Toegestane massa en maximum snelheid

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door rbisdom »

Nee, de camper wordt niet opnieuw gewogen, er us ook niets veranderd aan het leeg gewicht. De keuring betreft controle op de technische staat ivm het hogere gewicht. In mijn geval ging het om de juiste bladveren en de juiste wielmaat. Er moet wel opnieuw kwarttarief worden aangevraagd. De mrb wijzigt niet, wederom omdat het leeg gewicht niet wijzigt.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door javanes »

Wat staat er op je kenteken (of op https://ovi.rdw.nl/ onder F1? ( De max technische massa)
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door vmax »

_Bram schreef:Bedankt voor alle reacties!

Zoals ik het nu zie, zou omzetten van N1 naar M1 dus twee voordelen hebben: hogere maximumsnelheid in Nederland en mogelijk toegang tot meerdere milieuzones (hoewel dat met de Euro2-motor toch redelijk dramatisch blijft). De nadelen zijn dat het een keuring vergt waarbij de camper opnieuw gewogen wordt. Dit leidt tot een hogere wegenbelasting. Kwarttarief moet ook opnieuw aangevraagd worden omdat er een nieuw kenteken afgegeven wordt. En ik raak waarschijnlijk het onbeperkt aantal geldige zitplaatsen achterin kwijt. Al met al lijkt het niet op te wegen tegen de 20km/h die ik er mee win.

In het geval van mijn camper staat op het plaatje onder de motorkap 1850kg en 2120kg voor de aslasten. Dit zou theoretisch dus 3970kg zijn zonder verdere technische aanpassingen. Ik ga bij de importeur navragen of deze de bewijsstukken kan leveren die ik nodig heb voor de RDW.
wat je nu allemaal zegt is niet zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
elman
Berichten: 30
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 8:47

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door elman »

We hebben ook een tig-handse camper gekocht met een technische toegestane max massa van 3500 kg en stond nog op een voertuigcategorie N1. Prima met een B rijbewijs te rijden.
Met volledige uitrusting op de weegbrug gestaan en te zwaar beladen.
Op onderzoek gegaan en onder de motorkap een plaatje gevonden van al-ko met de aslasten. Gezamelijk gewicht kwam ik op 3850kg.

Contact opgenomen met de RDW of de technische en toegestane max massa op 3850 kg gezet kan worden.
Omdat het een importcamper betrof, een aantal jaren geleden, was het destijds op 3500 gezet om met een B rijbewijs te kunnen besturen.

Bij de RDW hebben ze in het archief gekeken en daar vond men nog de originele gegevens. Daar stond in dat het max massa op 3850 gezet kon worden. Maar dan moest er wel een keuring plaatsvinden.
Afspraak gemaakt, aangemeld, €54,- betaald en de keuring kon plaatsvinden.

Oude archief kwam erbij, typeplaatjes bekeken, chassisnummer gecontroleerd en op de weegbrug gezet.
Omdat er een aantal zaken uit de camper zijn gehaald, was de weging gunstig en viel een klasse lager uit.
De camper is op voertuigcategorie M1 gezet, dus als personenauto. Wel nieuw kenteken aanvragen en rest BPM betalen (€0,00) en een week later nieuw kentekenbewijs gekregen.

Destijds, vorig jaar, mocht je nog met de camper op de snelweg 130 km/h rijden in Nederland.
In Duitsland maximaal 100 omdat je boven de 3500 kg zit.

Dus N1 of M1 maakt wel uit voor de maximale snelheid. Ook de maximale toegestane massa is van belang voor de maximale snelheid.
Plaats reactie