Inruilwaarde bij aankoop andere camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door seth_space »

Paar opmerkingen want er lopen hier nu wat zaken door elkaar.

De fabrikant werkt met VIN coderingen die oa aangeven op welk moment de basis ( dus meestal motos en chassis) in de fabriek geproduceerd zijn.
Vin codes bevatten overigens vrij vaak fouten in de vertaalslag naar data maar dat even terzijde.

Als de basis van de band rolt en zijn vincode krijgt, begint het proces. Bij de fabriek kan een geproduceerde wagen maandenlang bivakkeren op parkeerterreinen. Daarna gaat hij naar de camperbouwer die de opbouw gaat plaatsen. Ook dat proces kost tijd. Daarna gaan de campers ofwel na de klant ( bij produceren op bestelling) of na een dealer waar hij in de showroom komt te staan.
Ook die periode kan maanden duren en soms zelfs een jaar.
Bij verkoop wordt de camper pas op kenteken gezet ( de datum 2002 in dit geval)
5 jaar lijkt me extreem lang voor dit proces maar 1 of zelfs 2 jaar is absoluut niet ongebruikelijk en zal zelfs in de prijs niet altijd merkbaar zijn. ( vraag aanbod speelt daar een hoofdrol)
Een winkeldochter die tijdenlang in een showroom heeft gestaan en de nodige slijtage heeft als gevolg van al die "bezoekers", zal meestal met korting worden aangeboden.

Dat een autobedrijf allerlei fraaie verhalen bedenkt om zo laag mogelijk te kunnen inruilen is niet ongebruikelijk. Als je diezelfde camper daar later gaat kopen zal er vrijwel zeker niet eens over gesproken worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door javanes »

Wat een onzin van dat bedrijf om af te gaan op het VIN nummer.
Dat is de fabricagedatum van het onderstel.
En aangezien Camperfabricanten die onderstellen in grote aantallen aanschaffen kan het zijn dat de camper 5 jaar later gebouwd is op dat onderstel.
Hoewel dit wel erg lang is.

Edit:
"seth_space" is me voor.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door gjvonk »

Camperhandelaren zijn volgens mij echt niet anders als autohandelaren....

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Joske »

Ikzelf heb ook zo een camper.
Het model (244) werd niet eens meer gemaakt ten tijde van eerste toelating.
En op stickers in de camper is dit ook zichtbaar.
Bijvoorbeeld de verwarmer is nog een jaar ouder.
Maar ook ik vind 5 jaar wel erg lang. Ook camperbouwers willen zo weinig mogelijk werkvoorraad (is kapitaal).
Want je gaat dan tegen meerdere problemen oplopen: accu? leeftijd banden?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Bas vd laar »

Nu weet hij dat de camper ouder kan zijn en moet hij dat wel onderzoeken, hij is nu immers verplicht dit bij inruil te melden.
Dits is werkelijk totale onzin, dit hoef je niet te melden aan een handelaar en ook niet aan een particulier.
Als TS de camper nieuw heeft gekocht in 2002 ( wat ik betwijfel ) dan was het destijds aan de dealer omdat te melden ( en zelfs daar kun je nog kanttekeningen bij plaatsen ) nadien is dat helemaal niet meer nodig, laat staan verplicht.

Echte bouwjaar maakt voor een bedrijf niet uit, datum eerste toelating telt.
Dit is echter anders wanneer het duidelijk een overjarig type is.
Ik heb Ducato 290's gezien met een 1e toelating van 1997, dit maakt nogal een verschil tov de andere Ducato's van 1997 welke al in 1993 de eerste nieuwe modellen leverde.

Er zijn 2 mogelijkheden:

Dat het hier over een Type 230 gaat, in 2002 kwam ook de opvolger ( facelift ) op de markt.
Kan me voorstellen dat de handelaar liever de facelift heeft, die ziet er wat moderner uit.
Echter, dan klopt het verhaal niet van dat het model al 5 jaar oud is.

Mogelijkheid 2: Het verhaal van 5 jaar oud gaat over de opbouw van de camperfabrikant, dat zou kunnen kloppen, een handelaar met kennis van zaken kent deze modellen natuurlijk.

Als TS nou even zijn kenteken vermeld en een foto van zijn camper dan zien we gelijk wat er mis gaat.

Hoe dan ook: De handelaar wil natuurlijk zo weinig mogelijk betalen, maar ook verkopen, hij doet dit bod natuurlijk niet om TS te pesten.
Het kan gerust zo zijn dat hij niet veel trek heeft in die camper, dat is zijn goed recht, hij mag zelf bepalen wat hij voor de camper wil geven.
Vindt TS het te laag? Ook prima, lekker verder shoppen.

Ik denk dat TS gewoon verbolgen is omdat hij het bod te laag vindt, dat kan, maar daar zou ik niet mee zitten, iemand anders wil de camper vast wel graag inruilen.

Dan nog even voor de duidelijkheid, sommige mensen begrijpen datum 1e toelating niet lees ik.

Datum eerste toelating betekent: voor het allereerst gekentekend ,waar ook ter wereld, dat geld ook voor auto's van 75 jaar oud en die pas hier in NL zijn.

Datum eerste afgifte Nederland betekent: voor het eerst gekentekend in NL
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Cee Pee »

Wat ik ook al schreef.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Bas vd laar »

Ik had het gezien 😉 maar wilde het nog even benadrukken voordat daar weer onduidelijkheid over ontstaat.
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door RobertMertens »

Nou, er zijn nogal wat reacties die het lezen wel/niet waard zijn.
Teleurgesteld was ik niet in de reactie van de handelaar. Zoals ik al eerder schreef begrijp ik goed dat de handelaar goedkoop wilt inkopen en duur wilt verkopen. Het ging mij om de uitleg van zijn bieding gekoppeld aan het VIN nummer. Op het moment van aanhoren vond ik het een l.lverhaal.
Ik wilde daarmee anderen informeren over deze benadering, niks meer en niks minder.
Er wordt gevraagd naar gegevens van de camper. Wel, het is een Possl Duet, geplaatst op een Peugeot Boxer 2,8 HDi. Eerste toelating op kenteken 05-02-2002.
Voor degenen die graag het kenteken willen natrekken bij de RDW (is toch openbaar en heeft niets met privacy te maken) 95-BN-HP.
Vanmiddag ga ik naar een andere handelaar en ervaren hoe die met het eea omgaat.
Robert.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door gjvonk »

Als je binnenstapt en je start met de vraag wat je voor deze camper terug kan krijgen als je bij hem een ander koopt, acht ik de kans heel groot dat je opnieuw snel en teleurgesteld buiten zult staan.

Als je hem 'lekker maakt' door een 'echte' aankoop belangstelling te laten zien en dan de 'wat moet ik er dan nog bijbetalen' aanpak kiest, zou het wel eens tot een geheel andere 'waardebepaling' kunnen leiden...: de verkoper weet wat hij verdient op de camper die hij aan jou verkopen kan, wat hij op de camper zou kunnen verdienen die hij van jou 'koopt' (=inruilt) moet hij maar afwachten/gokken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Will »

Ik zou particulier verkopen geen vragen en misschien wel een hogere prijs.

Mrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door iSonic »

Datum eerste toelating is volgens de RDW: Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld).

Datum eerste afgifte Nederland is: De datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst in Nederland is geregistreerd.

Als de gegevens van TS kloppen is het voertuig dus in 2002 voor het eerst geregistreerd. Echter dit hoeft niet perse het bouwjaar te zijn. Een voertuig kan ingekocht zijn en pas later op kenteken worden gezet. 5 jaar is daarbij wel heel lang. Zeker met veranderende eisen aan auto's kan het zomaar zijn dat je een auto na 5 jaar niet meer aan de op dat moment geldende eisen voldoet en dus niet meer op kenteken te krijgen is. Het kan echter wel.

Als het een tweede generatie Ducato is met de facelift kan hij echter nooit van 1997 zijn. Is het een tweede generatie van voor de facelift dan kan het wel maar dan zou het type motor snel uitsluitsel moeten geven.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door gjvonk »

Will schreef:Ik zou particulier verkopen geen vragen en misschien wel een hogere prijs.

Mrgr.Wil
Ongetwijfeld, maar dat moet je durven (en misschien ook nog wel kunnen)...in mijn optiek is de waarde beduidend meer dan een personenauto van dezelfde leeftijd.

Ik zou het niet durven: ik heb ooit particulier en contant een Smart verkocht voor een bedrag ruim onder € 3.000; mijn hart zat in mijn keel van de stress....

Deze camper: particulier waarde geen idee, maar x5 het bedrag waar ik al stress van kreeg zeker wel...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door iSonic »

Particulier ligt de prijs ook beduidend lager. Zeker als bij een dealer.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door iSonic »

RobertMertens schreef:
vr 11 sep 2020, 13:49
Nou, er zijn nogal wat reacties die het lezen wel/niet waard zijn.
Teleurgesteld was ik niet in de reactie van de handelaar. Zoals ik al eerder schreef begrijp ik goed dat de handelaar goedkoop wilt inkopen en duur wilt verkopen. Het ging mij om de uitleg van zijn bieding gekoppeld aan het VIN nummer. Op het moment van aanhoren vond ik het een l.lverhaal.
Ik wilde daarmee anderen informeren over deze benadering, niks meer en niks minder.
Er wordt gevraagd naar gegevens van de camper. Wel, het is een Possl Duet, geplaatst op een Peugeot Boxer 2,8 HDi. Eerste toelating op kenteken 05-02-2002.
Voor degenen die graag het kenteken willen natrekken bij de RDW (is toch openbaar en heeft niets met privacy te maken) 95-BN-HP.
Vanmiddag ga ik naar een andere handelaar en ervaren hoe die met het eea omgaat.
Robert.
Dan is het gewoon een... Tsja ik kan hele hoop scheldwoorden bedenken maar het is gewoon een verkoper. Niet te vertrouwen.
Plaats reactie