Zicht op bovenkant camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Zicht op bovenkant camper



Bericht door Charm »

Onze nieuwe camper heeft zijn maagdelijkheid verloren deze week. In Sint Annaparochie kregen we het aan de stok met een omleidingsbord dat na later bleek, enigszins overhelde en daardoor met de bovenkant deels over de rijbaan hing. Een oorverdovend lawaai was het gevolg en we waren volledig overvallen. We hadden geen idee wat er aan de hand was en in de ontstane verwarring schampten we vervolgens ook nog een betonnen pilaar op de hoek van het kruispunt. Welkom in Sint Annaparochie :bang:

We willen toch wel wat meer zicht nu op de bovenkant van de camper en zoeken opzetspiegels o.i.d. hiervoor. Iemand een idee?

PS. We hebben de gemeente een mail gestuurd met de vraag aansprakelijkheid te erkennen. De schade door het bord valt gelukkig mee. Met poetswerk hebben we de (gele) strepen over de gehele breedte voldoende kunnen verwijderen. Het breedte markeringslicht aan de achterkant was verbrijzeld en heb ik inmiddels in bestelling staan. De schade aan de onderkant door de betonnen pilaar is een ander verhaal. Die behoeft een professionele inzet. We zijn goed verzekerd maar overwegen toch deze schade uit eigen zak te betalen eea natuurlijk afhankelijk van de hoogte van het schadebedrag.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Bob Diesel
    Berichten: 31863
    Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
    Locatie: limbabwe
    Contacteer:

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Bob Diesel »

    Als dmv een spiegel op het dak wil kijken
    zal de spiegel hoger moeten zijn :idea: nog meer schade :wink:

    Het is gewoon beter opletten , helaas
    Groetje's
    Bob
    Afbeelding

    Reisverslagen ed
    https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

    Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
    jurgenc
    Berichten: 1866
    Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
    Locatie: Limburg, België

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door jurgenc »

    Opzetspiegels geen idee, maar jaren geleden ergens een post gelezen van iemand die daar een camera had geplaatst (nadat hij tegen een lage overhang was gereden. Zo kon hij beter de hoogte inschatten.
    H20
    veetee
    Berichten: 3546
    Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
    Locatie: De Parel van het Heuvelland

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door veetee »

    Cameraatje op de achterkant van ‘t dak, naar voren kijkend?
    Gebruikersavatar
    Bob Diesel
    Berichten: 31863
    Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
    Locatie: limbabwe
    Contacteer:

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Bob Diesel »

    met die mini camera,tjes van tegenwoordig
    moet lukken , mits goed te bevestigen
    Groetje's
    Bob
    Afbeelding

    Reisverslagen ed
    https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

    Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
    Premiumliner
    Berichten: 1093
    Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Premiumliner »

    Het kan ook zijn dat de Gemeente de aansprakelijkheid niet erkent en deze doorschuift naar de plaatser van de borden.
    Overigens is de Gemeente of plaatser van de borden dan ook aansprakelijk voor de gevolgschade. Dat is het geval als de gevolgschade onmiddellijk plaatsvond na het aanrijden van het bord, Immers, als u het bord niet had aangereden was u niet zodanig geschrokken dat u die paal geraakt zou hebben.

    Ik zou het in ieder geval proberen.

    Ik zou de aansprakelijkheid ook niet vragen, maar eisen!
    Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
    Johan v V
    Berichten: 325
    Lid geworden op: wo 27 feb 2013, 17:05
    Locatie: Amersfoort

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Johan v V »

    Zet je partner op een kruk met het hoofd uit het dakluik!
    Gebruikersavatar
    rijschoollucassen
    Berichten: 3050
    Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
    Locatie: Mook
    Contacteer:

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door rijschoollucassen »

    De antenne van mijn radio is net een paar cm hoger dan het hoogste punt van mijn camper. Natuurlijk werkt dat alleen bij horizontale obstakels.

    Jaap
    Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
    Gebruikersavatar
    Bas vd laar
    Berichten: 6231
    Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
    Locatie: Prachtig Brabant

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Bas vd laar »

    Gewoon beter kijken, een ongelukje kan gebeuren, daar ga je toch geen systeem voor bedenken?
    Sorry, maar dan heb je geen vertrouwen in je eigen verkeersinzicht.
    Gebruikersavatar
    FrankJC
    Berichten: 1417
    Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
    Locatie: Aa en Hunze

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door FrankJC »

    Laat dat vertrouwen maar weg...........geen verkeersinzicht.
    Gebruikersavatar
    hurktoilet
    Berichten: 8230
    Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
    Contacteer:

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door hurktoilet »

    Ik snap dat het zuur is, zeker zo'n eerste schade op een fonkelnieuwe wagen, maar je ziet toch van te voren dat dat bord overhangt?
    Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
    Twitter: @Camper_toerist
    Gebruikersavatar
    gjvonk
    Berichten: 9050
    Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
    Locatie: Schiedam

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door gjvonk »

    Droog oefeningen doen met zichtlijnen vanaf je bestuurders stoel: hoe ver is de zijkant van de camper verwijderd van de stoeprand/kantstreep als ik hem in het midden onderin de voorruit zie? Wanneer kan ik een bocht indraaien zonder het verkeersbord op de straathoek te raken? Hoe hoog komt een naderende hoogtebalk in mijn voorruit blikveld in beeld als ik er wel onderdoor kan? Hoe ver zwaait de kont van de camper naar de andere kant uit als ik een scherpe bocht moet maken? Allemaal zaken die je op een leeg parkeerterrein met wat pionnen en lange latten kunt oefenen.

    Verder helpt een sticker op je dashboard met je voertuig afmetingen.

    Last but not least: neem anders een paar vrachtwagen of bus rijlessen: vrachtwagen en bus rij instructeurs hebben heel veel praktische tips op dit vlak.

    Ik heb in 1984 in een YAL4440 Oosterhout (NB) als landmacht chauffeur in opleiding onveilig gemaakt. Er zat 1 kruising in mijn proef examen route met een rijstrookbreedte van hooguit 2,75 meter tussen van die hoge holle betonbanden om een vluchtheuvel links en een gewone stoeprand met driehoekig stopbord rechts. Daar moest ik rechtsaf de voorrangsweg opdraaien. 1e poging: remingreep van examinator sgt Donkerbroek: was ik doorgereden had de punt van het stopbord het dekzeil opengescheurd. Advies: kijk in je rechter buitenspiegel en draai pas in als je achterwiel bij het begin van de bocht is. 2e poging: met het linkervoorwiel eerst half over de linker holle betonband en meteen weer een remingreep: de linkerachterkant zou de verkeerszuil midden op omgeduwd hebben. Advies: kijk ook in je linker buitenspiegel en schat het uitzwaaien van de kont goed in. Pas bij de 3e poging lukte het. Die lessen ben ik nooit meer vergeten en pas ik nog altijd toe.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

    Buscamper fan
    Gebruikersavatar
    Marco Polo
    Berichten: 27413
    Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
    Locatie: Wageningen

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door Marco Polo »

    En een camera had dit waarschijnlijk ook niet kunnen voorkomen.
    Of je moet er constant op zitten kijken, wat weer afleid van de reguliere verkeerssituatie.
    Steeds meer input in de cabine lijkt me ook niet bevorderlijk voor je overzicht van het verkeer en de weg.
    Misschien is wat (of nog :-)) rustiger rijden waardoor je meer van de weg in je op kan nemen een optie.
    Of een rijvaardigheidstraining.
    trolltriton
    Berichten: 149
    Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

    Re: Zicht op bovenkant camper



    Bericht door trolltriton »

    Heeft jullie nieuwe camper andere, grotere maten of wielbasis?
    Dan is het een kwestie van wennen daaraan.
    Als het bord overhelt is dat waar je mee te dealen hebt op dat moment.
    maar wacht...er is meer
    Plaats reactie