Theorie C1 via de NKC?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden

Theorie C1 via de NKC?



Bericht door pirke64 »

Omdat we vaak tegen of net over de 3500 kg zitten met onze Hymer Exsis overweeg ik om het C1 rijbewijs te gaan halen.
Dan kan ik de camper op 4500 kg zetten (alleen maar administratieve actie want technisch gewicht op kentekenbewijs is al 4500 kg).
Dat scheelt dus maar liefst 1000 kg en dat is toch wel veel. Zoveel is niet nodig want zonder fietsen zitten we bv al onder de 3500 kg maar wat extra is wel fijn.

Nu las ik dat je als je lid bent van NKC je C1 theorie daar kan oefenen, ik weet niet of er ook proefexamens te vinden zijn.
Iemand daar ervaringen mee of een andere goede tip om online de theorie te gaan leren?
Pedro
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door Marianjacques »

Met NKC gaat prima..zowel de lesstof als de proefexamen vragen.
Op basis van deze NKC info, 2 weken geleden
het theorie examen gedaan..en geslaagd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door Zwerfsteen »

Groet,
Leny en Pieter
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door willemzon »

Marianjacques schreef:
wo 23 sep 2020, 15:09
Met NKC gaat prima..zowel de lesstof als de proefexamen vragen.
Op basis van deze NKC info, 2 weken geleden
het theorie examen gedaan..en geslaagd.
Hier nog 1
Gewoon die online theorie er in stampen.
Ik heb mij eerst gefocust op deel 1, om vervolgens 14 dagen later deel 2 te halen.

Hierna 1 dag praktijk en examen.
Succes willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door Marianjacques »

En je keuring niet vergeten..
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door pirke64 »

Snelle reacties waarvoor dank!

Andere topics had ik ook al gezien maar dat ging vooral over verschil examenvragen en oefenvragen NKC.
Maar dat mag dus geen probleem zijn.

Grootste zorg tot nu toe was dat ik kenteken tijdens praktijk examen niet zou kunnen lezen op 25 meter afstand. Daarom nog steeds niet aan C1 begonnen. Echter inmiddels aan 1 oog geopereerd (lichte staar, andere moet nog) en nu moet het wel lukken :) (Rijd overigens al vanaf 2007 met een camper en zie alles prima maar kenteken op 25 m was toch lastig). Twijfel of ik nog even moet wachten tot ik helemaal weer recycled ben maar door Corona zijn wachttijden langer en ik wil graag beginnen. En theorie kan maar vast binnen zijn, dan komen daarna we de zorgen over parkeren tegen dock etc :)
Laatst gewijzigd door pirke64 op wo 23 sep 2020, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Pedro
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door Marco Polo »

Rijschool uitzoeken die camera’s op de wagen heeft :-)
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door lassche »

Ik heb de theorie ook via NKC gedaan en dat is prima gegaan. Eerst deel 1 en 3 weken later deel 2.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: C1 theorie via NKC?



Bericht door Coralfan »

Wij hebben sinds een paar jaar een Adria Coral 670 SL met een massa rijklaar gewicht van 3019 kg volgens het kenteken. We zitten er maar met twee man (vrouw) in en hebben volgens ons niet al teveel spullen mee, wel fietsen en een tweede huishoud accu, zonnepaneel maar bv geen schotel en ook geen braadschotel.

Ik heb hem al een paar keer laten wegen vlak voordat we op pad gingen en kom steeds uit op ongeveer 100 tot 140 kg boven de 3500 kg. We zijn dan wel volledig bepakt, 2 volle grote gasflessen, volle dieseltank en 80 liter water (er kan 140 liter in). Daarbij bleek dat mijn achteras 2150 kg moest verwerken, 150 kg teveel.

Dat laatste is nu opgelost omdat ik luchtvering heb laten installeren om de wegligging te verbeteren en daardoor komt de camper achter omhoog en wordt de aslast lager.

Afhankelijk van de inhoud van de dieseltank en water/afval tank wordt het overgewicht minder en met de meet toleranties dacht ik/hoopte ik wel te kunnen ontsnappen aan boetes en aflaad scenario's. Maar het blijft knagen en daarom heb ik maar besloten om mijn C1 te gaan halen, want de het technische max gewicht is 3800 kg.

Online een gezondheidsverklaring aangevraagd bij Mijn CBR, dat ging verrassend snel, binnen 5 minuten het document wat je mee moet nemen naar de keuringsarts. Ik kon de volgende dag al terecht en werd gezond bevonden, de gegevens werden online ingeklopt door de arts. Vijf minuten later krijg ik al uitslag van het CBR, goedgekeurd met code 01, dat wil zeggen ik moet een bril dragen tijdens het rijden.

Geen verrassing want ik heb al 50 jaar een bril en kan zonder een bril de voordeur amper vinden, de verrassing stond verderop: U huidige BE rijbewijs wordt over drie week ongeldig verklaard! Dus maar snel een nieuw BE rijbewijs aangevraagd (oude was nog 7 jaar geldig) die ik over 2 maand hoop te vervangen door een C1 versie, beetje zonde van het geld.

Ben gisteren geslaagd voor de beide theorie examens voor C1 en kan nu het praktijk gedeelte met examen gaan doen bij een rijschool.

Ik heb alleen de leeromgeving van het NKC gebruikt en had op beide examens 5 fouten. Tijdens het kennis verkeer examen waren er 6 vragen waarbij ik niet zeker was of het antwoord goed was, echter voor het administratie examen waren dat er 17, dat was even schrikken tijdens het examen.

Ik ben al met pensioen en door de corona was er veel tijd om te studeren. Er zijn in totaal 800 proef examenvragen bij het NKC, naast de theorie zelf. Ik heb al die examenvragen 8x gedaan en had op het laatst slechts 5 fouten op de 800 en toch viel het R2C examen me tegen. De CBR vragen zijn iets anders geformuleerd, maar door de proefexamens kun je dan de foute antwoorden uitsluiten.

Voorbeeld bij het NKC staat wat je bij een ongeval moet doen, antwoord: eerste jezelf veilig stellen en daarna pas de anderen.
Bij het CBR was de vraag: je hebt een ongeval gehad en de ambulance komt net aan wat gaan die het eerst doen, het antwoord is: eerst zichzelf veilig stellen en dus niet eerst het slachtoffer helpen (eerste antwoord van de drie).

Het NKC behandeld geen tachograaf symbolen (bv welk symbool gebruik je in de tachograaf voor het gereedmaken auto), ik had daar twee vragen over. Er was ook een (onduidelijk) plaatje van een groot vrachtwagen motorblok waar op de zijkant in het midden een cilinder zat. De vraag was: is dit een compressor, waterpomp of dynamo. Ik ben best wel een beetje technisch en kan de dynamo in een auto zo aanwijzen maar moest hier een beetje gokken.

Success voor de degene die nog moeten, onderschat het niet.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door lassche »

Gefeliciteerd.

En ik weet nog welk plaatje met motor je bedoeld. Ik kreeg die vraag ook. En kon hem met mijn opgedane kennis vanuit de NKC-theorie ook niet beantwoorden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Marianjacques »

En wat is inzake dat motorblok, het goede antwoord?
Ik moet over 1.5 week het admin. deel (R2) doen, dus klaarblijkelijk is alle hulp welkom..

Naast de NKC online theorie heb ik een theorie C1/C boekenset van VTO, probeer ze beiden in het koppie te stampen.
Er zit best verschil in de theorie van NKC t.o.v VTO (Vervoer & Logistiek).

Bij het verkeer en techniek deel, had ik 3 fouten..
Laatst gewijzigd door Marianjacques op zo 25 okt 2020, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door willemzon »

Het lijkt wel een blauwdruk van mijn theorie.
Kennis verkeer ook 5 vragen waar ik geen antw op had, maar uiteindelijk 2 fout. Bij adm. waren het er veel meer, maar uiteindelijk had ik er daar 5 fout.
Als je een bepaalde vraag niet weet, gewoon logisch nadenken.

Probeer eens een 1 dagcursus bij smits rijopleidingen van 10 tot 14.30 rijden met daar rijexamen. Ik vond het meevallen. Ik heb er duidelijk bij verteld dat het puur was om het gewicht van mijn eigen camper op te waarderen

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Marco Polo »

Vraag me af of ze daar rekening mee houden bij het CCV rijexamen ;-)
Uiteindelijk mag je wel een voertuig tot 7,5 ton besturen.
Of in geval van C feitelijk ongelimiteerd.

Maar goed, voor je B mag je ook afrijden in een fiat 500 bij wijze van spreken en direct overstappen op een voertuig wat 3500kg weegt en tig keer zo groot is :D
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door lassche »


Marianjacques schreef:En wat is inzake dat motorblok, het goede antwoord?
Ik moet over 1.5 week het admin. deel (R2) doen, dus klaarblijkelijk is alle hulp welkom..

Naast de NKC online theorie heb ik een theorie C1/C boekenset van VTO, probeer ze beiden in het koppie te stampen.
Er zit best verschil in de theorie van NKC t.o.v VTO (Vervoer & Logistiek).

Bij het verkeer en techniek deel, had ik 3 fouten..
Wat het juiste antwoord is weet ik nog steeds nietAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Plaats reactie