Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hathi »

Ben benieuwd,........zijn er hier op het forum soms Camperaars die een Lfp4 Start accu hebben/gebruiken ? Zo ja wat zijn de ervaringen?
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door kampo »

Mijn ervaring is dat je dynamo stukgaat als de BMS ooit je LFP startaccu uitschakelt met draaiende motor. Tenzij je een ADR dynamo hebt maar die bestaan niet in 12V.

De max is natuurlijk om je startaccu weg te laten en om gewoon op je grote LFP HH accu te starten.
Een oplossing die ik ken is om een kleine 20Ah AGM noodaccu parallel buiten je BMS om op je LFP te zetten.
Volg je ?
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Peter A7 »

Er zijn best veel LFP start accu's te koop zonder BMS. Dat kan perfect zolang de cellen goed gebalanceerd zijn. Je moet vooral opletten dat je geen diepe ontlading hebt, want dat is redelijk snel nefast voor een LFP.

Bovendien zit je ook met de vraag wat er gebeurt bij minus temperaturen? LFP accu's kunnen er niet goed tegen om dan geladen te worden. Dit houdt m.i. toch een risico in.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1122
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Karelkaywa »

Vanaf het begin heb ik de SmartOne 240Ah van Solid Power als vervanger van de start- en huishoudaccu. Gestart februari 2019 en nu een kilometerstand van ca. 32.500. Al die tijd hebben beide functies probleemloos gewerkt. Ondanks dat we geen "koude"' camperaars zijn toch een verwarmingsmatje onder de accu laten plaatsen om laden bij een te lage temperatuur te voorkomen.
.
SmartOne.jpg
SmartOne.jpg (54 KiB) 2310 keer bekeken
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hathi »

Toch heb ik er een besteld,met ingebouwde BMS ,tenslotte staat de ontwikkeling,op dit gebied ook niet stil,en zit er buiten de start accu BMS ,ook nog een spanningsregelaar in de dynamo,......en dus geloof ik vooralsnog niet zo in die dynamo verhitting theorie, mss voorheen,maar zoals gezegd,de techniek,staat niet stil,.....en Karel,levert het bewijs,dat het wel kan, we zullen het gaan zien
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hathi »

Wat schetst mijn verbazing,besteld (Ali) op 6/10, en nu reeds binnen,kwam uit Polen,met DHL,dus net zo snel dan een NL pakket?
88AD39D8-6CF1-48A7-BE8B-B1015066CE6E.jpeg
88AD39D8-6CF1-48A7-BE8B-B1015066CE6E.jpeg (145.1 KiB) 2147 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door seth_space »

Is dat een lifepo4?
Ik zie wel lithium ion staan, maar geen lfp?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hathi »

D9742415-DA17-4B5E-93FC-C439B362DC11.png
D9742415-DA17-4B5E-93FC-C439B362DC11.png (339.42 KiB) 2070 keer bekeken
Seth,het gaat mij om de gewichtbesparing,deze weegt 8 kg,maar het zou toch een LFP moeten zijn zoals de advertentie aangeeft ... en de besparing kost me € 30,-per kilo :-B. Chinese translation of lifepo4 battery is lithium ion battery.Differences in Chinese translation. But this is the lifepo4 battery. Deze uitleg kun je r ook aan geven,voor wat het waard is :P
Laatst gewijzigd door hathi op za 10 okt 2020, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door hurktoilet »

Peter A7 schreef:
wo 07 okt 2020, 23:40
Er zijn best veel LFP start accu's te koop zonder BMS. Dat kan perfect zolang de cellen goed gebalanceerd zijn. Je moet vooral opletten dat je geen diepe ontlading hebt, want dat is redelijk snel nefast voor een LFP.
Huh? Ik dacht dat het voordeel van die accu's juist was dat ze veel dieper ontladen konden worden dan een gewone accu? Tot wel 10 procent? Als dat niet zo is, zie ik afgezien van het gewicht de meerwaarde niet.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door seth_space »

Er zijn nog heel wat meer voordelen te noemen ( zie daarvoor de kennisbank maar)
sneller laden, meer vermogen, minder gewicht, montagevrijheid etc..

En inderdaad tot 10% (liever 20%) is mogelijk. Maar diep ontladen blijft diep ontladen al is een loodaccu veel minder diep ( 50%) ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

hurktoilet schreef:
za 10 okt 2020, 12:32
Peter A7 schreef:
wo 07 okt 2020, 23:40
Er zijn best veel LFP start accu's te koop zonder BMS. Dat kan perfect zolang de cellen goed gebalanceerd zijn. Je moet vooral opletten dat je geen diepe ontlading hebt, want dat is redelijk snel nefast voor een LFP.
Huh? Ik dacht dat het voordeel van die accu's juist was dat ze veel dieper ontladen konden worden dan een gewone accu? Tot wel 10 procent? Als dat niet zo is, zie ik afgezien van het gewicht de meerwaarde niet.
Twee belangrijkste doodsoorzaken van een LFP accu:
- te vol
- te leeg

Taalkundig is het bijna hetzelfde maar technisch is er een groot verschil
- geen diepe ontlading hebt
- veel dieper ontladen

Dus beide beweringen (daarom ook dat ik ze ook wil quoten) zijn perfect juist.

Verder moet je alles over LZ accu's vergeten als je aan LFP begint.
Bv LFP gaat langer mee als je ze nooit helemaal vol laad.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door JoopBrekken »

Die laatste regel is onjuist!
Een LFP accu kan prima tegen (bijna) helemaal vol laden,
Wel is het zo dat bij langdurige opslag een niet helemaal volgeladen LFP waarschijnlijk iets langer meegaat.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door seth_space »

Even de bron niet bij de hand. Maar Atoz heeft gelijk. Er is een onderzoek dat bewijst dat laden tot ca 80% een toename in cycli geeft van 5000 naar 8000.
Of dat zinvol is.. je theoretische levensduur gaat dan van ca 20 jaar naar ca 30 jaar of zo.. tja. dat kun je alleen zelf bepalen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met LiFePO4 startaccu's?



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
za 10 okt 2020, 14:14
Die laatste regel is onjuist!
Een LFP accu kan prima tegen helemaal vol laden,
Wel is het zo dat bij langdurige opslag een niet helemaal volgeladen LFP waarschijnlijk iets langer meegaat.
Je schrijft dat het onjuist is en in de volgende zin bevestig je wat ik schreef.
Het is beter om ze niet ''vol'' te laden, ook niet tijdens het gebruik.

Ik vermeld nogmaals:
Verder moet je alles over LZ accu's vergeten als je aan LFP begint.

Je krijgt heel veel en heel lang (cycli) een prachtige opslagcapaciteit met LFP superieur aan LZ
Maar (net zoals bij een LZ accu) zijn er wat regels die je moet volgen om vooral dat aantal cycli te halen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie