Boete bij overladen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9186
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Boete bij overladen

Bericht door gjvonk »

MonRoe schreef:In de 21 jaar dat wij met de camper op stap zijn (200.000+ km), zijn we nog nooit aangehouden, dus mocht dat een keer gebeuren en er volgt een boete, wat ik niet verwacht, dan is het helaas pindakaas.

We zijn nu niet te zwaar beladen, zoals gezegd, we mogen nu 3850 kg wegen, maar hebben met dezelfde camper rond gereden met kenteken tot 3500 kg. En aan de camper is niets veranderd ;-)
Dus geen boete voor overbeladen, want volgens kenteken mag het tot 3850 kg en het c rijbewijs is er ook.

Het ging mij er om dat wij wel gewoon door de dorpjes heen rijden of een weggetje inrijden waar staat verboden voor 3.5t.
Google eens op [ingestorte hangbrug Frankrijk], ja ja, andere verhoudingen als bij de camper, andere dimensies, bla, bla, bla,

Allemaal vast waar, maar een wegbeheerder plaatst niet voor niets verkeersborden met beperkingen voor gewicht, lengte, hoogte, breedte, asdruk, éénrichtingsverkeer, enz. Sorry hoor, maar ik ben niet zo helderziende dat ik voor het inrijden van een weggetje wat gesloten is voor auto's met een asdruk boven de 1,5 ton, weet dat het alleen maar gesloten is omdat de burgemeester er in een villa woont of dat er een gammel smal brugje of een onverhard stuk weg in zit.

Overbeladen vind ik al 1 ding, maar bewust inrijverboden negeren een 2e...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boete bij overladen

Bericht door isoplus »

Je zou de nadelen van 3,5 ton plus eens moeten inventariseren.
In mijn beleving viel het erg mee, ik heb een Hymer gehad die een tijd op 3,5 ton stond.
Uit overwegingen om gedoe te voorkomen is die op 3,85 ton gezet terwijl 4,2 ton de max technische belasting was.
Weinig nadelen ondervonden immers met een camper is 100/110 een mooie snelheid om zuidwaarts te toeren.
Verschil in toltarief niet ondervonden, je omgeving ziet het verschil niet.
Slechts aan het buiten op de koets veranderde typeplaatje was te zien dat er iets gewijzigd was.
Je kan natuurlijk zeggen dat ik vaak de max snelheid geldende voor vrachtwagens overtreden heb :wink: Dat valt erg mee omdat je je heel vaak met een zware camper in druk verkeer gewoon moet aanpassen, en waar het druk is gelden snelheidsbeperkingen.
Nog nooit een bekeuring gehad voor te snel rijden op Franse- , Spaanse -, of Portugese autowegen met die camper.
Dat is helaas veranderd nu ik een Ducatobusje heb, dat rijdt gewoon te comfortabel en dan vergeet je wel eens dat het ook een 3,5 ton wegend gevaarte is.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Boete bij overladen

Bericht door GeMa »

MonRoe schreef:
zo 11 jul 2021, 9:07
In de 21 jaar dat wij met de camper op stap zijn (200.000+ km), zijn we nog nooit aangehouden, dus mocht dat een keer gebeuren en er volgt een boete, wat ik niet verwacht, dan is het helaas pindakaas.

We zijn nu niet te zwaar beladen, zoals gezegd, we mogen nu 3850 kg wegen, maar hebben met dezelfde camper rond gereden met kenteken tot 3500 kg. En aan de camper is niets veranderd ;-)
Dus geen boete voor overbeladen, want volgens kenteken mag het tot 3850 kg en het c rijbewijs is er ook.

Het ging mij er om dat wij wel gewoon door de dorpjes heen rijden of een weggetje inrijden waar staat verboden voor 3.5t.
Precies! Dat mag dus niet met 3850 kg.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Vraag is of je dat ook moet willen met een grote witte koelkast :-)
Alhoewel je hier in Italië en ook Frankrijk wegen tegenkomt die vrijgegeven zijn voor 12m lang of 7,5 ton waar net 2 Fiat Panda’s elkaar kunnen passeren.

Over het algemeen is goed in te schatten of de beperking absoluut is of dat men grote voertuigen - in transit - uit bijvoorbeeld een stadscentrum wil waren.
In dat laatste geval hangt er een uitzondering voor lokaal verkeer of aanwonenden onder het bord.
Die 3500kg is overigens werkelijk gewicht.
Ben je feitelijk lichter dan mag je er met een 3500+ gekentekend voertuig gewoon in.
En de meeste campers zullen geen weegbriefje gaan halen als ze vertrekken in de morgen ;-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boete bij overladen

Bericht door kampo »

Wat me opvalt is dat hier in Italië aan de kust veel verbodsborden vanaf 7,5T staan.
In Frankrijk aan de kust kom ik meestal verbod voor meer dan 3,5T tegen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9186
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Boete bij overladen

Bericht door gjvonk »

Het is echt een kwestie van kiezen: wat wil je? Lichter, compacter, iets minder ruimte en comfort, waardoor meer plaatsen en weggetjes bereikbaar en berijdbaar zijn of wil je veel ruimte en veel comfort en lever je daarvoor wat aan flexibele mobiliteit in?

En centra gesloten voor groter verkeer in transit? Kan, maar ik ken ook stads- en dorpscentra genoeg die straatjes hebben die ook voor onze buscamper te smal zijn, en die te lage doorgangen en te scherpe bochten hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Dan staat er geen ontheffing bij voor lokaal verkeer, aanwonenden etc. ;-)
En dan kan je dan ook met een grote B rijbewijs buscamper het >3500kg verbod leidend laten zijn en dit soort weggetjes niet nemen. ;-).
Alhoewel sommigen dan toch de uitdaging opzoeken en deze “Tom Tom weggetjes” zoals wij ze noemen perse willen nemen.
Gewoon
Omdat er max 3500kg op het kenteken staat.
En omdat het mag :D
(Tenzij ze overbeladen zijn ;-))


Da’s dan wel weer het aardige voor 3500kg rijders die liever iets te zwaar zijn dan de beperkingen van de max 3500kg bordjes te ondergaan.
Lood om oud ijzer.
Die bordjes gelden voor alle voertuigen die werkelijk zwaarder zijn dan 3500kg.
En dan telt alleen de marge van de weegplaten.
Mochten ze die ooit inzetten ;-)


Als ze dat zouden doen zou het mensen nog wel eens kunnen verrassen van wiens hoofd de boter af druipt :D
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Boete bij overladen

Bericht door bertt »

Met onze camper [4500kg], 6 jaar lang voor Facile en Route camperplaatsen bezocht en gezocht door het westen van Europa.
De keren dat we tegen elkaar zeiden, "hier mag ik eigenlijk niet komen" of "op deze rijstrook mag ik eigenlijk niet rijden", zijn niet zo heel veel.
Terwijl wij eigenlijk nooit tolwegen nemen en bijna altijd binnendoor gaan.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Boete bij overladen

Bericht door MonRoe »

Tsjonge Tsjonge, wat een moraalridders weer.
Als je zo'n dorpje inrijd waar het verboden is voor 3.5T staat er meestal onder, behalve bestemmingsverkeer. Dus als ik daar naar de bakker ga, mag ik er wel in.

Camper die wij hebben is een maxi chassis en is in 2000 gebouwd voor toelating van 3850 kg. Maar onze camper is bij invoer in Nederland op 3500 kg gezet. Wij hebben de camper 8 jaar gereden met een B/E rijbewijs met 3500 kg op het kenteken en vaak nog een aanhanger er achter van 750 kg.
Nu heeft Roel een paar jaar terug zijn C1 rijbewijs gehaald en hebben we daarna de camper terug gezet op 3850 kg, wat op de oorspronkelijke papieren staat. Is de camper nu ineens een stuk onveiliger geworden? Is Roel nu ineens een onverantwoordelijke/gevaarlijke chauffeur geworden? Ik dacht het niet.
En wat is nu het verschil dat we met een camper van 3500 kg + 750 kg aanhanger een straat inrijden of met een camper van 3850 kg? Of over een brug van max 3.5T?

Sorry hoor maar jullie kunnen roomser dan de paus willen zijn, maar dat zal alleen op papier zijn, ik kan niet geloven dat jullie je altijd netjes aan de regels houden
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51319
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boete bij overladen

Bericht door Kroppie »

U heeft het over Frankrijk, wel, allez votre corridor, of te wel gaat uw gang.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Boete bij overladen

Bericht door Bas vd laar »

Tsjonge Tsjonge, wat een moraalridders weer.

Yep, met een grote zwaaiende vinger en een kleine spiegel
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Boete bij overladen

Bericht door janmetdoka »

Even de samenvatting:

Er zijn dus wel regels, maar die gelden niet voor mij.
Die zijn er slechts voor de rest.
En wie daar wat van wil zeggen is een moraalridder. :silent: :silent: :shh:

Hij is weer fijn. :wave:
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 867
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Boete bij overladen

Bericht door Veebee »

Hebben ze een woord voor...... :D
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Boete bij overladen

Bericht door de Jonckheer »

Wat jaren terug kwam ik op de RN voor een plaats een >3,5 ton verbodsbord tegen. Ik stopte daar want ja, ik mocht er niet door. Nog geen minuut later werd ik door een volwassen 12 meter stadsbus voorbij gereden waarna ik daar dus achteraan ben gereden want keren kon ik daar absoluut niet. Onderweg kwamen we nog een politieauto tegen maar die reageerden niet.
Dat ze het afsluiten voor grote vrachtwagens heb ik begrip voor, ze werden natuurlijk stapelgek van die stoet zwaar verkeer want die tol is idioot duur voor die categorie en dus proberen die de tolweg te mijden, net als wij trouwens. Aan de andere kant moet je dan ook wel voor een alternatief zorgen en niet verplichten dat je de tolweg neemt.
Gesloten