VW Grand California of ...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

KTManiac schreef:
za 19 sep 2020, 14:43
Zou 'm onmiddelijk opwaarderen dan en C1 halen. :thumbup: Het is namelijk idd een hele mooie bus! :D
Zo niet, dan zou ik me geen zorgen maken om de lengte van het bed. Da's dan namelijk niet je grootste probleem denk ik...
Toevallig ook niet met achterwiel aandrijving te leveren?
Helaas alleen met voorwielaandrijving. 4wd kan alleen op de 680, maar die is slechts 2 persoons.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: VW Grand California of ...



Bericht door travelscout »

=>3,5T .......: C1!

Get real....
Paul.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

Wat zou een verstandige grens zijn qua rijklaar gewicht om wel onder de 3,5 ton te blijven?
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Toemke »

Een buscamper is niet voor ons maar toen ik onlangs bij mijn camperwerkplaats/dealer kwam was ik aangenaam verrast door het Sloveense Robeta. Ik kreeg er zelfs zin in maar de schuifdeur en net iets te krap tov een semi-integraal houdt ons tegen.
Er is een optie in de meubilair keuze (AIR) die 200kg lichter zou zijn dan de standaard uitvoering door gebruik te maken van gerecycleerde plastic flessen.. 4x4 is een optie (Dangel) al komen er dan uiteraard wel enkele kilootjes bij (+/-95kg lees ik?)
De keuzemogelijkheden van kleuren en materialen voor interieur, ook opstellingen zijn zeer breed.
Standaard zijn het Ducato's en Jumpers maar in de folder zag ik ook een Mercedes.
Ik heb me er niet in verdiept maar heb wel een foldertje meegenomen en het rijklaar gewicht lijkt goed mee te vallen.
https://robetamobil.si/en/

Met 350 a 400kg toelaatbare lading voel ik mij ruim op mn gemak, maar wij zijn slechts met 2.
En daarmee bedoel ik toegelaten lading na toevoeging van alle opties die je er nog op en aan wil.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

goede info allemaal, neem ik mee.

En de keuze tussen VW Grand California (crafter) en een Hymer Free S(printer)? Heeft iemand daar een duidelijke mening over?
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Autocaravana »

Om het wat moeilijker te maken kun je ook kijken naar de VW Westfalia Sven Hedin op basis van de Crafter.
Of de Westfalia Kepler 1 op basis van de verlengde Transporter met vast toilet. Die heeft voor een gezin net iets meer leefruimte dan een kleine California.
Overigens is de Crafter als 4Motion te krijgen, alleen de Grand California heeft deze optie in NL niet, ik dacht in Duitsland wel.

Persoonlijk zou ik toch altijd voor een Transporter model kiezen. Vooral omdat deze overal geparkeerd kan worden, zelfs in parkeergarages past, goedkope tol enz. Desnoods de kinderen in een tentje.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

[*] up Sven hedin is er alleen 2 persoons helaas.
We hebben formaat transporter en crafter uitgeprobeerd. Voorkeur is duidelijk crafter. Ons reisdoel is de natuur, parkeren is daar niet zo problematisch. De luxe van meer ruimte beviel ons goed. Maar groter hoeft niet.

De 680 is er wel met 4wd, maar die is ook alleen 2 persoons.

Kinderen in een tent is zeker optie. Maar ik vind het fijn als het niet hoeft. Bv op doorreis of bij erg slecht weer.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Bas vd laar »

En de keuze tussen VW Grand California (crafter) en een Hymer Free S(printer)? Heeft iemand daar een duidelijke mening over?
Ja, met de moderne VW's van de afgelopen jaren is nogal wat mis, de kwaliteit en betrouwbaarheid is de afgelopen 10 jaar erg verslechterd.
Mijn keuze zou altijd de Mercedes zijn, misschien duurder maar wel de ( veel ) betere auto
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: VW Grand California of ...



Bericht door FrankJC »

De Globe Traveller vind ik ook erg interessante busjes, zie je in NL weinig. https://globe-traveller.eu/models/
Sommige modellen zonder achterdeuren.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Autocaravana »

Ja, met de moderne VW's van de afgelopen jaren is nogal wat mis, de kwaliteit en betrouwbaarheid is de afgelopen 10 jaar erg verslechterd.
De 150 pk 2.0TDI staat al jaren bekend als zeer betrouwbaar.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

maar dat zegt toch niet zoveel? Als je 'wat dan ook' intypt met probleem of storing of betrouwbaar, dan krijg je bijna altijd veel hits. Als ik hier op de site kijk zie ik allemaal berichten met problemen met de Fiat/Ducato. Maar dat lijkt me logisch aangezien bijna alle campers daar op gebaseerd zijn.

Over het algemeen lees ik op fora dat auto's steeds minder degelijk worden. Maar dat schaar ik toch vooral onder 'vroeger was alles beter'. Mijn auto's hebben de laatste jaren geen enkel probleem, letterlijk 0. Als ik dan terugkijk naar de tijd dat mijn vader elke 4 jaar een nieuwe auto kocht, 70 en 80'er jaren, die waren na 4 jaar echt op. Roestgaten, olielekkage, etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: VW Grand California of ...



Bericht door travelscout »

Ok, dat klinkt realistisch: daar ben ik het wél mee eens :-)
Paul.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: VW Grand California of ...



Bericht door kampertjes »

Toen onze kinderen klein waren hebben we 2 T3 hefdak campertjes versleten. Al vrij jong sliepen ze meestal in hun eigen tentje. Meestal hadden we ook nog een bustent er voor, dat voorkomt dat je eindeloos spullen aant verplaatsen bent. Overdag met busje op stap is met kleine kinderen ideaal. Ze kunnen ff slaapje doen, koelkast, water, pleetje enz, We gebruikten de busjes ook als gezinsauto, ideaal eigenlijk.
Toen ze ouder werden, wilden ze graag wat langer op één camping blijven vanwege “vriendjes en vriendinnen”.
Toen ze tieners waren en de bus op was hebben we daarom een jaar of vijf met tent gekampeerd.
Nu ze niet meer mee gaan alweer 6 jaar een Possl Roadcruiser naar alle tevredenheid. Daarvoor nog 2 VW Californië’s gehad T4 en T5, maar dat was geen succes. Wat een ellende heb ik met die dingen gehad! Die fiat blijft tenminste heel.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de behoeftes met kinderen wellicht wijzigen in de loop der jaren. Je koopt neem ik aan zo’n duur apparaat niet voor 2 of 3 jaar. En je hoeft echt niet te twijfelen aan een ducato. Is een buscamper met hefdak niks voor je? Bijna alle modellen kun je bestellen met hefdak.
Plaats reactie