Lange camper en gewicht
Lange camper en gewicht
Niet op zoek zijnde naar een andere camper zijn we wel iets tegen gekomen
Onze Arto van 2008 is voor ons nog steeds dé camper (sterker nog, hiervoor hadden we precies dezelfde...)
dus nodig is het niet....
Voordelen andere camper, de helft nieuwer, lengtebedden, aparte douche, weinig km's, alde verwarming, nog een 3 liter motor,en nog een hele lijst...
We (voornamelijk ik) zie ook wel een nadeel. Die camper is 7.95m lang, een enkelasser ( 5ton) dus een behoorlijke overhang na de achteras.
Is max. 5 ton niet een beetje zwaar voor een 177pk Ducato automaat?( hij is opgewaardeerd van 4,5 naar 5 ton)
De camper heeft wel volledig luchtvering en spoorverbreding voor.
Tevens ga je met zo'n lengte en overhang niet met regelmaat de grond raken achter? In een proefrit ga ik vast niet een
zandweg of zo in, zoals je wel eens naar een camperplaats doet ( althans wij wel ....)
Ff makkelijk keren op de weg met een wielbasis van 4,34 meter moet ik proefondervindelijk maar vast gaan stellen...
(Blijft het punt dat ik onze camper bij deze persoon niet in kan ruilen, dus zou 'm zo moeten verkopen)
Onze Arto van 2008 is voor ons nog steeds dé camper (sterker nog, hiervoor hadden we precies dezelfde...)
dus nodig is het niet....
Voordelen andere camper, de helft nieuwer, lengtebedden, aparte douche, weinig km's, alde verwarming, nog een 3 liter motor,en nog een hele lijst...
We (voornamelijk ik) zie ook wel een nadeel. Die camper is 7.95m lang, een enkelasser ( 5ton) dus een behoorlijke overhang na de achteras.
Is max. 5 ton niet een beetje zwaar voor een 177pk Ducato automaat?( hij is opgewaardeerd van 4,5 naar 5 ton)
De camper heeft wel volledig luchtvering en spoorverbreding voor.
Tevens ga je met zo'n lengte en overhang niet met regelmaat de grond raken achter? In een proefrit ga ik vast niet een
zandweg of zo in, zoals je wel eens naar een camperplaats doet ( althans wij wel ....)
Ff makkelijk keren op de weg met een wielbasis van 4,34 meter moet ik proefondervindelijk maar vast gaan stellen...
(Blijft het punt dat ik onze camper bij deze persoon niet in kan ruilen, dus zou 'm zo moeten verkopen)
Laatst gewijzigd door rob2 op za 05 sep 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Rob
Rob
Re: Lange camper en gewicht
Eea hangt helemaal van de as- specs af. Maar of dit invloed heeft op de bak? De pk’s van de motor, dat zijn de krachten die verwerkt moeten worden, als de massa groter wordt, duurt het gewoon wat langer.
Een wb van 4 mtr..ik dacht dat dat ook best een dingetje zou zijn, maar valt me reuze mee.
De NL rotondes zijn en blijven nou eenmaal voor en door kabouters gemaakt, maar we komen zelden problemen tegen die je kan wijten aan de wielbasis..
8 Mtr geeft op díe wb wél een enorme uitzwaaiende kont...wel iets om terdege rekening mee te houden.
Bij vol luchtvering zal de grond raken niet nodig zijn, gezien de variatie die je zelf kan toepassen indien nodig.
Moesten we met de dubbeldeks tandem touringcar ook wel eens doen...
Een wb van 4 mtr..ik dacht dat dat ook best een dingetje zou zijn, maar valt me reuze mee.
De NL rotondes zijn en blijven nou eenmaal voor en door kabouters gemaakt, maar we komen zelden problemen tegen die je kan wijten aan de wielbasis..
8 Mtr geeft op díe wb wél een enorme uitzwaaiende kont...wel iets om terdege rekening mee te houden.
Bij vol luchtvering zal de grond raken niet nodig zijn, gezien de variatie die je zelf kan toepassen indien nodig.
Moesten we met de dubbeldeks tandem touringcar ook wel eens doen...
Re: Lange camper en gewicht
Deze camper bijvoorbeeld heeft nagenoeg gelijke afmetingen, dat het optisch uit balans is zie ik zelf ook wel
Groet,
Rob
Rob
Re: Lange camper en gewicht
Het enige nadeel is het uitzwaaien van de kont, onze vorige Hymer was 7,40 meter dus bij nauwe toestanden moest de buurman soms eerst weg voor ik weg kon draaien verder had ik geen last van de lengte terwijl er meestal nog een aanhanger achter hing.
Wat wel een probleem kan zijn is de belasting van de achteras als je zware zaken in de garage mee gaat nemen, vandaar die aanhanger toen.
Wat wel een probleem kan zijn is de belasting van de achteras als je zware zaken in de garage mee gaat nemen, vandaar die aanhanger toen.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Lange camper en gewicht
eigenlijk moet je bij dit soort afmetingen
de voorwiel aangedreven en van lichtgewicht chassis voorziene campers vergeten
Neem gelijk een achterwiel aangedreven van bedrijfswagen chassis ,dus op vracht auto of touringcar chassis,
Maar dat word dan voor veel weer gewoon te duur
de voorwiel aangedreven en van lichtgewicht chassis voorziene campers vergeten
Neem gelijk een achterwiel aangedreven van bedrijfswagen chassis ,dus op vracht auto of touringcar chassis,
Maar dat word dan voor veel weer gewoon te duur
Re: Lange camper en gewicht
Mijn camper is 7.5 meter en steek ook iets van 2 meter voorbij de achterwielen ( het kan zelf iets meer zijn).
Zoals je op de foto ziet is er achter weinig speling en idd ik raak af en toe wel eens de grond als ik vergeet de lucht vering hoog te zetten. Deze zomer in zwitserland raakt ik zelfs de grond in haarspeld bochten als ik teveel naar de binnenbocht stuurde. Moet ik er wel bij zeggen dat het een kleine bergweg was met lengte limiet van 10m. Op de foto lijkt hij scheef te staan in de rij stand maar dat is gezichtbedrog
Bij mij is de achterbumper een zware alu profiel die geen krimp geeft en we wat schuur plekjes heeft. Maar bij een camper met plastic is het een ander verhaal.
Wat betreft rijden in NL en rotondes geen probleem. Ik zeg altijd als er een vuilniswagen kan komen (en die komen bijna overal) dan kan ik er ook komen. Dus ik rij met gemak de woonwijk in of smalle straatjes er zit ook een achteruit als het niet anders kan.
Zoals je op de foto ziet is er achter weinig speling en idd ik raak af en toe wel eens de grond als ik vergeet de lucht vering hoog te zetten. Deze zomer in zwitserland raakt ik zelfs de grond in haarspeld bochten als ik teveel naar de binnenbocht stuurde. Moet ik er wel bij zeggen dat het een kleine bergweg was met lengte limiet van 10m. Op de foto lijkt hij scheef te staan in de rij stand maar dat is gezichtbedrog
Bij mij is de achterbumper een zware alu profiel die geen krimp geeft en we wat schuur plekjes heeft. Maar bij een camper met plastic is het een ander verhaal.
Wat betreft rijden in NL en rotondes geen probleem. Ik zeg altijd als er een vuilniswagen kan komen (en die komen bijna overal) dan kan ik er ook komen. Dus ik rij met gemak de woonwijk in of smalle straatjes er zit ook een achteruit als het niet anders kan.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Lange camper en gewicht
Als je die bumper nou ààn de opbouw ipv onder de opbouw schroeft dan zit je lang zo gauw niet an de grond.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Lange camper en gewicht
Klopt, ik kan de bumper iets hoger maken. Maar dan kan ik niet meer zonder de camper rijden. Het is namelijk een afzet bak die ik kan wisselen voor een laadvloer. Maar dat is niet wat de topic starter wilde weten. Met 2 meter achter de achterwielen moet je wel redelijk wat ruimte hebben tussen de bumper en de weg anders ligt er tupperware op de weg.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Lange camper en gewicht
En niet onbelangrijk, het rijgedrag met een wagen die in principe in onbalans is. De overhang kan er voor zorgen dat je niet prettig meer rijdt. Ik heb over dit 'probleem' ooit een goed verhaal gelezen. Link stond nog steeds in mijn favorieten opgeslagen dus... Op de volgende website staat uitgelegd wat een bepaalde overhang betekend voor met name rijgedrag: http://www.campersite.be/tips/aankoopti ... tips-4.php.
Mijn ouders hadden een 6-persoons hymer en sommige kleinkinderen werden strontmisselijk. Wel wat gevoeliger voor autorijden dan andere kleinkinderen maar toch. Zodoende kwam ik in mijn zoektocht naar zwabberen deze site tegen. Ik denk dat veel campers wat betreft te zwaar zijn aan de achterzijde.
Mijn ouders hadden een 6-persoons hymer en sommige kleinkinderen werden strontmisselijk. Wel wat gevoeliger voor autorijden dan andere kleinkinderen maar toch. Zodoende kwam ik in mijn zoektocht naar zwabberen deze site tegen. Ik denk dat veel campers wat betreft te zwaar zijn aan de achterzijde.
Re: Lange camper en gewicht
Mijn camper is 7,5 meter op een Ducato chassis met Alko tandem achterkant en ik kan me niet herkennen in bovenstaande. Wegligging is meer dan prima, ook de remmerij is gewoon op dit gewicht afgestemd en werkt perfect. Wel merk je uiteraard dat voorwielaandrijving hebt, maar niet meer dan bij een personenauto. Het hele achterwielaandrijvingsverhaal vind ik dus niet zonder meer opgaan. Mijn overhang is door het tandemstel wel minder uiteraard dan normaal het geval is, maar daar zijn ook vandaag nog nieuw genoeg voorbeelden van (oa Carthago)
Pleasure is the path of joy
Re: Lange camper en gewicht
Ja, logisch Peter, een drieasser loopt heel anders dan een (te) zware tweeasser.
Nou weet ik niet wat jou voor-asdruk is, maar twee starre assen met 2/3 van het totaal gewicht is zwaar in het nadeel tov een vergelijkbare achteraandrijver. Zolang alles rechtuit over mooi asfalt gaat, gaat alles!
Maar o wee als het moeilijk wordt: nat wegdek, scherpe haarspeld naar rechts, met een behoorlijke stijging....je mag al blij zijn, als je niet gewoon blijft staan!
Als de zwaarst belastte as ook de aandrijving doet, blijft die ook het langst aan de grond, en tractie houden.
Nou weet ik niet wat jou voor-asdruk is, maar twee starre assen met 2/3 van het totaal gewicht is zwaar in het nadeel tov een vergelijkbare achteraandrijver. Zolang alles rechtuit over mooi asfalt gaat, gaat alles!
Maar o wee als het moeilijk wordt: nat wegdek, scherpe haarspeld naar rechts, met een behoorlijke stijging....je mag al blij zijn, als je niet gewoon blijft staan!
Als de zwaarst belastte as ook de aandrijving doet, blijft die ook het langst aan de grond, en tractie houden.
Re: Lange camper en gewicht
Daar heb ik gelukkig geen last van, ook bij hobbelige wegen of natte wegen wil ie gewoon de bocht om. Ondanks 2x 1400kg achter max en 1600 max voor. Maar je hebt een punt inderdaad, ik heb een 3-asser. Dat is altijd een stuk stabieler. Maar deze laat zich goed door de bochten sturen, zonder dat ik het gevoel heb de bocht niet te kunnen halen (gelukkig)
Re: Lange camper en gewicht
Ik heb precies de zelfde ervaringen, al rijd ik met 1600 op de vooras en 2 x 900 op de achterassen.
Wel slijten de voorbanden veel harder dan de achterbanden. Maar dat is gezien de gewichtsverhoudingen niet zo verbazingwekkend. Bandendruk voor 4,2 bar en achter 3,0 bar. In overleg met Jadatis uitgerekend wat nodig is. Rijdt een stuk comfortabeler dan de voorgeschreven 4,5 rondom.
Wel slijten de voorbanden veel harder dan de achterbanden. Maar dat is gezien de gewichtsverhoudingen niet zo verbazingwekkend. Bandendruk voor 4,2 bar en achter 3,0 bar. In overleg met Jadatis uitgerekend wat nodig is. Rijdt een stuk comfortabeler dan de voorgeschreven 4,5 rondom.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.