Afmelden ingevoerde camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Afmelden ingevoerde camper



Bericht door willemzon »

Even een vraag.
Ik koop een camper in dld. De camper is nog aangemeld en ik rij met toestemming van de eig naar Nederland. De camper is dan in ieder geval WA verz en ik verz. hem nog extra op chassisnr voor all risk.
Als ik hem vervolgens laat keuren bij de rdw, meldt de rdw de camper dan ook af bij de Duitse instanties.

Ik heb wel eens eerder een camper in dld gekocht maar dan werd hij afgemeld bij de strassenverkehrsambt en reed ik met een exportkent naar huis, koste mij wel extra geld.

Maar als de eig er geen bezwaar tegen heeft dat ik op zijn kent naar huis rijd, hou ik dat geld in de pocket. De originele Duitste kent. platen kan ik wel naar hem terugsturen

Hebben juliie wel zo iets bij de hand gehad.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door Joske »

Ik zie naar NL-wet geen probleem.
Risico ligt bij de verkoper. Jij rijdt dan in zijn camper.

Stel namelijk dat de verkoper zelf naar de RDW rijdt in NL.
Daar zijn D-kentekens eraf haalt, zelfs dan eventueel betaald wordt, dan kan jij een (NL)eendagskenteken er op schroeven, keuren enz.
Maar hoe de D-wetgeving hier mee omgaat weet ik niet.
Overigens, als verkoper zou ik het nooit doen.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
wier500
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 21:20
Contacteer:

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door wier500 »

Zo hebben wij het dit jaar ook gedaan, de Duitse eigenaar gaf toestemming de camper naar Nederland te rijden op zijn verzekering.Maar hij heeft hem wel vervolgens afgemeld in Duitsland. Bij de RDW keuring zijn de platen vernietigd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door Gino608D »

Je mag als Nederlander niet met een Duits kenteken in Nederland rijden, tenzij je een ontheffing aanvraagt. Dat kan voor maximaal twee weken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door FrankJC »

wier500 schreef:
zo 18 okt 2020, 14:49
Zo hebben wij het dit jaar ook gedaan, de Duitse eigenaar gaf toestemming de camper naar Nederland te rijden op zijn verzekering.
Die verzekering staat toch op naam, ik denk dat je de boot in gaat bij een ongeval, het zal die Duitser een zorg zijn de camper is betaald. :mrgreen:
Je mag als Nederlander niet met Duits kenteken in Nederland rijden tenzij je in Duitsland woont.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door macfocus »

Gino heeft gelijk. Ik heb zelf ook een Duitse camper geïmporteerd, maar ik heb het netjes op een export kenteken gedaan.
Houdt er goed rekening mee, dat je langs de RDW moet. En de afspraak daar kan waarschijnlijk pas pver een week of 6. Dus of je maakt op voorhand een afspraak (dat kan), en haalt hem op de dag van de keuring uit Duitsland, of je regelt echte Duitse exportplaten met de WA verzekering. De All-risk kan op VIN op je NL verzekering.
Ook dan moet je goed plannen, want je zit sowieso met de ontheffing BPM die voor max 2 weken per kalenderjaar mogelijk Is (per auto).

Mijn hele verhaal staat hier:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f ... t#p1961384
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door Lambiek »

Vragen of de Duitser de camper brengt, gewoon of eventueel tegen betaling.

Kan die mooi met trein terug,

.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door willemzon »

Om even terug te komen op mijn vraag, meldt de rdw een Duits kenteken af of moet dat echt bij een strassenverkehrsambt.
Hoe het verder alkemaal gaat met het invoeren en met het rijden met een Duits kenteken, is mij bekent
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door macfocus »

Rdw meldt dld kenteken niet af. Ik mocht (specifiek gevraagd aan de keurmeester) gewoon met mijn nog geldige Duitse kenteken naar huis.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door willemzon »

macfocus schreef:
zo 18 okt 2020, 21:28
Rdw meldt dld kenteken niet af. Ik mocht (specifiek gevraagd aan de keurmeester) gewoon met mijn nog geldige Duitse kenteken naar huis.
Duidelijk, dan zal ik dat zelf moeten doen bij een strassenverkehrsambt bij mij in de buurt, ik woon namelijk redelijk dicht bij de grens en dan stuur ik de kent. Platen terug naar de oude eig.
Bedankt, dat wilde ik weten.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door macfocus »

Ik had wel een Duits Eport kenteken. Dat i swellicht anders als een regulier Duits kenteken.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door willemzon »

Dat is inderdaad anders, nu ben ik weer terug bij af en weet ik het nog niet, zal de rdw eens een mail doen.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Uitgeschreven

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door Uitgeschreven »

Goed idee om de RDW zelf te vragen. Het lijkt me overigens dat de eigenaar van de buitenlandse platen de enige is die af kan melden.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Afmelden ingevoerde camper



Bericht door Gino608D »

Het RDW zal niks afmelden en jij kan daar ook niks in betekenen. Het zou raar zijn als je een camper af zou kunnen melden waarvan het kenteken niet op jouw naam staat. Dit dient door de vorige eigenaar gedaan te worden. De vorige eigenaar dient even na te vragen wat hij nodig heeft om het voertuig af te melden. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Ik ben destijds met de vorige eigenaar naar het Strassenverkehrsamt gegaan en toen heb ik gelijk daar een export kenteken geregeld en platen laten maken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie