Eerste camper kopen: aankoop advies

Algemene campervragen en -opmerkingen.
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Goedemorgen iedereen,

Zojuist me kort voorgesteld in het algemene topic. Maar hier nogmaals:
Mijn naam is Jimi ben 37 en getrouwd en hebben 2 prachtige kinderen van 2,5 en 6 maanden.
Mijn vrouw en ik zijn regelmatig met de camper in Canada en Amerika op vakantie geweest en vorig jaar met ons zoontje nog een keer door Canada gegaan.

Nu zijn we druk aan onderzoeken of met de camper in europa ook iets voor ons is. Zal straks een post plaatsen met 3 type campers die we overwegen en heb jullie advies nodig.
We hebben geen haast en zullen niet halsoverkop een camper kopen. Zolang we niet een superdeal tegenkomen of 100% weten welke type het beste voor ons is zullen we eerst een paar campers huren om te kijken wat bevalt in de praktijk.

Wij zijn momenteel aan het kijken naar deze 3 campers vanaf bouwjaar 2008 (had gelezen dat 2007 drama jaar was en alles ervoor is ouder type Fiat onderstel:
- Hymer B614 CL
- Hymer B614 SL
- Hymer B694 SL

We kijken na deze types om de volgende redenen (maar corrigeer me aub als ik denkfouten maak of jullie betere voorstellen hebben)
- Dwarsbed - Hierdoor een xxl garage wat handig is met 2 kleine kids
- Hefbed - Handig voor de kids
- Integraal - Meer ruimte als het hefbed omlaag is en lekker ruimtelijk
- 2 gordels in de rijrichting wat nodig is voor de kinderstoelen.

Ik twijfel nog of CL/SL het verschil waard is. Een 694 zou een overweging zijn voor de grotere douche. Wat met de 2 kleintjes wat handig is.

Ik zou graag van jullie horen (als jullie tijd willen vrij maken daarvoor):
- Is er een alternatief of andere type of merk. Ik ben ook wel gecharmeerd van een Burstner integraal
- Maak ik een goede keuze met deze modellen en indelingen voor onze situatie
- Zijn er specifieke problemen met deze types waar ik op moet letten

Als ik een SL versie zou kopen zou ik een C1 rijbewijs gaan halen.

Hoor het graag en alvast enorm bedankt voor de genomen moeite.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Eerste camper kopen, aankoop advies



Bericht door pwhooftman »

Hoi Jimi,

Laat ik beginnen met de opmerking dat ik geen ervaring heb met de genoemde types, dus niks ten nadele van die merken/indelingen.

Ook wij zijn gaan camperen in Europa na dat eerst een aantal keer in de USA en Canada gedaan te hebben. En alvast een spoiler: in Europa is het net zo leuk :-).
Onze eerste camper was een 5.20 meter lange alkoof uit 1995 (Ford Transit Riviera) met twee vaste smalle bedden overdwars achterin. Prima voor kinderen tot een jaar of 10, en wij in de alkoof, voor jonge mensen prima te doen.
Toen een 7 meter alkoof (Elnagh Big Marlin) met twee vaste bedden van 2 meter boven elkaar in de lengte achterin. Prachtig voor de kinderen (een eigen cocon), geschikt tot een jaar of 14, en wij weer in de alkoof. Tot nu onze meest ruimtelijke camper.
En nu een 6,5 meter semi integraal (Hobby Toskana) met achterin een vast frans bed, en eventueel twee extra slaapplaatsen door het ombouwen van de dinette. Ons inziens vooral bedoeld voor twee personen, en af en toe 3 of 4.

Op basis hiervan is mijn ideaal met kinderen in aflopende volgorde:
1. een alkoof voor de kinderen en een vast 2-persoons bed voor de ouders
2. een alkoof voor de volwassenen en een vast (stapel)bed voor de kinderen
9. een semi integraal zonder hefbed (dus met om te bouwen dinette).

Een hefbed lijkt mij redelijk handig, maar kun je nog binnen zitten als het naar beneden is? Dat lijkt mij het grootste nadeel. Dus dat zou bij mij op 3. staan. Maar, dat is dus niet gebaseerd op eigen ervaring.
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen, aankoop advies



Bericht door JimiW »

Heel erg bedankt voor de snelle reactie.

Een stapelbed hebben we ook overwogen maar is de doorverkoopwaarde dan niet dramatisch? Aanbod is sowieso minder volgens mij.
Een hefbed lijkt mij redelijk handig, maar kun je nog binnen zitten als het naar beneden is? Dat lijkt mij het grootste nadeel. Dus dat zou bij mij op 3. staan. Maar, dat is dus niet gebaseerd op eigen ervaring.
Vanwege dat exacte probleem zijn we gaan kijken naar integraal campers. In ieder geval bij de Hymer komt het hefbed dan over de stoelen voor en blijft een deel van de zithoek en de uitang vrij.

Had al wat mooie Semi-integraal campers gezien maar dan is de deur geblokkeerd en qua veiligheid vind ik dat geen optie.

Wat fijn dat camperen in europa net zo goed bevalt als in USA/Canada.. daar gingen we al beetje van uit :). Maar fijn om bevestigd te krijgen.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Eerste camper kopen, aankoop advies



Bericht door pwhooftman »

Als jij hem koopt, dan zal een ander hem ook weer kopen... :-)

Maar je hebt een punt, alkoven lijken steeds minder populair te worden op de tweedehandsmarkt, dus als je semi-integraal met een hefbed hebt wat de zithoek niet in de weg zit lijkt dat de ideale combinatie.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 14 sep 2020, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door Zwerfsteen »

Misschien is dit niet waar je als eerste aan denkt maar wij nemen regelmatig 2 kleinkinderen mee, weliswaar wat groter dan die van jullie maar groter worden ze vanzelf.
Onze camper heeft 2 langsbedden waar we ook één groot bed van kunnen maken.
Daar slapen dan de kinderen in en wij verhuizen dan naar het hefbed, wat een riant 2 pers. bed is.
Een voordeel is dat we dan 's avonds de slaapkamer waar de kinderen slapen met een deur kunnen scheiden van de woonruimte zodat zij rustig kunnen slapen en wij kunnen praten, tv kijken of wat dan ook.
Groet,
Leny en Pieter
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Bedankt voor de reactie. Daar hebben we ook al over nagedacht. We zullen de kids denk ook in eerste instantie in het dwarsbed leggen en zelf in hefbed. Dan kunnen we zoals je zegt nog gewoon zitten en praten.

Lengtebedden heb ik eigenlijk niet echt na gekeken omdat ik nogal de focus had op een fatsoenlijke badkamer en toch de lengte wil beperken. Vind 7m al flink (of is dat niet?) en lengtebedden met douche zijn wel stuk langer toch?
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 14 sep 2020, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door Zwerfsteen »

Die van ons is 7,45 mtr maar er is er ook één van 7mtr.
Van de aparte douche en aparte wc, die tegenover elkaar zitten, kunnen we m.b.v. de deuren één grote badkamer van maken.
Succes met jullie zoektocht.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door de toren »

Voor rust tydens vakantie zou ik weer voor een stapelbed gaan er zijn zeker mooiere campers en waardevastere campers enz enz maar je koopt een camper voor jullie situatie op dit moment . Wij hebben al paar campers en verschillende levensfasen gecamperd . onze jongens hadden altyd het liefst een eigen bed en tydens wintersport toen ze ong 18 waren sliep er zelfs een in de garage ±'.
Gebruikersavatar
PhoenixFrankCora
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 10:24

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door PhoenixFrankCora »

Beste Jimi,

Wij hebben zelf een Hymer 694SL gehad. Dit model heeft de meeste ruimte van de modellen die je hebt aangegeven en is het meest praktisch ingericht.
Er is eigenlijk maar een (klein ) nadeel. Het dwarsbed ligt vrij hoog en dat betekent dat je regelmatig je armen of hoofd tegen de kastjes kan stoten. Ook de ruimte naar het dak vonden wij wel iets te laag. Wij hebben daar een Heki laten plaatsen met een ventilator en dat scheelde aanmerkelijk in de warmte.
Je hebt inderdaad een C1 rijbewijs nodig. Wat de vering betreft hadden wij de wagen uit laten wegen en de vering achter aangepast. Zeker als je veel meeneemt is dat een zinvolle investering.
Beste groet en succes met jullie zoektocht.

Frank
Reizen is een studie in beweging.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door Charles Franconi »

Kijk ook eens op mobile.de naar oudere Concorde alkoof. Op Mercedes of Iveco. Degelijke campers van absolute topkwaliteit toen.
4 vaste bedden zou mijn voorkeur hebben met grote garage en af te sluiten rijgedeelte. Scheelt enorm veel koude. We hebben zelf een 7.40 meter alkoof, na een busmodel van 5,5 meter. Ben je snel aan gewend.
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Bedankt iedereen voor alle reacties.

Gelukkig niks gelezen dat een Hymer van de modellen en jaren een "slechte" koop is.
PhoenixFrankCora schreef:
di 15 sep 2020, 9:35
Beste Jimi,

Wij hebben zelf een Hymer 694SL gehad. Dit model heeft de meeste ruimte van de modellen die je hebt aangegeven en is het meest praktisch ingericht.
Er is eigenlijk maar een (klein ) nadeel. Het dwarsbed ligt vrij hoog en dat betekent dat je regelmatig je armen of hoofd tegen de kastjes kan stoten. Ook de ruimte naar het dak vonden wij wel iets te laag. Wij hebben daar een Heki laten plaatsen met een ventilator en dat scheelde aanmerkelijk in de warmte.
Je hebt inderdaad een C1 rijbewijs nodig. Wat de vering betreft hadden wij de wagen uit laten wegen en de vering achter aangepast. Zeker als je veel meeneemt is dat een zinvolle investering.
Beste groet en succes met jullie zoektocht.

Frank
Bedankt voor jullie input. Mijn vrouw wil toch ook wel graag rijden, dus 2x C1 halen is wat overdreven. Dus we gaan zoals het er nu uitziet een B614 huren een paar weken en als dat toch te krap is een B694 of zoals ZWERFSTEEN al zei kijken naar een (vermoedelijk) B678 en dan maar om te beginnen 1x C1 en als ze echt graag wil rijden nog een C1.

Maar hoop stiekem dat B614 ruim genoeg is want scheelt dan alles bij elkaar toch behoorlijk wat.

Hebben jullie nog wel advies of het de moeite is om voor een CL of SL te gaan?
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door lassche »

Als alternatief kun je eventueel kijken naar een Frankia I680 BD. Integraal met o.a dwarsbed en ruime douche. Frankia is kwalitatief zeker zo goed als Hymer.

Maar je hebt wel C1 rijbewijs nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
PhoenixFrankCora
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 10:24

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door PhoenixFrankCora »

Er zit niet zo heel veel verschil tussen een Hymer CL enSL. De uitrusting is net wat luxer. Wij liepen er gewoon tegen aan. Wat mogelijk toch van belang kan zijn in de toekomst is dat je toch er niet aan ontkomt dat veel spullen worden meegenomen. Het zijn geen klein model campers dus je zit al heel snel over de 3500 kg. Op het kenteken staat het gewicht vermeld en dat is al gauw 3150 kg. Dat betekent dat je een laadvermogen hebt van 350 kg. Bedenk dan dat je met 4 mensen aan boord bent, diesel, water, vuilwater, etenswaren etc etc en je komt al gauw boven de 3800 kg uit. Voor de toekomst is mischien toch beter om een C1 RB te gaan halen. Het is even studeren maar zeker niet al te moeilijk. De meeste campers zijn overbeladen. Er wordt er steeds meer op toegezien. En daarbij wil je vooral rust en plezier hebben en niets steeds moeten denken dat je ben overbeladen. Een andere optie is dan nog om een kleine aanhanger mee te nemen.
Beste groet,
Frank
Reizen is een studie in beweging.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door Zwerfsteen »

De optie voor een aanhanger geldt alleen voor hen die ook E op hun rijbewijs hebben staan.
Voor de wat ouderen onder ons zal dat geen probleem zijn omdat zij die E bij hun B hebben gekregen.
Heb je alleen B dan blijf je aan de max. van 3500 kg zitten voor het totale treingewicht.
Of heb ik het nu mis?
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie