Inruilwaarde bij aankoop andere camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door RobertMertens »

Vandaag een nare en leerzame ervaring opgedaan.
Ben zoekende naar een andere gebruikte camper. Bij een van de bedrijven waar ik trachtte een andere camper te kopen kwam de inruilwaarde van mijn oude camper ter sprake.
Op kenteken staat duidelijk vermeld datum eerste toelating 15-02-2002. Toen ik de wagen kocht werd deze datum ook als zijnde een camper van 2002 aangeprezen en verkocht.
Voor de huidige eigenaar van het bedrijf waar ik de aankoop en inruil wilde uitvoeren een reden om mij voor te houden dat de wagen zeker 5 jaren ouder zou zijn dan de datum van eerste toelating en de inruilprijs ook op die oudere leeftijd vastgesteld moest worden.
Als reden hiervoor gaf hij op dat de wagen zeker vijf jaren bij de fabriek/importeur/bedrijf als niet verkoopbaar zou hebben gestaan. Hij gaf mij tevens te kennen dat die ouderdom was vast te stellen aan de hand van het VIN-nummer.
De opgegeven inruilwaarde deden mij besluiten dit bedrijf direct te verlaten. Ik ben van mening dat hier een weg werd gezocht om een waarde op een zo laag mogelijk bedrag te krijgen en dus zo veel als mogelijk te verdienen aan een eventueel onoplettende koper.
Ben ik de enige die deze wijze van handelen ervaart of blijkt dit een normaal toegepaste methode van handelen te zijn om de klant zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen?
Robert.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door AadenAnke »

Wel als de productie inderdaad 5 jaar eerder was maar de wagen om wat voor reden dan ook pas na 5 jaar de eerste registratie kreeg zal dat zeker invloed op de waarde hebben lijkt mij. Een maand of 6 eerder geproduceerd lijkt mij normaal maar 5 jaar? Aan de hand van de fabrieksgegevens moet de productie datum/periode vast te stellen zijn. Ook kan je dan nagaan of er een wezenlijk verschil is de wagen bijvoorbeeld ander type motor e.d. Je stel nu dat het huidige bedrijf er misbruik van maakt ik denk eerder dat in 2002 er op gewezen had moeten worden en er toen iets met de prijs had moeten gebeuren.

Gr. Aad
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door iSonic »

Wij hebben ooit een caravan gekocht die drie jaar in de showroom heeft gestaan. Nieuwe caravan maar wel drie jaar oud. Leuke korting natuurlijk maar bij verkoop merk je dat natuurlijk wel.

5 jaar lijkt me wel extreem. Wat voor model camper en voertuig is het?
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Peter12 »

Ik denk ook dat de verkopende partij van de huidige camper erop had moeten wijzen wanneer de camper geproduceerd was. Die heeft als eerste eigenaar van de camper tenslotte ook genoten van een veel lagere nieuwprijs destijds. Dat de dealer nu zegt dat de camper 5 jaar ouder is, kan dus zomaar waar zijn.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Cee Pee »

Een handelaar wil altijd goedkoop kopen en duur verkopen.
En om dat te bereiken moet je goed kunnen slaplullen.🤔
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Xenon »

Je hebt twee soorten data mbt toelating: internationaal en nationaal. Je 2002-datum kan de eerste nationale toelating zijn, maar dat wil niet zeggen dat de camper niet eerder ergens buiten NL geregistreerd is geweest. Die echte eerste registratiedatum vind je als internationale toelatingsdatum. Zoek even je kenteken op bij de RDW of bij www.vwe.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door gjvonk »

Dat is de reden waarom ik nooit naar de inruilwaarde vraag, dan pakken verkopers je in op je emotie. Ik draai het gesprek altijd om en vraag wat ik bij moet betalen op de aanschaf en daarmee draai ik de rollen om. Dan heb ik in het gesprek de regie over geld ipv de verkoper. Ergens in de onderhandelingen komt ook altijd mijn vraag wel voorbij of ze de omzet nou willen of niet. Dat zit vlak voor mijn afbreekpunt: dan doe ik nog 1 compromis voorstel wat ik redelijk vind. Lukt het niet? Ajuus... geen hand vol, maar 10 tallen showrooms vol campers.

Het is wel zo dat handelaren mij een draak vinden. Sommige forumleden op het vlak richting camperdealers overigens ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Cee Pee »

We hebben het hier toch over de "datum eerste toelating"
Dat is de datum waarop het voertuig voor het eerst geregistreerd is, waar ook ter wereld.

Bij de RDW kun je ook nog zien wanneer het voer tuig voor het eerst in Nederland is geregistreerd dat heet "datum eerste afgifte Nederland"
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door gjvonk »

Daarmee kan een voertuig nog steeds enkele maanden of inderdaad zelfs jaren in een showroom hebben gestaan voordat hij op kenteken is gezet.

Maar we weten ook allemaal dat de ene handelaar doet alsof hij failliet gaat als hij je b.v. €8.000 biedt, terwijl een ander net zo makkelijk € 12.000 biedt.

Er is geen peil op te trekken, de hele autohandel (inclusief de campers) is in mijn optiek echt gelegenheidshandel...



Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door isoplus »

TS geeft te weinig details om zelfs maar een mening te kunnen vormen, hij was verrast en is terecht opgestapt maar daarmede is zijn probleem niet opgelost.
Nu weet hij dat de camper ouder kan zijn en moet hij dat wel onderzoeken, hij is nu immers verplicht dit bij inruil te melden.
Dus hoe dan ook ruil het ding ergens in tegen een acceptabele prijs dan ben je er van af.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door EasyBee »

Cee Pee schreef:
do 10 sep 2020, 20:55
Een handelaar wil altijd goedkoop kopen en duur verkopen.
En om dat te bereiken moet je goed kunnen slaplullen.🤔
Klopt, want straks bij de verkoop (als je hem zou hebben ingeruild tegen die lage prijs want hij is van 1997),
verkoopt die handelaar hem gewoon als camper van 2002.
isoplus schreef:
do 10 sep 2020, 21:27
Nu weet hij dat de camper ouder kan zijn en moet hij dat wel onderzoeken, hij is nu immers verplicht dit bij inruil te melden.
Dat gaat zo'n camperhandelaar ook echt niet vertellen bij verkoop. 9 van de 10 dan, die ene uitzondering daargelaten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Xenon »

Cee Pee schreef:
do 10 sep 2020, 21:11
We hebben het hier toch over de "datum eerste toelating"
Dat is de datum waarop het voertuig voor het eerst geregistreerd is, waar ook ter wereld.

Bij de RDW kun je ook nog zien wanneer het voer tuig voor het eerst in Nederland is geregistreerd dat heet "datum eerste afgifte Nederland"
De TS heeft het over een vermelding op het kenteken (van 2002), niet over een vermelding die de RDW-site waar jij op doelt. :wink:
In 2002 was nog geen sprake van een registratie "waar ook ter wereld"...
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Nugget1 »

Er is een produktiedatum, het bouwjaar, en datum eerste toelating. Een betrouwbaar bedrijf vermeldt beide. Tussen die twee datums kan best verschil zijn, maar wel van hetzelfde jaar zijn. Hoe verder uit elkaar, hoe lager de waarde van de camper, ook al staat ie nog in de showroom. Soms noemt men hem overjarig. In de occasionhandel wordt vaak datum eerste toelating vermeldt. Aan de koper de eer om beide datums op te vragen.
En het is aan de koper om te beslissen of hij gaat kopen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Inruilwaarde bij aankoop andere camper



Bericht door Cee Pee »

Ook op de kentekencard staat de datum eerste toelating en ook de datum eerste toelating in Nederland.
En TS heeft het echt over de datum eerste toelating in zijn openings bericht.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie