Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door macfocus »

Hi,

Ik ga een camper importeren uit Dld. De uit te voeren acties zijn wel helder:

- Zollkennzeichen in dld voor max 14 dagen incl verzekering (de bekende plaat met rood vakje) aanvragen bij Strassenverkehersamt
- Bpm vrijstelling aanvragen bij belastingdienst (voor max 14 dagen)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik
- Binnen die 14 dagen rdw keuring ( van te voren inplannen ivm drukte)

Nu is de vraag, heb ik nou een 1-dags NL kenteken nodig om van de RDW weer naar huis te rijden?
Volgens mij neemt de RDW jet Duitse tijdelijke dld kenteken in?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou hem naar huis rijden op het Zollkennzeichen, dan een afspraak inplannen ( of al eerder ) en voor die datum van de keuring een 1 dags kenteken aanvragen.
De rest is niet echt nodig mits je hem op eigen terrein kan stallen.

Afpraken bij de RDW kunnen trouwens redelijk ver in de toekomst liggen, maar er zijn ook vaak afspraken die afgezegd worden.
Als je een afspraak hebt die ver in de toekomst ligt loont het vaak om elke dag 2x in te loggen en te kijken op de agenda, de afgezegde tijden staan er dan weer in en die kun jij overnemen. Vergeet niet je eigen afspraak af te zeggen!
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door Hans Geertse »

Volgens mijn eigen ervaring ging het zo.
Met het export kenteken rij je naar huis.
Om extra aandacht te vermijden zet je je camper van de weg.
Volgens mij is er niets illegaal aan
Vraag eendags kenteken aan bij de RDW.Dit kun je zelf maken .Lees info bij de RDW.

De RDW is niet geinteresseert in het Duitse export kenteken.

BPM komt pas in een later stadium.Kun je allemaal online lezen Heb je eventueel gebruiks schade aan de cabine binnen
en buiten dan zijn hier expertise deskundigen voor.Bij mij kon er 13.000 schade worden opgevoerd.
Werd door de belasting overgenomen en schoot zodoende een flink gat in de BPM. Kosten taxatie van de schade 150 euro.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door macfocus »

Ik heb maar even een eendagskenteken erbij geregeld.
Goeie tip van het kijken voor andere data.
Hopelijk komt er nog iets vrij wat wat meer in de buurt is. Almelo is een takke end weg....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
elman
Berichten: 30
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 8:47

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door elman »

Valt reuze mee. Ligt vlakbij Duitsland :P
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door campertje »

macfocus schreef:
wo 26 aug 2020, 20:44
Ik heb maar even een eendagskenteken erbij geregeld.
Goeie tip van het kijken voor andere data.
Hopelijk komt er nog iets vrij wat wat meer in de buurt is. Almelo is een takke end weg....
Maar het eendagskenteken is alleen geldig op de dag van keuring en dient dus niet om van de grens naar huis te rijden.
Zie de uitleg over 1 dags kenteken op de RDW.

Zoals Bas het uitlegt gaat het goed.
Niet met duits kenteken naar de keuring, ik heb daar in het verleden een opmerking over gekregen dat dat niet mocht :(
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door iSonic »

Niet zonder platen aan de weg zetten! Mijn camper werd gebracht door verkoper en bij mij voor de deur heeft hij de platen eraf gehaald. We gingen even naar binnen voor een kop koffie en toen hij weg ging zag ik een BOA bij de camper. Die had de politie al gebeld! Gelukkig kon ik hem na overleggen belgisch kenteken en doorgeven juiste VIN (hij had O in gevuld in plaats van 0) overtuigen dat alles oke was. Politie afgebeld en camper toen meteen op eigen terrein gezet.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door zwerf-busje »

Niet zo lang geleden kon je het eendagskenteken aanvragen zonder keuringsafspraak.
Dat is niet meer, je kunt nu alleen maar met keuringsafspraak een eendagskenteken bestellen.
Dus het kan eigenlijk niet anders meer dan zoals Bas zegt.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door Xenon »

Duitsland kent twee export(achtige) kentekens: met een gele balk aan rechterzijde, of een rode.

Indien geel: geldigheid 5 dagen, INCL. verzekering. Als ingezetene van NL mag je daarmee wel in Dld, maar NIET in NL rijden. De Duitse verkopende partij/handelaar mag dat wel (maar zal zelden daartoe bereid zijn). Als het voertuig vanaf de grens dus verder NL in moet, dan blijft eigenlijk alleen de optie over om een ambu voor transport in te zetten, of een eendagskenteken als op dezelfde dag naar de RDW gereden kan worden. Mijn ervaring is dat de RDW geen eendagskenteken afgeeft voor een ander doel dan ter keuring kunnen verschijnen, dan wel vandaar weer naar huis te kunnen rijden.

Indien rood: geldigheid max 30 dgn, GEEN verzekering, dus zelf regelen! Als NL-ingezetene mag je daarmee zowel in Dld als in NL mee rijden tot aan de RDW, want de RDW neemt de rode platen in. Voor de terugrit naar huis verleent de RDW een eendagskenteken.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door macfocus »

Ik ga het doen zoals Bas zegt.

Zollkenzeichen (rood) erop + verzekering
Geldig voor max 14 dagen (kan tot een jaar)
Mag ik mee in DLD en NL rijden

Bij belastingdienst 2 weken vrijstelling bpm melden

Dan naar RDW, neemt platen in, terug met ééndagskenteken.
Hij staat thuis op de oprit, dus de tijd tussen rdw keuring en nieuw kenteken komt ook wel goed.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door Xenon »

Houd er ook even rekening mee dat het voertuig een geldige TÜV heeft en dat je bij aanvraag van de rode platen ook de duitse KFz-steuer mag aftikken voor de periode waarop je het kenteken wilt hebben (valt doorgaans reuze mee. Zeker in vergelijking tot NL).
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door macfocus »

Er komt vandaag een verse Tüv op (naast de vochtmeting die gisteren succesvol is doorlopen).
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door Xenon »

:thumbup: . Dan ben je nu goed voorbereid. Altijd 'n leuk traject zoiets.
Veel succes en we zijn natuurlijk benieuwd naar je verse aanwinst! 8-)
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 27 aug 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Import uit Duitsland en het RDW eendagskenteken



Bericht door Dafluc »

Niet quoten als je rechtstreeks reageert alsjeblieft.
Afbeelding
Plaats reactie