Theorie C1 via de NKC?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door PaulBng »

Wat ik nog steeds bizar vind, is dat je, om een camper te mogen rijden die zwaarder is dan 3500kg, je van alles moet leren over rijtijdenbesluit e.d.

Rijbewijs B was, toen ik het haalde, tot 3500kg. Dat was 40 jaar geleden. Nu nog steeds. Inmiddels worden auto's /campers steeds zwaarder, ook door allerlei milleu- en veiligheidseisen.

Ik kan me er best wel iets bij voorstellen, dat je voor zwaardere voertuigen wat extra scholing nodig hebt. Maar al dat administratieve gedoe...
Tijd voor een c2?


Paul
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Premiumliner »

Het is dan ook geen rijbewijs voor campers >3500kg, maar voor lichte vrachtauto's en campers.
Die 3500 kg is inderdaad arbitrair. Trouwens een zwangerschap duurt ook al langer dan 40 jaar nog steeds 9 maanden, :mrgreen:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Marco Polo »

En 3500kg is al 119 jaar 3500kg :D
(Ook daarvoor al maar toen hoefde het niet perse zo te heten :-))
Veranderd ook weinig aan ;-)

Meer toeters en bellen mogelijk om je te ondersteunen maar ook veel intensiever verkeer dan 40 jaar geleden.

Er veranderd overigens best wel eens wat.
Voor de vrachtwagen hoef je niet perse meer op een handgeschakelde wagen af te rijden om voor een onbeperkt rijbewijs in aanmerking te komen.

Automaat die handmatig te schakelen is mag ook.
Zo gaat men toch zeker mee met de tijd ;-)
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Coralfan »

Het goede antwoord weet ik ook nog steeds niet, als je de verzend toets indrukt komt je examen resultaat met de mededeling dat je 2 minuten hebt om je fouten in te kijken. Dat scherm bestond in mijn geval uit 5 nummers, die kun je aanklikken en dan zie je de vraag met de drie antwoorden en wat je hebt ingevuld. Ik kon zo snel niet terugvinden wat dan wel het goede antwoord is en volgens mij geven ze dat ook niet. Na 2 minuten wordt je uitgelogd, ik heb compressor ingevuld, dacht wel dat dit goed was.

Nog een tip, bij de proefexamens van het NCK worden getallen altijd gevraagd in de vorm van drie keuzes, bv wat is de maximale rijtijd voor een chauffeur in een week, je krijgt dan de keuzes 48, 56, 90. Bij het CBR moet je een getal invullen (56 dus) en dat is altijd wat moeilijker.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Marianjacques »

Dank je Lassche en Coral.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Marco Polo »

Ook nog stiekem in onze theorieboeken gekeken maar daar is het ook niet te vinden.
Maar waterpomp zit volgens mij in het blok gebouwd.
Dynamo is riemgedreven.
Compressor aangedreven via een tandwiel overbrenging.
Zal inderdaad de compressor geweest zijn.
Was wel wat googelen voor nodig :D

Maar het CBR weet de vragen volgens mij goed geheim te houden :-)

Maken rijscholen dan ook wel “reclame” mee.
Dat zij de echte vragen zouden weten ;-)
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door lassche »

Coralfan schreef:Het goede antwoord weet ik ook nog steeds niet, als je de verzend toets indrukt komt je examen resultaat met de mededeling dat je 2 minuten hebt om je fouten in te kijken. Dat scherm bestond in mijn geval uit 5 nummers, die kun je aanklikken en dan zie je de vraag met de drie antwoorden en wat je hebt ingevuld. Ik kon zo snel niet terugvinden wat dan wel het goede antwoord is en volgens mij geven ze dat ook niet. Na 2 minuten wordt je uitgelogd, ik heb compressor ingevuld, dacht wel dat dit goed was.

Nog een tip, bij de proefexamens van het NCK worden getallen altijd gevraagd in de vorm van drie keuzes, bv wat is de maximale rijtijd voor een chauffeur in een week, je krijgt dan de keuzes 48, 56, 90. Bij het CBR moet je een getal invullen (56 dus) en dat is altijd wat moeilijker.
Ik heb de examens gedaan in augustus 2018. Toen waren het alleen nog meerkeuze vragen. Kort daarna zijn, voor een deel de openvragen geintroduceerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
PeeTwee
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:43

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door PeeTwee »

De vraag over dat ding naast het motorblok? Dat is de startmotor. Althans, dat is het goede antwoord. Vorige week dar examen over gedaan, een deze stond niet bij de 3 foutief gegeven antwoorden :-B Ik ga volgende week voor het meest onzinnige examen voor het C1 rijbewijs dwz voor hen die een camper > 3500 kg willen gaan rijden.
Stampwerk. Ik heb de cursus van VTO. Om wat meer variatie in de examen vragen te zoeken (VTO 8 x 40 ) ben ik op de NKC site aan de slag gegaan. Ik vond een redelijk aantal tegenstrijdigheden tussen NKC en VTO, waarbij bij beide goede antwoorden foutief genoemd worden. Hierbij heb ik voor rij en rusttijden en tachograaf het "Praktijkhandboek voor managers en planners in transport en logistiek" gebruikt. Zeer uitgebreid. Goeie voorbeelden. Nuttig.
Ik hoop, en vertrouw erop, dat donderdag 19 november dit examen voldoende gemaakt zal zijn. En dan het practische gedeelte. Succes allen die nog bezig zijn en eraan willen beginnen.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Marianjacques »

Ik ben NKC Lid en heb derhalve de mogelijkheid aldaar de theorie te leren en vragen te oefenen.
Tevens C1/C zelfstudie boeken van VTO gebruikt.
Heb toch het idee, dat de boeken NKC aanvult en omgekeerd. Sommige zaken lijken elkaar inderdaad tegen te spreken.

Die combinatie maakte het wel mogelijk om het Verkeer en Techniek ( RV1L) deel met 3 fouten af te ronden en het Administratie (R2C) deel met 1 fout te behalen.
Vorige week dinsdag het Administratie deel , als laatste, dus gedaan.
Echter....bij de NKC zijn er juist in het weekend ervoor updates in de theorie lesstof en tevens in de oefen vragen uitgevoerd.

Dit heb ik dus snel op Zondag en Maandag kunnen opzuigen.
Tijdens het examen werden over de nieuwere (door NKC aangepaste informatie) aangelegenheden/onderwerpen geen vragen gesteld.
Een hulp middel tijdens het leren van de theorie, is om vaak Google te gebruiken om toch wat zaken extra verduidelijkt te krijgen.
Blijft het ook beter hangen.
Zeker als je denkt dat informatie tegenstrijdig is, geeft Google uitkomst.

Vandaag het Medisch gedeelte (keuring) afgerond...en nu op zoek naar een rijschool voor het praktijk deel.
Iemand een suggestie?









Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door MonRoe »

Wierks in Dordrecht, erg goede ervaring mee. Eerst een andere gehad, maar dat beviel niet goed.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Coralfan »

Ik ga 8 december op bij Smits opleidingen Eindhoven, 5 uur les gevolgd door het examen van 1,5 uur.
Ik vind het wel wat veel van het goede, ben 66, maar volgens Smits neemt de meerderheid (van de mensen die al een paar jaar camper rijden zoals ik) deze versie met goed gevolg.
Het is een gokje, zak ik, dan wordt de deuk 500 euro (paar lessen + nieuw examen), de 2 of 3 daagse versie met 2 uren meer kost 250 meer en dan moet ik ook maar afwachten op het lukt.
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door JohnN »

Ik heb het ook bij Smits gedaan, in Zwolle. Gewoon een leuke dag gehad.
Begonnen om 08:00 uur en om 13:25 uur examen.
Ging heel relaxed allemaal.

John
John
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Peter12 »

Ik heb de theorie via NKC gedaan en de praktijk via Leeuw in 9 uur, verdeeld over 4 dagen. Ideale combi voor mij geweest en meteen geslaagd.
Pleasure is the path of joy
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Theorie C1 via de NKC?



Bericht door Coralfan »

Zoals hierboven al opgemerkt heb ik geprobeerd om op 8 december de rij opleiding en het praktijkexamen C1 op 1 dag te doen, 6 uurtjes les en dan op voor het examen, resultaat gezakt. Ik was het wel eens met de examinator, ik reed veel te snel naar kruisingen en rotondes toe, er zat geen rust in mijn rijden. Het kost moeite om wat je je in 45 jaar in een personenwagen eigen hebt gemaakt, om dat af te leren, voor mij waren die 6 uurtjes niet genoeg.

Vandaag was ik de eerste na 2 maanden stilte, die bij het CBR mocht herkansen en nu wel geslaagd, yes!

Ik heb vorige week een aantal ritjes met mijn eigen auto gemaakt om rust te krijgen in het naderen van kruisingen en rotondes, dat werd min of meer automatisch en toen had ik plotseling wel tijd over om naar borden en verkeer om mij heen te kijken.

Ik ben blij dat ik heb gedaan, want ik heb toch wel behoorlijk wat bijgeleerd, theorie en praktijk, kan nu de watertank helemaal vol laten lopen en een extra flesje wijn laden. :-B
Plaats reactie