Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door gjvonk »

Eens met Isoplus: na 2 uurtjes rotondes, achterkanten van zelfrijdende landbouw werktuigen, met ware doodsverachting inhalende lokale Fransen en nijpende doorgangen tussen de linker spiegels van een tegemoetkomende vrachtwagen en overhangende platanen rechts van de weg hebben wij de Franse binnenwegen meestal ook wel weer gezien...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door hurktoilet »

Je beeld van bloedlink rijdende Fransen is een clichébeeld, dat natuurlijk ergens vandaan komt. En wel van 30, 40 jaar geleden. Fransen zijn een stuk beschaafder en veiliger gaan rijden, sinds de gendarmerie ontdekt heeft dat camera's en laserguns verdraaid leuke speeltjes zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door gjvonk »

Jazeker rijden de Fransen netter: op de wegen waarvan ze weten dat er regelmatig gecontroleerd wordt. Maar ik had deze zomer toch echt op de TomTomroute van Lac de Pareloup naar Lac de Salagou op een stuk binnenweg (een weg met een D routenummer) een Fransman die me helling op pal voor een bocht inhaalde en rakelings langs een tegenligger schoot. Als het raak was geweest, had ie bij mij aan de voorkant naar binnen gekomen...

En of de duvel ermee speelt: zoiets hebben we altijd wel als we langere stukken over binnenwegen rijden.

Maar terug on topic: wat is het prijsverschil tussen classe 2 en classe 3 in procenten? Ik ben n.l. erg blij met mijn badge waarmee ik bijna bij iedere tolpoort in F, ES en PT door kan rijden. Als ik bij iedere tolpoort zou moeten stoppen om mijn classe indeling te corrigeren, zou ik erg irritant vinden. Vandaar mijn suggestie om de dak airco te vervangen door een dakluik en bank airco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door hurktoilet »

Dat verschil is flink. Als voorbeeld Parijs-Lille opgezocht. Classe 2 24 euro, classe 3 57 euro
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door EasyBee »

Alle tarieven in Frankrijk (want daar ging het toch over). Van Lille naar Spaanse grens scheelt € 40.
https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ltrajecten
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door gjvonk »

Op de link wordt duidelijk dat de verschillen tussen classe 2 en classe 3 per route anders zijn, via A71, A75 en A9 is het verschil zelfs zo'n € 80

Een bank airco is op dit moment al verkrijgbaar voor een bedrag rond de € 1.200. Dat is weliswaar 30 x heen en weer via Bordeaux naar de Spaanse grens, maar als je ook vaker andere en duurdere tolroutes rijdt, gaat het 'terug verdienen' sneller...

Nee, ik heb geen aandelen


Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk




Buscamper fan
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door Hans Geertse »

Mijn import camper uit Duitsland heeft een airco achter op het dak.
Hij komt daardoor boven de 3 mtr. uit.
In de 5 jr dat we hem hebben nog nooit meegemaakt dat we aangeslagen werden voor classe 3.
We zijn grootgebruikers van de tolweg in Frankrijk /Spanje en Portugal. Tol badge op de voorruit.

Het meetpunt voor de hoogte bepaling zit boven de cabine en niet aan de achterkant.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door bently »

gjvonk schreef:
wo 09 sep 2020, 21:08
Op de link wordt duidelijk dat de verschillen tussen classe 2 en classe 3 per route anders zijn, via A71, A75 en A9 is het verschil zelfs zo'n € 80

Een bank airco is op dit moment al verkrijgbaar voor een bedrag rond de € 1.200. Dat is weliswaar 30 x heen en weer via Bordeaux naar de Spaanse grens, maar als je ook vaker andere en duurdere tolroutes rijdt, gaat het 'terug verdienen' sneller...

Nee, ik heb geen aandelen Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Een Tol badge aanschaffen is goedkoper en géén gezeur over klasse 2 of 3.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door camperaap »

Misschien een domme vraag:
Hangen er bij de tolpoortjes geen hoogtebalken net als je bij tunnels ziet?
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door isoplus »

Ja die hangen er wel en die moet je dus met een camper niet nemen, is duidelijk aangegeven.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door gjvonk »

@camperaap: wat ik nu juist van de discussie begrijp is dat de hoogte bepaling bij de tolpoorten automatisch gebeurt en dat dat systeem geen onderscheid kan maken tussen belading op het dak of constructie hoogte van het voertuig.

De indeling classe 2 of classe 3 wordt niet bepaald door de tolbadge.

De hoogtebalken hangen er voor de personen auto's. Bestelwagens, auto's met imperiaal, vrachtwagens en bussen gaan door de poorten zonder hoogtebeperking.

Daarbij maakt het echt niet uit hoe hoog de constructie hoogte van het voertuig werkelijk is: het systeem bepaalt op basis van de gedetecteerde hoogte de classe indeling. Ik maak vaak genoeg mee dat de meest rechtse 30 km/U doorrijdt poort door allerlei voertuigsoorten door elkaar gebruikt wordt, dat zou echt niet gebeuren als daar automatisch alleen de hoogste classe zou worden berekend....

Zou er een hoogtebeperking hangen op 3 meter, kun je er ook met een camper van 2,90 meter met een airco unit van nog eens 20 cm hoog daar bovenop, niet onderdoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door bently »

Voertuigen hoger dan 3 meter en/of zwaarder dan 3500 kilo
Voertuigen hoger dan 3 meten en/of zwaarder dan 3500 kilo kunnen geen tolbadge gebruiken omdat dit categorie 3 voortuigen zijn. Zij dienen gebruik te maken van de stroken (meestal helemaal rechts) voor hogere en zwaardere voertuigen. Eigenaars van deze voertuigen kunnen de tolbadge dus niet gebruiken.

https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... lde-vragen

Ga je met tolbadge door T dan is het automatisch klasse 2. < 3.500 kg
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door jurgenc »

De hoogtebalk hangt op 2,3 m
De badge is voor kl 1,2 en 5 en kan je voor meerder voertuigen gebruiken. Dus met de camper er naartoe, kl2. Met de huurauto kl 1 en daarna met de moto kl 5.

Verschil tol tussen kl 2 en kl 3 is grootorde 50% duurder.
H20
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco op dak: gevolgen voor de Franse tolwegen?



Bericht door gjvonk »

Dan neem ik aan dat classe 3 en classe 4 eigen tolbadge hebben? Zit vaak genoeg achter een grote trekker-oplegger combinatie bij de 30 km/u doorrijdt poorten op de tol...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie