifte nieuw kenteken ,, en dan nu ineens in 2020 problemen zou moeten geven ,dat is het punt!!
als ik dan met een sluitend en onderbouwd gegeven ,,(volgens de regels ) bij mijn garage aankom voor de keuring van 2021 dan heeft hij ook een weerwoord voor de inspecteur .

gr

Huug
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door isoplus »

Met je probleem naar de RDW gaan is het meest zinvolle maar als het antwoord daar je niet bevalt heb je natuurlijk echt een probleem.
Mij lijkt dat je garage de regels moet kennen en moet kunnen interpreteren dus daar zou ik eerst nog eens mee gaan praten.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door Huug Lansbergen »

welke inspecteur ,mijn garage houder had kort daarvoor ook een probleem gehad met een keuring van een invalide bus ,deze zou de inspecteur van de RDW niet goed keuren qua apk werd hem verteld ,ook omdat er een deur dicht zat,

en garage had geinformeerd wat de regels voor de camper waren en kregen terug gekoppeld ,dat er geen keuken voor de schuifdeur mag staan , ik wil dus graag weten of meer mensen tegen dit probleem aanlopen en WAT er volgen de regels aan te doen is .
ik bedoel alle deuren kunnen open van binnen en buiten ,en ja er staat een vast blok voor de schuifdeur ,maar dat is altijd zo geweest . ,en de deur kan open , zo interpreteer ik de regels ! ,of mijn garage houder heeft zich op het verkeerde been laten zetten en dat het uiteindelijk mag blijven zoals het in den beginne is afgeleverd !!
nogmaals ik zal daar nog eens informeren ,maar alle hulp is welkom!
Gr

Huug
Laatst gewijzigd door Huug Lansbergen op wo 21 okt 2020, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door Huug Lansbergen »

er rijden best veel van deze auto's rond ook zijn er een honderd tal door de camper bouwer gemaakt en afgeleverd in een jaar of acht gemaakt van deze Ford connect als camper door de bouwer afgeleverd ,ik heb hem gebeld en hij zij dat hij dat nog nooit aan de hand had zijn woorden hij l.....lt uit z'n nek ,en ja hij zei de inspecteur zal z'n ongelijk niet toe geven. ,en dat ik de auto maar moest brengen voor de apk en hij hem nog even herkeurde en zou afmelden ,wat ook gebeurd is .
maar ik zal ook nog eens contakt opnemen met mijn garage.,
maar zoals gezegd de rwd regels tja !!!!!! het zal waarschijnlijk ook van de inspecteur afhangen ,de een is de ander niet
of de garage houder heeft zich op het verkeerde been laten zetten ,maar alle hulp is welkom..
maar als ik wettelijk goed zit zou dat wel lekker zijn!
gr
Huug
Laatst gewijzigd door Huug Lansbergen op wo 21 okt 2020, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: probleem bij APK keuring.



Bericht door gsm »

Is er een APK eis aangaande de inrichting waar wat staat ? Volgens mijn weten niet.
De meeste buscampers hebben het aanrechtblokje voor de schuifdeur staan.
Dan is het nog maar de vraag of er na de APK keuring door je eigen garage een steekproef komt !
Hij is RDW goedgekeurd en misschien heb je nog foto´s van vorige jaren zodat je kan laten zien dat het zo was en zo is en voorheen nooit problemen met de APK heb gehad.
Ik zou er lekker van genieten en je daar niet druk over maken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: probleem bij APK keuring



Bericht door Dafluc »

Bij de meeste buscampers staat het keukenblok half in de opening van de schuifdeur. Die deur is dan wel nog als in- en uitgang te gebruiken. Ik begrijp dat dat hier niet het geval is. Daar zal best regelgeving over zijn.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: probleem bij APK keuring



Bericht door gsm »

Een foto is dan verhelderend maar dan zou er wat gewijzigd zijn na de RDW keuring anders hadden ze hem toen ook niet goedgekeurd lijkt mij
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: probleem bij APK keuring



Bericht door Dafluc »

Dat is zo gevonden: http://www.minicamper.nl/auto/
(dit is niet de camper van ts, maar zo worden ze gebouwd).
Bijlagen
Doblo-CampUniQ-Ellen-011.jpg
Doblo-CampUniQ-Ellen-011.jpg (35.49 KiB) 804 keer bekeken
Opel-Combo-CampUniQ-12-074L.jpg
Opel-Combo-CampUniQ-12-074L.jpg (51.86 KiB) 805 keer bekeken
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: probleem bij APK keuring



Bericht door gsm »

:-B ik bedoel een foto van Huub zijn bus :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: probleem bij APK keuring



Bericht door Dafluc »

Ja, dat begrijp ik. Maar de hier gebouwde minicampers zien er allemaal zo uit. Zijn verkrijgbaar met de Ford als basis. Maar ook met de Fiat, Opel etc.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: probleem bij APK keuring



Bericht door gsm »

Sorrie ik lees niet volledig, ik las Ford Transit maar vergat connect :bang:
Trouwens toen ik onze Doblo wilde ombouwen kreeg ik te horen dat je daar geen camper van kon maken op kenteken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie