Boete bij overladen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Nieuwe camper is een drogreden.
Je kiest een camper en de accessoires en daar volgt dan een bijbehorend passend kentekengewicht uit.
Dat maar weinigen dit doen betekent niet dat dit niet de normale gang van zaken zou moeten zijn :-)

Nee, in plaats daarvan gaan we allerlei kansberekeningen maken.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 865
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Boete bij overladen

Bericht door Veebee »

Dat je kansberekeningen maakt en daar over nadenkt vind ik verwerpelijker dan daadwerkelijk te zwaar beladen zijn..
Rijdt binnen de bebouwde waarschijnlijk ook altijd te hard, de kans dat je bekeurt wordt of geflitst, ach die ene keer in de 10 jaar... :lol3:
Laatst gewijzigd door Veebee op za 26 sep 2020, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Boete bij overladen

Bericht door Cee Pee »

Even relativeren.🤔

C rijbewijs heb ik al.
Nieuwe camper? dat kan gewoon dezelfde blijven maar dan met een hogere TTM.
Die hogere belasting is gelul want het leeggewicht blijft hetzelfde en daar wordt de belasting over bepaald.
Hogere tol zou kunnen maar daar zien ze geen verschil in bij de tolpoortjes.
En wat die rijbeperkingen betreft valt het wel mee, niet meer op de derde baan heb ik geen moeite mee en de snelheid levert ook niet echt een tijdsverschil op.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boete bij overladen

Bericht door seth_space »

Als ik meer mee wil nemen dan moet ik ofwel mijn camper op c zetten, tot 3850kg. En dat blijft een minimaal voordeel of ik koop een andere camper. Dus geen drogreden, maar realiteit.
Los daarvan let ik gewoon op het gewicht en ben er verder absoluut niet mee bezig. ( in tegenstelling tot de c profeten)
Daarnaast is het in veel gevallen een afweging. Als je haast hebt ga je ook wrl eens over de Max snelheid heen. Mag niet en een bekeuring kan dan het door mij geaccepteerde gevolg zijn.
Zolang de veiligheid niet in het geding is maak ik me niet druk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Hogere gewichtsklasse omdat je bijvoorbeeld voor een heavy in plaats van een light chassis kiest kost je hooguit 3 euro per maand extra.
Dat is alleen als je een klasse hoger in de wegenbelasting terecht komt.
(Verschil in de boekjes is geloof ik 40kg).
Is dit niet het geval of blijven de wagens bij de typegoedkeuring toch op hetzelfde gewicht dan is de extra belasting nul.

Als B rijbewijs profeet ga je echter alleen uit van jou specifieke situatie en dat is een niet ver op te waarderen light chassis.

Maar er zijn veel meer varianten in camperland.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boete bij overladen

Bericht door seth_space »

Je gaat er ( niet voor het eerst) vanuit dat ik alleen een B Rijbewijs heb.
Daar zit het probleem helemaal niet. Het valt me gewoon telkens weer op dat het behalen van een c rijbewijs of camper als oplossing voor het probleem gezien wordt.
Dat is in veel gevallen onjuist, zeker als het gaat over een as belasting.
Vandaar dat ik zo reageer op die c profeten.
Die erg vaak in herhaling vallen en ook dit topic weer aangrijpen voor de c reclame. Terwijl het NB ging over een vrachtwagen als economisch delict.
Let maar op de herhalingen nu...
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Rijbewijs is nooit een issue geweest.
Maar de enige situatie waar jij je op richt is de spijtoptanten die nog net even 350kg willen ophogen.
Dat dit in principe altijd bij de vooras weg moet komen - tenzij er uitgebreide wijzigingen aan de achteras gedaan worden- heeft als consequentie dat dit soort gewichtsverhogingen per definitie zinloos en zonde van het geld zijn.

Maar in je reacties lijkt je het heel breed te trekken voor het complete gamma van wagens met een leeggewicht onder de 3500kg.
En dat schuurt soms wel eens ;-)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boete bij overladen

Bericht door seth_space »

Omdat daarnaast de c camper niet alleen maar voordelen heeft zoals men telkens wil suggereren.
Er zijn nu eenmaal een aantal nadelen, die vooral ontkenningen oproepen bij c profeten :)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Wat er vooral gesuggereerd wordt is dat je geen keuzes hoeft te maken - in uitmonstering en gewichten van campers en daaruit voortvloeiende consequenties - op basis van pakkans ;-)

En zo blijven we vrolijk verder soebatten :D
willemzon
Berichten: 1755
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Boete bij overladen

Bericht door willemzon »

Ik zat steeds tegen het gewicht van 3500 kg aan te hikken terwijl mijn camper technisch 4250 kg mag hebben. Ik heb vervolgens binnen een paar maanden mijn c1 gehaald.
Kan alles meenemen wat ik wil meenemen
Ben ik gelijk van een hoop gezeik af.
Maar als een ander met overbeladen camper wil rijden, mijn zegen heeft hij.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Boete bij overladen

Bericht door Jan Pieter »

seth_space schreef:Even kijken wat te doen...
C rijbewijs halen, paar honderd euro.
Nieuwe camper, afhankelijk van wensen ettelijke (10) duizenden euro's
Hogere belasting tientallen euros
Hogere tol, afhankelijk van wegkeuzes
Rijbeperkingen onderweg

Of de eerste keer in 30 jaar een weging tegen het lijf lopen en 400 euro boete.
...
Lastig zeg...
Tja zo zou ik ook denken maar als je verhaal van hwendt leest ook over verzekeringen en met name als er letsel schade is ga je er vlg mij wel anders over nadenken. Nu een c profeet met veel laadvermogen maar ook al veel gereden met veel te veel gewicht met 4 kinderen en boot mee en scooter achterop. Hier door dit cmp forum er bewust van geworden dat gewicht wel een ding is. Denk dat veel camperaars er niet helemaal van bewust zijn wat de uiteindelijke gevolg schade kan zijn bij overgewicht. Los van ff aangehouden worden en een boete krijgen. Misschien is er hier op het forum iemand mee met ervaring


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boete bij overladen

Bericht door seth_space »

Natuurlijk zorg je dat je rekening houdt met het gewicht. Dat zal waarschijnlijk ook niemand hier weerspreken. sterket nog velen zijn daar juist heel bewust mee bezig. Helaas maken fabrikanten met enige regelmaat campers die nauwelijks legaal zijn te rijden!
Als je binnen de veilge marge zit van je camper ( die van mij mag bijv technisch 3850KG, kwestie van aanpassen bij RDW) dan is er niks aan de hand behalve de kans op een boete.
En zoals al vaker gezegd: als je met een C camper een overbeladen asdruk hebt ben je net zo strafbaar!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1019
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Boete bij overladen

Bericht door zwaailicht »

Ik ging met de Nissan naar Roemenië voor de superkarpata.com. De Nissan mocht niet meer dan 3500 kg zijn ...... werd bijna 4500 kg

Daar nog de Kia (trekauto) en schamel keek politie opende A61 en zwaaideAfbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Gelukkig zijn campers voertuigen die een stootje kunnen hebben, net zoals deze Nissan :D.
(Niet dus)

Zijn de laatste jaren toch diverse testen mee gedaan - met indrukwekkende resultaten - en veel erger zal een beetje overbelasting het ook niet maken.

Zou me niet eens druk maken over je verzekering als je al dan niet overbeladen een forse aanrijding krijgt met een camper ;-)
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 26 sep 2020, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten