Klapband: cadeautje van tante Corona?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door Joske »

Marco Polo schreef:
za 19 sep 2020, 12:24
Is alleen jammer dat gelijk zo’n wielkast eraan gaat bij een “witte doos” als een band klapt. Zou toch eigenlijk ook niet mogen...
Die beschermingsconstructie wat degelijker/zwaarder uitvoeren is natuurlijk mogelijk.
Maar kom je dan niet in een ander topic terecht waarbij gewicht, laadvermogen, C1 rijbewijs, enz de gebruikte woorden zijn?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door KTManiac »

herbybg schreef:
vr 18 sep 2020, 23:05
Maar kan je tegen de garagist zeggen, die is te oud in wil een jongere?
Kun je altijd zeggen natuurlijk, of het nut heeft is wat anders. Als de band een jaar of 5 oud is heb je een punt, als 'ie net 1 of 2 jaar oud is niet en heeft de garagehouder gewoon gelijk dat die band nieuw is en ook als zodanig verkocht wordt.

Dat vervolgens sommige verzekeringsmaatschappijen onzinnige eisen stellen aan de max. leeftijd (en daarbij nog onzinniger de DOT code hanteren in plaats van de montage datum) is een ander punt wat hier op dit forum al ruimschoots uitgemolken is. :wink:
Daarvoor moet je bij je verzekeringsmaatschappij zijn. (Of wellicht juist naar een andere gaan..)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door Camperic »

Het klopt dat een band met DOTcode van een jaar oud mits goed opgeslagen "nieuw" is en dat de oorzaak van het probleem bij de (onterechte) verzekeringsvoorwaarden ligt, maar daar heb je wel mee te maken.
Ik geef bij bestelling aan dat ik alleen banden met een DOTcode van maximaal een halfjaar oud accepteer. Geen discussie bij levering en montage dus :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door KTManiac »

Dat bij de bestelling aangeven is redelijk en ook meteen duidelijk, daar achteraf mee aankomen als de DOT 1 of 2 jaar oud is niet.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door Duco »

Ik heb vrachtwagenladingen banden afgeleverd voor caravans en campers en elke zich zelf respecterende handelaar controleerde de dot code en weigert de banden als ze niet van het jaar van aankoop zijn. Diezelfde banden brachten we soms een week later ergens anders heen waar minder hoge eisen werden gesteld.


Bürstner 1.9td Fiat Ducato 1994
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door kampo »

Klapbanden heb je overduidelijk vaker naarmate de banden ouder worden en ze langer stilstaan.
De prijs daalt met de ouderdom en dat is verleidelijk natuurlijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door herbybg »

Wagen is vakkundig hersteld en ben er vandaag meee naar de keuring geweest.
Een babbeltje met de keurder over die klapband...
Hij wist me te vertellen dat de klapband 10j oud was en dat dat een risiko ouderdom is, en dat een band 6j garantie heeft???
Moet ik dan de andere band van 10j die nu nog OK is, dan vervangen?
Verkwisting <=> Risiko???
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door gjvonk »

Direct vervangen, nooit nooit nooit met links-rechts verschillende banden rijden is mij geleerd. Banden = wegligging = eigen veiligheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door isoplus »

De vraag of je de andere tien jaar oude band moet vervangen kan je zelf het beste beantwoorden. Je weet wat het grapje nu gekost heeft, je weet wat een nieuwe band kost en je weet dat een oudere band risico oplevert dus wij hoeven je geen advies te geven hierin toch? :wink:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door javanes »

Mijn klapband van afgelopen september was een band van 2018. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door Camperic »

Met iedere band loop je het risico, maar met een band van 10 jaar oud is het risico relatief groot en zou ik het niet nemen.
Zeker gezien de kosten van een band en ellende in het geval dat ..... maar dat laatste weet je zelf helaas :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door AadenAnke »

Marco Polo schreef:
za 19 sep 2020, 12:24
Is alleen jammer dat gelijk zo’n wielkast eraan gaat bij een “witte doos” als een band klapt.
Zou toch eigenlijk ook niet mogen.
Dan ben je eigenlijk al “veroordeeld” tot de eisen van je verzekeraar of de adviezen van de bandenfabrikant.
Niet alleen bij je wittedoos hoor! Ook bij vrachtwagens vliegen hele spatschermen er af! Een klapband is niets anders dan het exploderen van de band! Niet door springstof maar gewoon door lucht.
Het nemen van stoeprandjes e.d. verhoogt de kans op beschadiging van het karkas van de band en daarmee de kans op een klapband. Ook een gat in het wegdek e.d. zijn niet best voor banden. Maar is er hier iemand die na een stoeprandje een röntgenfoto van zijn band laat maken? Loopvlakvernieuwers doen dat met de versleten banden die ze inkopen wel, zit er een beschadiging wordt er geen nieuw loopplank en wang op gedaan.
Tijdens de rit bij elk vreemd gevoel en/of geluid banden controleren en bij elke stop ff handoplegging om te voelen of ze (te) warm zijn regelmatig druk controleren en gewoon met regelmaat je banden bekijken zie je een beschadiging of ander iets .......
Klapbanden zijn bijna altijd het gevolg van beschadigingen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door ducati 900 »

gjvonk schreef:
wo 28 okt 2020, 17:13
Direct vervangen, nooit nooit nooit met links-rechts verschillende banden rijden is mij geleerd. Banden = wegligging = eigen veiligheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Geldt alleen voor de voorwielen, achter is dat niet van belang, zolang de maat maar hetzelfde is.
Maar ik zou de andere van 10 jaar wel vervangen koor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Cadeautje van tante Corona?



Bericht door Bob Diesel »

Die hand opleggen , of ff schoppen tegen de band , zie je bijna niemand doen tijdens de koffie stop
en dan moet je niet op slippers lopen/rijden , liefst met een zweedse klomp :wink:

En als je dat rondje loopt :idea: ,voel ff aan je fietsen ,of die nog stevig staan
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie