Nog wat extra belasting op je camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door hurktoilet »

Camperaars, dat zijn toch allemaal rijke stinkerds. Dus doen we nog maar wat extra belasting op zo'n duur ding. Voortaan btw over de bpm, meldt het AD .
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Nog wat extra belasting op je camper



Bericht door zwerf-busje »

Voor de juiste nuances, zie bijgaand bericht:

https://www.bovag.nl/pers/persberichten ... o%E2%80%99
Aanpassing van BPM-systeem dupeert consument: auto’s 1.000 tot 2.000 euro duurder

In het Belastingplan staat een aanpassing van de regels rond de BPM, de luxe-belasting op auto’s, motoren en campers. Het moment waarop de hoogte van de BPM bepaald wordt én het moment waarop de BPM door de importeur/dealer betaald moet worden aan de fiscus, valt vanaf volgend jaar samen met het moment van eerste registratie van de nieuwe auto, ook wel deel 1a genoemd. Deze ingreep zou de Belastingdienst veel werk moeten besparen. Waarom dat zo is, is een vrij technisch verhaal. Waar het om gaat, is dat de aanpassing een waarschijnlijk onbedoeld, maar in elk geval zeer vervelend effect dreigt te krijgen: een nieuwe benzineauto kan gemiddeld zo’n 1.000 euro duurder worden en een diesel zelfs 2.000 euro. Er dreigt namelijk btw over BPM. Belasting op belasting dus.

Op dit moment wordt de hoogte van de BPM (voorlopig) vastgesteld bij kentekenregistratie (1a), en wordt de BPM definitief vastgesteld en afgedragen op het moment van tenaamstellen (1b) van de auto. Omdat de BPM-afdracht aan de Belastingdienst momenteel heel dicht bij aflevering van de auto aan de klant ligt, redeneert de Belastingdienst dat je als autobedrijf de BPM namens de klant afdraagt (doorlopende post), waardoor er geen btw over die BPM betaald hoeft te worden. In de nieuwe situatie is er geen sprake meer van een doorlopende post en zou je dus ook btw over de BPM moeten gaan betalen. Belasting op belasting dus. En dat komt neer op tussen de 1.000 euro en 2.000 bovenop de prijs van een nieuwe auto. Bij campers liggen die bedragen nog veel hoger. Daar zit zo maar 50 duizend euro BPM op, wat zou leiden tot 10 duizend euro btw extra.
Overigens speelt dit probleem niet alleen bij nieuwe voertuigen. Ook gebruikte voertuigen die niet in de zogenaamde margeregeling vallen, of ze nu worden geïmporteerd of op de Nederlandse markt worden verhandeld, zullen te maken krijgen met dit probleem.

BOVAG zal Belastingdienst, Financiën en politiek wijzen op dit ongewenste effect en vragen om - linksom of rechtsom - te voorkomen dat autokopers belasting op belasting moeten betalen. Autobelastingen behoren in Nederland immers al tot de allerhoogste in Europa.

Aanpassing van het BPM-moment gaat volgens het Belastingplan in per 1 juli 2021 of 1 januari 2022.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door jheeck »

Da's wel schrikken. Zo te zien heb ik dan een tijdige bestelling maar als er wat misgaat met de levertijd mag ik vast gaan bijsparen :sick:
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door seth_space »

Volgens de wet is belasting heffen op belasting verboden meen ik me te herinneren uit een minor destijds.
Daar zouden ze dus nat gaan. Al heb ik niet de indruk dat gezien de huidige ethische normen binnen de top van de belastingdienst daar iemand van wakker ligt
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door FrankJC »

In de kop waar het in de AD over gaat staat dat het "per ongeluk" is, net zo "per ongeluk" als het door de shredder halen van 9000 toeslag dossiers zeker :bang: De Belastingdienst, makkelijker kunnen wij het niet maken...........wel (veel)duurder :thumbdown: Dutch maffia, niets meer niets minder :shock:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door hathi »

Jaren geleden heeft de belastingdienst dit ook geflikt,kan ik me nog herinneren,dat is toen ook( met succes), aangevochten,maar heeft vele jaren geduurd,toen het niet meer mocht,heeft men gewoon de bpm weer verhoogd,omdat men aan de inkomsten,gewend was......witte boorden.......?
Hans
Gebruikersavatar
Peter Halling
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 22:04
Locatie: Valkenswaard

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door Peter Halling »

Er wordt bij een camper toch alleen maar BPM toegepast op het onderstel??? Onlangs kocht ik een nieuwe Niesmann Bischoff en het totaal aan BPM was maar iets van 12000 euro. Waar die 50.000 euro bpm vandaan komt uit het artikel, die snap ik dan niet.
Niesmann Bischoff Arto 77E
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door Schovie »

Lijkt mij te kloppen wat je schrijft. Op mijn goedkopere Bürstner camper was de BPM afdracht ook iets in de orde van € 12.000.
Laatst gewijzigd door Schovie op do 17 sep 2020, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 889
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door ekruijsse »

Peter Halling schreef:
do 17 sep 2020, 12:42
Waar die 50.000 euro bpm vandaan komt uit het artikel, die snap ik dan niet.
Niet alles geloven wat er in de krant staat Peter. En ja deze zet is er om het de belastingdienst eenvoudiger te maken zeggen ze, heb nog wel een idee: schaf de BPM af, dat is pas eenvoudig :D
Eugene
Uitgeschreven

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door Uitgeschreven »

Ik moet wel even opmerken dat de belastingdienst de Belastingwet niet vast stelt. Dat doen de leden van het parlement die door jullie gekozen zijn. Wat de belastingdienst uitvoeren is hetgeen die jongens en meisjes in Den Haag bepaald hebben. Overigens heb ik de energienota wel eens bekeken en had stellig de indruk dat daar ook belasting over belasting wordt geheven. Ook dat is politiek bepaald evenals het mogelijk afschaffen van de bpm.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door FrankJC »

BTW heffen over de BTW is een "goed" idee :bang:
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door FrS »

seth_space schreef:
do 17 sep 2020, 10:27
Volgens de wet is belasting heffen op belasting verboden meen ik me te herinneren uit een minor destijds.
Daar zouden ze dus nat gaan. Al heb ik niet de indruk dat gezien de huidige ethische normen binnen de top van de belastingdienst daar iemand van wakker ligt

kijk eens op je energie rekening en wat te denken van de diesel/benzine.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door hathi »

hathi schreef:
do 17 sep 2020, 12:17
Jaren geleden heeft de belastingdienst dit ook geflikt,kan ik me nog herinneren,dat is toen ook( met succes), aangevochten,maar heeft vele jaren geduurd,toen het niet meer mocht,heeft men gewoon de bpm weer verhoogd,omdat men aan de inkomsten,gewend was......witte boorden.......?
Nu herinner ik me weer,....deze voormalige luxe belasting heette vroeger BvB,en daarover werd ook nog eens Btw gerekend,sinds 1992 heet deze luxe belasting Bpm,( ontstaan zoals boven beschreven) en is dus veel hoger dan de oude BvB,..en nu proberen ze het weer,om daar boven op ook nog 21% Btw te rekenen . ...verdekte belastingen,hopelijk breekt het ze een keer op,maar wie dan leeft,die dan zorgt lijkt het motto, de meeste zijn dan toch verdwenen ?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nog wat extra belasting op je camper?



Bericht door Kroppie »

dus?
zo lang mogelijk met je huidige camper blijven rijden!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie