Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door JoopBrekken »

Sorry, ik had niet moeten schrijven dat het onjuist was, onvolledig was beter geweest.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
za 10 okt 2020, 16:11
Sorry, ik had niet moeten schrijven dat het onjuist was, onvolledig was beter geweest.
Die laatste regel is onvolledig
Een LFP accu kan prima tegen helemaal vol laden,

En laat mij dan mijn schrijfsels aanvullen met:
waarbij je de BMS zodanig ingesteld zodat VOL een veilige spanning is en de cellen dus ook nooit te hoog geladen worden.

:cheers:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

Hier staat er eentje die beide accu's zou kunnen vervangen.
Verder geen ervaring mee.
https://www.allesvoormijnvakantie.nl/ca ... u-systemen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Zonneke »

hathi schreef:
vr 09 okt 2020, 11:53
Wat schetst mijn verbazing,besteld (Ali) op 6/10, en nu reeds binnen,kwam uit Polen,met DHL,dus net zo snel dan een NL pakket
Kan je de link naar deze verkoper geven aub ?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hathi »

MOSEWORTH Is de naam
Hans
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Zonneke »

Bedankt , volgens de verkoper zijn ze voor de moment uitverkocht in Polen .
Daar de prijzen serieus gedaald zijn wilde ik , als niet-expert , deze wel eens riskeren : https://nl.aliexpress.com/item/40000988 ... hweb201603_

Binnen een maand zouden ze die weer op voorraad hebben dus ga er gewoon op wachten .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hathi »

Let wel de mijne is een start accu,, maar hh zijn er ook ?
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door kampo »

Raar maar tussen de vele ben ik nog maar 2 campers tegengekomen die starten op hun (grotere) LiFePO4 HH accu.
Beiden zijn voorzien van een hele kleine AGM nood startaccu.
Dus Hathi je bent een voorloper, maar jij gaat niet zo ver.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2460
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door bently »

hathi schreef:
ma 12 okt 2020, 12:05
Let wel de mijne is een start accu,, maar hh zijn er ook ?
Even aanhaken op die "startaccu ". Bij https://www.zwiebelfam.nl/lood-gel-agm- ... iFePO4accu staat het volgende te lezen.

Maar de Lithium-accu kent ook nadelen. Juist vanwege het feit dat je ze voor bijna 100% kunt ontladen worden deze accu hoe langer hoe meer ingebouwd door grootverbruikers: camperaars die hun nespresso, krultang, waterkoker en dergelijke ook op vakantie in de vrije natuur willen kunnen gebruiken. En daarom hebben sommigen wel een omvormer aan boord tot 3000 Watt. En juist dat is nu met een Lithium-accu NIET mogelijk. Deze accu’s kunnen geen grote ontlaadstromen leveren zoals een AGM; worden die wel onttrokken dan gaat de accu stuk, of erger, vliegt in brand. De getoonde Lithium-accu van Victron kent een maximale (piek) ontlaadstroom van 200 A, en die omvormer van 3000 Watt trekt 250A. Maar ook grote laadstromen brengen de LiFePO4 schade toe. Uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel uit 2018 is gebleken dat grote laadstromen de levensduur van de accu terug kan brengen tot 400 (kleiner dus dan die van een AGM/GEL-accu!!). .
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

Die zwiebelfam is een ''informatieve'' website. Waarbij ik bewust de '' gebruik. Staan gewoon fouten op
H E L A A S....
Gaat techniek zo snel dat het bijna onmogelijk is om al die informatie niet alleen up to date te houden maar ook om ze na te laten kijken.
Ook op dit forum staan stukken tekst die technisch niet (meer) juist zijn

En een 3000 Watt omvormer aansluiten op een LFP van 200Ah is dom.
Uit deze accu kun je max bij 90% gebruik dus 2160 Watt halen
Dus het idee om een uurtje de oven elektrisch aan te zetten en dan ook nog... En.... Neen dat gaat niet.
Voor zulke gebruikers neem je 'gewoon' het dubbele aan accu.

Anders kun je ook internet via de gasleiding verkrijgen: www.clauw.be/gasnet binnenkort zelfs uit je gasfles in de camper.

Waarom die zwiebel website dan ook nog eens vraagt om te doneren is mij een raadsel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2460
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door bently »

Ik doel meer op dat een Diesel ook een startstroom benodigd tot wel 300 A.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

bently schreef:
ma 12 okt 2020, 16:30
Ik doel meer op dat een Diesel ook een startstroom benodigd tot wel 300 A.
Ja ... Zo had ik het niet bekeken.
Maar de CCA is 1800 dus moet dat kunnen met DEZE hierboven vermelde accu. Nadruk op DEZE!

CCA staat voor Cold Cranking Amps. Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius). ... Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is als startaccu in een voertuig.
https://www.accudienst.nl/h287/waar-staat-cca-voor.html#
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door henk en lila »

Atoz schreef:
ma 12 okt 2020, 15:50
....
En een 3000 Watt omvormer aansluiten op een LFP van 200Ah is dom.
Uit deze accu kun je max bij 90% gebruik dus 2160 Watt halen
Dus het idee om een uurtje de oven elektrisch aan te zetten en dan ook nog... En.... Neen dat gaat niet.
Voor zulke gebruikers neem je 'gewoon' het dubbele aan accu.
.....
Ben je nu een beetje vermogen en energie (capaciteit) door elkaar aan het halen of snap ik het niet.

90% van 200Ah x 12 Volt= 2160 Watt
Een 3000 watt omvormer trekt 3000/12,5 = 240A (van ampère). Als je dat 5 minuten doet dan heb je er dus 20 Ah uitgehaald. Dat kan die best aan.
Of de ontlaadstroom 240 A mag zijn, zul je moeten nakijken in de specificaties van de accu en nee, dat blijkt niet uit het capaciteits-getal van 200 Ah.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

Ik zal eens met moeder de vrouw overleggen of zij tevreden is met die vijf minuten ;-)

Wat ben je met een omvormer van 3000 Watt als je totale capaciteit slechts 2160 Watt is.
Zegt het hoofd van de huishouding ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie