Levens- of gebruiksduur luifeldoek

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door jheeck »

Goede middag,

Al puzzelend, rekenend en proefrijdend kwam het volgende langs: Van de verhuurder van de camper waar ik nu mee op stap ben mag ik de luifel niet als regen-afdak gebruiken en dat vind ik prima, die snap ik wel.

Als ik mijn eigen bus heb kan ik de boel lekker volgens mijn eigen regels gebruiken en nou vroeg ik mij af om de hoeveel jaar ik de luifeldoek van een Thule Ominstor ongeveer moet vervangen als het wel met enige regelmaat nat wordt en ook soms nat de cassette in gaat. Wat zijn jullie ervaringen, stormschade uitgezonderd?

Jurjen
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb mijn luifel nu 10 jaar. Wordt zeker ook als afdak gebruikt. wordt ook nat ingedraaid. Ziet er op wat vuil na nog als nieuw uit. Is dan wel een Fiamma, maar volgens mij zit er niet veel verschil in het materiaal van de merken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door Dafluc »

Een luifel is gemaakt om tegen de regen te kunnen. Vaak is een ongelukje het einde van een luifel. Een windvlaag of een boompje. Ik snap overigens niets van die regel van de verhuurder. Wat een onzin.
Afbeelding
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door c.westerman »

Onze is van 1997 en wordt meestal als regenscherm gebruikt, is ook geplastificeerd of zoiets. Ziet er ook nog gewoon goed uit, Thule omnistor.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11131
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door Zwerfsteen »

Misschien is de verhuurder bang dat de luifel nat wordt ingedraait en wanneer deze dan lang niet meer gebruikt wordt zou 'het weer' er in kunnen komen.
Wij gebruiken de luifel ook bij regen en drogen het wamneer de gelegenheid zich voordoet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door ducati 900 »

Ik heb onze Omnistor 12 jaar geleden gekocht en toen was die al 10 jaar in gebruik als vaste
voortent aan een stacaravan.
Het doek was nog wel heel en dicht maar aan de bovenkant liet de coating los, zag er dus niet echt mooi meer uit.
Na een jaar of wat op Ebay een nieuw doek met lichte misprint gekocht en dat zit er nu wel weer een jaar of 6 op,
wordt onder alle weersomstandigheden gebruikt en ziet er nog goed uit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door jheeck »

Dank allemaal! Da's dus geen belangrijke kostenpost. Deze verhuurder wil die camper zo 'nieuw' mogelijk verkopen aan het eind van zijn verhuurseizoen dus die snap ik wel.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door hathi »

:thumbup: en daar valt ook iets voor te zeggen,hij zal het wel een keer mee gemaakt hebben.vandaar
Hans
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 780
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door linus »

Onze luifel is 20 jaar jong, wordt vooral bij regen gebruikt en noodgedwongen ook vaak nat ingedraaid. Hij is nog als nieuw en is zeer zelden schoongemaakt. Ik denk dat de meeste luifels sneuvelen door harde wind/storm, of door veel te strakke spanbanden in combinatie met wind.
Bij wind, afwezigheid of s'nachts indraaien en de luifel kan imho levenslang mee 😉
Toni
panda58
Berichten: 719
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door panda58 »

Wat een onzin.
Je betaald toch voor iets wat je gebruiken kunt voor het doel waar het voor gemaakt is.
Niet meer en niet minder :bang:
Mag je wel komen op een camping waar kinderen spelen of alleen op een senioren camping.
En bij regen de camper onder de party tent parkeren aub!
Vind het normaal dat men zuinig met andermans spullen om moet gaan.
Maar dat luifel niet nat mag worden.........
Mijn mening,anderen zullen er misschien anders over denken.

Gr Jan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door jheeck »

Hoi Jan,

Ik kan als beginner slecht inschatten hoe onzinnig een dergelijke regel is, vandaar mijn vraag. Die is inmiddels beantwoord en ik zal met mijn eigen camper in de toekomst wat makkelijker met de luifel omgaan, met in achtneming van het risico op stormschade.

Jurjen
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door isoplus »

De cassette van de luifel is niet waterdicht dus bij rijden in de regen komt er water in de cassette en wordt het doek nat.
Daar kan het doek wel tegen als het de juiste kwaliteit heeft, onze luifel staat in de winter in Portugal ruim 2 maanden in weer en wind.
Je huurt een camper om te gebruiken dus gewoon gebruiken die luifel!
Als je geen of weinig ervaring hebt, wel even indraaien als er zware windstoten verwacht worden, daar wordt de verhuurder wel blij van :thumbup:
Overigens is er vaak een eigen risico bij de verzekering dus beter de luifel en de hele camper niet beschadigen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door jheeck »

Ach, de temperatuur is op dit moment niet van dien aard dat ik per se droog buiten wil zitten, alle mogelijkheden van de verwarming testen en kijken hoe je goed kunt ventileren zonder regen binnen te krijgen heeft deze dagen waarschijnlijk een hogere prio :-B
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Levens- of gebruiksduur luifeldoek



Bericht door dedruivenplukker »

Ik vind het wel handig, de luifel (een stukje) uit bij regen.
Die luifel kan daar prima tegen of misschien hadden ze vroeger een betere kwaliteit, die van mij zit er al 34 op en ruim de helft van die tijd zet ik hem ook bij regen open.

Schoonmaken is wel een klusje.... de laatste keer grondig schoongemaakt is al weer 10 jaar geleden. :shh:
Misschien had de verhuurder de luifel en andere spullen die niet vies mogen worden even voor verhuur kunnen verwijderen......... :bang:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie