BPM: ik kom er niet uit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

BPM: ik kom er niet uit



Bericht door Bucky »

Ik snap het met de bpm nog niet helemaal.

Als ik een bus koop met grijs kenteken, moet ik dan meteen de volle mep BPM betalen?
Of kan ik wachten tot hij volledig is omgebouwd en ik 'm laat omkeuren tot camper, zodat ik alleen nog maar de restwaarde BPM hoef te betalen over 37,7% van de netto catalogus waarde min de afschrijving?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: BPM



Bericht door DucatoDolf »

viewtopic.php?p=1952017#p1952017

En voor de afschrijving bpm:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel

Kom je er hier nog niet mee uit?


Geen idee hoe lang je over de ombouw doet, maar ook voor de MRB zou ik zoals iedereen hier een tijdelijke eenvoudige ombouw laten keuren en aanmelden voor camper tarief bij de belastingdienst


Koop je nieuw? Dan altijd de volle mep. Koop je gebruikt, dan altijd de volle mep over de restwaarde. Bestelwagen of niet, je betaalt bpm over de restwaarde van de netto cataloguswaarde
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: BPM



Bericht door marjasjaak »

Het is heel simpel.
Koop je een bestelauto (als particulier) die jonger dan 5 jaar is, dan betaal je de BPM aan de verkoper (dealer/garage enz.)
De verkoper krijgt nl. de aanslag.
Dit gaat met een staffel berekening, na 1 maand op kenteken gaat er procentueel een klein beetje vanaf.
Je betaalt wel hoger particulier tarief MRB.

Koop je een bestelauto ouder dan 5 jaar, betaal je geen BPM. Je betaalt ook weer het hogere particulier tarief MRB (motorrijtuigenbelasting).
Ga je die bestelauto na bijvoorbeeld 6 jaar laten keuren als camper, dan krijg je een aanslag BPM. De hoogte van de BPM daalt per maand enkele %.
Deze daling gaat tot ongeveer 10%, dat is het laagste wat je dan aan BPM betaalt. Maar dan is de bus al meer dan 17,5 jaar oud.

Koop je een bus en ga je hem ombouwen, dan kan je de bus schorsen en betaal je geen MRB.
Met een beetje leuke ombouw ben je wel een klein jaartje bezig, al die maanden zakt de BPM.
Tijdens schorsing mag de bus niet op de openbare weg staan.
Of je kiest ervoor om met minimale inbouw naar de RDW te racen en zo snel mogelijk te laten keuren. Dan betaal je meer BPM.

Het voordeel na omkeuring is de lagere MRB belasting. Maar je moet dan eerst de BPM betaald hebben.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op za 15 aug 2020, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

Re: BPM: ik kom er niet uit



Bericht door Bucky »

Thx, duidelijk
Hoop centen :lol:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM: ik kom er niet uit



Bericht door Bas vd laar »

Deze daling gaat tot ongeveer 10%, dat is het laagste wat je dan aan BPM betaalt. Maar dan is de bus al meer dan 17,5 jaar oud.
Bijna goed, na 17,5 jaar is de BPM 0 procent
Plaats reactie