Kwart tarief en het moment van kenteken...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Kwart tarief en het moment van kenteken...



Bericht door macfocus »

Ik had het kunnen voorkomen door ook op dit punt wakker te zijn, maar het blijkt dat het aanvragen van het kwart tarief zo ongeveer het enige is waarin de belastingdienst niet snel handelt. Overschrijven van kentekens e.d. icm, de houderschapsbelasting werkt eigenlijk feilloos en met terugwerkende kracht.

Maar...
Als je een camper importeert in september (of December, Maart, Juli) moet je even opletten. Zie het volgende:
- Keuring RDW: 11-9
- Kenteken ontvangen 26-9
- Kenteken datum 24-9
- Brief belastingdienst over de te betalen houderschapsbelasting ontvangen 6-10, (hier staan geen grappige bedragen in)

Wat is het geval, ik had het kwart tarief niet meteen na ontvangst kenteken aangevraagd.
Blijkt dat dit indien het wordt aangevraagd NA ingang van de periode (1-10), het pas de volgende periode ingaat.
Ergo, dit kwartaal betaal ik ± 893,- houderschapsbelasting...
Gelukkig gaat ie de stalling en schorsing in, dat scheelt dus serieus.

Natuurlijk op de aanschafprijs van een camper is en relatief peanuts (al was ie niet nieuw), maar het is toch serieus geld. Gebeurt je dit als je niet kunt of wilt schorsen, dan is het zo maar ruim €650,- in mijn geval, laat staan als je een zwaardere camper hebt)

Nu kost het me netto maar een€ 170,-, maar ook daar kan je leuk van uit eten met het gezin.

Doe er je voordeel mee.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 877
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



Bericht door zwerf-busje »

Ik meen dat die regel alleen geld bij omkeuren van bestaand NL kenteken.
En het heeft hier op het forum al in een topic gestaan.

Ik kreeg bij de import ook direct een aanslag, maar die werd vervolgens weer ingetrokken in afwachting van de aanvraag van het kwarttarief.

Misschien valt het mee...
Laatst gewijzigd door zwerf-busje op wo 07 okt 2020, 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Ruud
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



Bericht door Joske »

Ja, je krijgt een 100% aanslag als je een camper importeert.
Misschien zal zelfs al de belasting automatisch worden geïncasseerd (overeenkomstig van hoe je eerdere camper, of auto is geïncasseerd).
Maar je vraagt kwarttarief aan. Volgens mij binnen 2 weken in jouw geval.
Dat verwerken van die aanvraag duurt even. Als het wordt toegekend vindt er een verrekening plaats.
Je hebt pech als je maanden later (sommigen 1 jaar later) pas het kwarttarief gaat aanvragen. (dan pas wakker wordt)
Dan vindt er geen terugwerkende kracht plaats. :bang: :bang:
Mijn vraag is: heb je een schrijven gehad waarin het kwarttarief wordt toegekend, incl een ingangsdatum?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



Bericht door Charm »

Onze nieuwe camper is ingevoerd. Direct na ontvangst van de aanslagbrief (dit was een letterlijk een aanslag op mijn portemonnee en hart :x ) heb ik een aanvraag ingediend voor het kwarttarief. De incassering is vervolgens stopgezet in afwachting van de uitkomst van mijn verzoek. Ik heb uiteindelijk geen cent teveel betaald.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    macfocus
    Berichten: 1874
    Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
    Contacteer:

    Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



    Bericht door macfocus »

    We gaan het zien, de aanvraag kwart tarief gaat zo op de bus.
    Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
    Oh ja, I own a Ford Capri

    Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
    hansvanleerdam
    Berichten: 155
    Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

    Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



    Bericht door hansvanleerdam »

    Charm schreef:
    wo 07 okt 2020, 5:46
    Onze nieuwe camper is ingevoerd. Direct na ontvangst van de aanslagbrief (dit was een letterlijk een aanslag op mijn portemonnee en hart :x ) heb ik een aanvraag ingediend voor het kwarttarief. De incassering is vervolgens stopgezet in afwachting van de uitkomst van mijn verzoek. Ik heb uiteindelijk geen cent teveel betaald.
    wat bedoel je met dat "incassering is vervolgens stopgezet"? ik heb zelf ook ongeveer 10 dagen geleden kwarttarief aangevraagd en gisteren alsnog een brief met (voorlopige) volle tarief ontvangen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik in tussen tijd niet te veel betaal?
    Uitgeschreven

    Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



    Bericht door Uitgeschreven »

    Kunt even bellen of je verzoek goed is aangekomen. Wellicht heeft het elkaar gekruist.
    AadenAnke
    Berichten: 13238
    Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
    Locatie: Hoekse Waard

    Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



    Bericht door AadenAnke »

    Ik kocht een nieuwe camper in Nederland bij thuiskomst op de zelfde dag alsof kenteken staat. Via de website 1/4 tarief aangevraagd foto's digitaal in gestuurd en kreeg na ongeveer een maand de toekenning. Betaling was in afwachting van beslissing stop gezet.

    Gr. Aad
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



    Bericht door Charm »

    Kort nadat ik de aanvraag voor gereduceerd tarief had ingediend, kreeg ik een brief dat voorlopig niet zou worden geïncasseerd totdat een besluit over het verzoek was genomen. Dit is standaard procedure.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      willemzon
      Berichten: 1756
      Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

      Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



      Bericht door willemzon »

      Bedankt voor de reminder ik heb ook een camper gekocht in Duitsland. Hij wordt maandag 2 Nov rdw gekeurd.
      Moet ik dan direct het kwart tarief aanvragen of moet ik eerst wachten op het nl kenteken.

      Gr willem
      Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51258
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



      Bericht door Kroppie »

      zolang het een duitse camper is, zal je wel geen kwart tarief aan kunnen vragen lijkt mij.
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Gebruikersavatar
      EasyBee
      Berichten: 8450
      Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
      Locatie: Veluwe

      Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



      Bericht door EasyBee »

      willemzon schreef:
      za 24 okt 2020, 14:05
      Moet ik dan direct het kwart tarief aanvragen of moet ik eerst wachten op het nl kenteken.
      Kwarttarief aan vragen voor een voertuig zonder kenteken kan niet. Dus even wachten.
      Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
      willemzon
      Berichten: 1756
      Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

      Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



      Bericht door willemzon »

      Top. Dank je

      Gr willem
      Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
      vespaman

      Re: Kwart tarief en het moment van kenteken...



      Bericht door vespaman »

      Als je kenteken binnen is, meteen aanvragen en foto's bijvoegen. Formulier staat op de site van de belastingdienst. kan je zo downloaden en printen.
      Plaats reactie