Gaskachel aan of uit 's nachts?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door Arie55 »

ik hou bij koude de kachel aan. Vaak zit ik te dibben hoe hoog de thermostaat moet staan. Tot dusver is 15 a 16 graden de sweetspot. Lager dan 15 graden en er moet een deken bij. Niks mis mee. Maar dat 's ochtens opstaan... en 's nachts er uit moeten omdat de natuur roept... :thumbdown: Hoger dan 15 graden, zeg 20 graden, dan is het lekker voor 's ochtends, alleen de slaap vatten gaat dan weer lastig. Ohw enne, ik hou alles dicht. Er is voldoende lucht toevoer via het dakraam van de douche (permanente beluchting)
Camperen is ook eigenlijk helemaal niks voor mij he! Al die gekkigheden en luxe problemen :lol3:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door marjasjaak »

Als je minimaal 1x per jaar je installatie controleert, dan kan er niet veel misgaan.
Wij hebben nu een dieselkachel met in- en uitlaat door de vloer, waardoor verbrandingsgassen niet binnen kunnen komen.
Maar je kan gemakkelijk controleren of je schoorsteentje het nog doet.
Voorheen hadden we een Truma gaskachel, de eerste 10 minuten zagen we altijd witte rook (damp) uit de schoorsteen komen.
Dan weet je dat de meeste CO wel naar buiten gaat.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door PaulBng »

Bij mijn camper hangt de hele diesel kachel onder de camper...


Paul
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door Peter12 »

Als het koud is, laten wij 's nachts 1 kachel aan. De andere kachel stoken we pas als het nodig is in de ochtend om de gehele camper lekker warm te krijgen.
Pleasure is the path of joy
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door pwhooftman »

marjasjaak schreef:
wo 14 okt 2020, 14:32
Als je minimaal 1x per jaar je installatie controleert, dan kan er niet veel misgaan.
De meeste ongelukken thuis met CV-ketels gebeuren juist als er een monteur/installateur aangezeten heeft..., menselijke fouten dus!
Thuis hangt met een beetje geluk de CV ketel heel ergens anders dan waar je slaapt, je huis rijdt niet rond, en met een beetje geluk zie je je parkietje eerder van zijn stokje vallen dan jij. Dus, hoeveel kost zo'n co-metertje nou? Een paar tientjes. No-brainer dus.

En gezeverpuntje: veel misgaan kan er altijd, de kans dat er iets misgaat wordt alleen kleiner bij onderhoud.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door TestCase »

marjasjaak schreef:Als je minimaal 1x per jaar je installatie controleert, dan kan er niet veel misgaan.
Wij hebben nu een dieselkachel met in- en uitlaat door de vloer, waardoor verbrandingsgassen niet binnen kunnen komen.
Maar je kan gemakkelijk controleren of je schoorsteentje het nog doet.
Voorheen hadden we een Truma gaskachel, de eerste 10 minuten zagen we altijd witte rook (damp) uit de schoorsteen komen.
Dan weet je dat de meeste CO wel naar buiten gaat.
Wanneer de installatie goed werkt produceert die geen CO. Daarnaast kan er veel misgaan, dus voor mij een CO melder.Afbeelding

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door Bas vd laar »

Die co melders van de action werken uitstekend. Kosten iets van 15 euro.
Als ik een auto in mijn loods start en het raam van mijn camper open staat gaat het ding wel eens af, dus ze zijn aardig gevoelig.
De Blokker heeft identieke melders, alleen duurder.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door de Jonckheer »

Bij ons gaat de kachel 's nachts uit, net als thuis. Ik ben geen koukleum dus sta ik eerder dan mijn wederhelft op en doe de verwarming aan. Is het erg koud dan naast de E4000 Truma ook de Webasto vloeistof standkachel. Een CO melder is niet nodig omdat beide gaskachels zich onder de vloer in een bagageruimte bevinden met de in- en uitlaat naar buiten. Bij de Webasto is dat uiteraard ook zo, die zit origineel in de bus ingebouwd.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door -Hans- »

In dit topic komt ook het onderwerp koolmonoxide (CO) aan de orde. Bij elke verbranding kan koolmonoxide ontstaan. Geisers, CV-ketels, BBQ's, houtkachels en open haarden, thuis, camper, caravan of pleziervaart of elders. Het gevaar van koolmonoxide moet niet worden onderschat. Je proeft en/of ruikt het niet en je kan heel snel bewusteloos raken. Je kan blijvende hersenbeschadiging oplopen of, als je pech hebt, overlijden.
Ondanks dat hier door sommigen wordt beweert dat het niet kan is de praktijk echt anders; 10 tot 15 doden, bijna 200 ziekenhuisopnames en enkele honderden behandelingen op de SEH (Spoedeisende Eerste Hulp), per jaar. Geen misselijke getallen volgens mij.

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxide
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/koolmonoxide
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door myway »

Moraal van het verhaal, plaats een CO melder.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door TestCase »

Tja, er zijn er hierboven genoeg die vinden dat het bij hen niet fout kan gaan.
'Ik blijf het zeggen hoor!'

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door -Hans- »

Daarom reageer ik in dit topic. Vanuit mijn professie ben ik al talloze keren bij mensen thuis geweest waarbij CO de boosdoener was. CO hoeft niet uit jouw installatie of haard te komen, het kan net zo goed bij je buren vandaan komen. Met een CO-melder voorkom je veel leed. Er komt een tijd dat rook- en CO-melders verplicht worden, linksom of rechtsom.
Laatst gewijzigd door -Hans- op do 15 okt 2020, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door TestCase »

Rook-/brandmelders zijn toch al (bijna) verplicht?
Maar dat is een ander topic.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Gaskachel aan of uit 's nachts?



Bericht door johan1950 »

En dan koop je een CO melder, monteer je dat ding en dan meet hij niks omdat hij op de verkeerde plaats zit.
Herinner me van de cursussen "gasmeten" dat CO meten één van de beroerdste was omdat CO bijna dezelfde dichtheid als lucht heeft en je dus niet weet of de condities zo zijn dat de CO opstijgt of daalt.
Om je dan veilig te voelen bij één CO metertje ........
Gewoon zorgen dat je installatie in orde is en dat met metingen controleren.
Johan en Ina Gols
Plaats reactie