Zicht op bovenkant camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zicht op bovenkant camper



Bericht door gjvonk »

Het leren kennen van de dimensies van je voertuig is lastig en vraagt oefeningen. Vraag desnoods een ervaren vrachtwagen rij instructeur om advies of tips om te oefenen. Of de ervaren echt grote camper rijders als Van Hooltje en de Jonckheer. Ik heb 'groot' leren rijden in mijn jaren bij de Landmacht. Ik zou er op dit moment ook niet aan moeten denken om mijn overzichtelijke buscamper in te moeten ruilen voor een grote alkoof met en een brede opbouw en een onoverzichtelijke alkoof overbouw boven de cabine...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Zicht op bovenkant camper



Bericht door Charm »

Beste 'campervrienden',
er is door velen gespeculeerd, geïnterpreteerd, geoordeeld en veroordeeld. Het is duidelijk dat ik mij diep moet schamen en dat voor mij eigenlijk geen plek meer is op 's-heren wegen. Het zal niet lang meer duren voordat de zelfbenoemde Raad van Forumdeskundigen mij zal verzoeken het rijbewijs in te leveren. Ik zal mij daar deemoedig bij neerleggen.......
Tot zover deze officiële verklaring :wink:

Misschien is het goed toch even stil te staan bij de toedracht van het incident zodat de neuzen dezelfde kant op wijzen hoewel dit niet het oorspronkelijke doel van het topic is.

Wij reden richting een kruispunt in een op dat moment behoorlijk drukke straat. Van links kwam een vrachtwagen met oplegger die bij het nemen van de bocht op de andere weghelft uitkwam. Daar reden wij met onze camper. Hij stopte op zo'n halve meter van de neus van ons rijdend paleisje. Het was geen spannende situatie en ik had de indruk dat de chauffeur op deze manier alvast ruimte wilde forceren om de bocht te kunnen afmaken nadat wij gepasseerd waren. Ik vervolgde rustig rijdend mijn weg en ging iets meer naar rechts om al wat ruimte te creëren. Op datzelfde moment ontstond er een oorverdovend lawaai in de camper. Wat dit veroorzaakte, was volledig onduidelijk. We zagen niets vreemds om ons heen en ook in de spiegels was niets te zien. Het was zeer onwerkelijk. In de commotie die ontstond, raakten we vervolgens ook nog een betonnen pilaar die op de hoek van het kruispunt was geplaatst. We hebben de camper aan de andere kant van het kruispunt geparkeerd om de schade op te nemen en om te achterhalen waar dat eerste geluid vandaan kwam. Dat was aanvankelijk niet duidelijk totdat we bovenin gele streken over de hele breedte van de camper tegenkwamen, net onder de luifelcassette door. Het kwartje viel nadat we een geelkleurig omleidingsbord zagen ter hoogte van de plek van het incident. Dat paal waarop dat bord was geplaatst, stond enigszins schuin waardoor een deel van het bord over de rijbaan hing en de camper schampte. Ik geef toe, een onvergefelijke fout :bow:. Als ik meer zicht zou hebben gehad op de bovenzijde van de camper, zou ik wellicht sneller hebben kunnen ingrijpen vandaar mijn belangstelling voor ondersteunende hulpmiddelen. We hebben overigens daarna nog drie dagen genoten van onze vakantie vlak bij de Waddenzee.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51118
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Kroppie »

    dit soort gebeurtenissen gewoon niet meer melden op het forum, word niemand incl jezelf, wijzer van blijkt

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Marco Polo
    Berichten: 27413
    Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
    Locatie: Wageningen

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Marco Polo »

    Zelfs nu met dit verhaal erbij blijft het nog allemaal speculatie :wink:
    Gebruikersavatar
    gjvonk
    Berichten: 9050
    Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
    Locatie: Schiedam

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door gjvonk »

    Onzin Jos, de ervaring van TS is een welkome wake up call voor ons allemaal. Ik heb makkelijk praten ik ging na 5 jaar ervaring met een L3H2 bus naar een L4H2 bus: alleen maar 40 cm langer.

    En ik schatte ook in het eerste jaar dat ik de L4H2 bus had de hoogte fout: ik was n.l. ook van een gewoon naar een maxi onderstel gegaan (met 16 inch wielen en iets hogere banden) en een betonnen balkonrandje waar ik met de eerste bus precies onderdoor paste, kostte me bij de 2e bus de voorbak van de luifel.

    Zou ik naar een grote alkoof of integraal overstappen, zou ik echt weer moeten oefenen met het goed inschatten van de dimensies. En dat geldt denk ik voor velen van ons!

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


    Buscamper fan
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Atoz »

    Ik heb op onze camper een camera op het dak staan, gericht naar de voorkant. Momenteel is hij 'effe' verdwenen door de extra zonnepanelen, maar hij komt er terug op.

    Als trotse ervaringsdeskundige, voorzien van een eigen mening, trots op mijn kennis en kunde, fier als een gieter dat ik er ook niet mocht of wou zijn.
    Als ik daar zou rijden, met camera, dan had ik dat bord ook niet opgemerkt.

    Verder 10 stokslagen omdat je je verkeerde campergebruik hier hebt willen formuleren .... ..
    En je bent verder slim genoeg om de punten te kunnen lezen :)
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    Ruud-572
    Berichten: 1516
    Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
    Locatie: Koggenland

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Ruud-572 »

    Domme pech, wellicht door verminderde concentratie? Maar wat zou ik daar van balen zeg! :(

    Ben wel benieuwd hoe het afloopt, qua aansprakelijkheid. Ik kan me goed voorstellen dat verkeersborden niet over de weg mogen uitsteken...
    Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

    Ingeruild:
    Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
    Gebruikersavatar
    PaulBng
    Berichten: 22718
    Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
    Locatie: Leiden

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door PaulBng »

    Charm schreef:. Dat was aanvankelijk niet duidelijk totdat we bovenin gele streken over de hele breedte van de camper tegenkwamen, net onder de luifelcassette door.
    Moet ik daaruit opmaken dat de beschadiging aan de zijkant van de camper was?
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Charm »

    Ja
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Bas vd laar
      Berichten: 6231
      Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
      Locatie: Prachtig Brabant

      Re: Zicht op bovenkant camper



      Bericht door Bas vd laar »

      Als ik meer zicht zou hebben gehad op de bovenzijde van de camper, zou ik wellicht sneller hebben kunnen ingrijpen
      Camera's, spiegels e.d. gaan daar niks aan helpen, dit gaat te snel, als je gekeken had had je het net zo goed kunnen voorkomen, je was gewoon afgeleid door de situatie.
      Gewoon je ogen open houden en de breedte van de camper kennen.
      Gebruikersavatar
      PaulBng
      Berichten: 22718
      Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
      Locatie: Leiden

      Re: Zicht op bovenkant camper



      Bericht door PaulBng »

      Charm schreef:Ja
      Dan hadden dingen op je dak niets geholpen.

      Valt gewoon in de categorie domme pech.
      Ik gok dat de gemeente ook geen thuis geeft. "U had er omheen moeten rijden" of zoiets.

      Denk ik dan...
      Gebruikersavatar
      FrankJC
      Berichten: 1417
      Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
      Locatie: Aa en Hunze

      Re: Zicht op bovenkant camper



      Bericht door FrankJC »

      Charm schreef:
      ma 21 sep 2020, 21:06
      Dat was aanvankelijk niet duidelijk totdat we bovenin gele streken over de hele breedte van de camper tegenkwamen, net onder de luifelcassette door.
      Hadden eventuele hulpmiddelen om op het dak te kijken dit kunnen voorkomen, denk het niet, onder de luifelcassette is de zijkant van de camper.
      Gebruikersavatar
      kampo
      Berichten: 8866
      Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
      Locatie: Brussel

      Re: Zicht op bovenkant camper



      Bericht door kampo »

      gjvonk schreef:
      ma 21 sep 2020, 21:34
      Onzin Jos, de ervaring van TS is een welkome wake up call voor ons allemaal...
      :thumbup:
      Zo zie ik het ook. Ik probeer er voor mezelf ook bij stil te staan. Verminderd reactievermogen, slechte gewoontes, mindere ogen met de leeftijd...
      Dat Charm zo open en met de nodige humor over zijn inschattingsfout kan communiceren eert hem.

      Inschattingsfout betreffende de afmetingen en in dit geval de hoogte van je voertuig onderschatten. Net zoals te traag invoegen, afsnijden, voorrang verlenen, ver voorruit kijken, voet op de koppeling houden, rijangst en veel meer. We komen het dagelijks tegen.

      Met een camera of spiegel op het dak ga je dit niet oplossen. Ik rij nu al bijna een jaar een personenwagen met rij assistentie systemen. Dat werkt met software. Op 2 niveaus. Waarschuwingen bij afstand houden of ingehaald worden en hulp bij parkeren.

      Het 2de niveau is ingrijpen. Hij stuurt lichtjes bij op de autobaan en in bochten. Geeft een ruk aan het stuur bij veranderen van rijstrook als je te dicht naar een andere verkeersdeelnemer rijdt en remt af of volgt naar een voorligger toe. Je schrikt je rot als je auto ingrijpt.
      Jammer dat die rij assistentie niet ieder obstakel ziet en niet systematisch en altijd ingrijpt. Daarvoor is het wachten op autonomous driving.
      Groeten Kampo
      Gebruikersavatar
      FrankJC
      Berichten: 1417
      Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
      Locatie: Aa en Hunze

      Re: Zicht op bovenkant camper



      Bericht door FrankJC »

      Geen inschattingsfout v.w.b. de hoogte maar van de breedte, de schade zit/zat volgens TS onder de luifelcassette, dat is de zijkant.
      Plaats reactie