Aankoop Volkswagen T4 camperbus

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
theoenmarion
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 12:30

Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door theoenmarion »

Hallo, ik ben nog nieuw op dit forum.
Misschien mag ik de volgende vraag hier niet stellen, maar dan lees ik het wel!
Ik ben bezig met de aankoop van een VW T4. Nu hoor ik verschillende meningen over de sterkte van de motor.
Ik ging er van uit dat een 2.4 diesel wel wat aan zou kunnen, maar nu hoor ik ook meningen dat ik dan beter voor een 2.5 diesel kan gaan.
Deze zou veel krachtiger zijn. Een 2.4 komt bijna niet vooruit zegt men!
Wat is jullie ervaring of tip?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aankoop T4 Camperbus



Bericht door kampo »

Over de T4 is al veel goed geschreven.
Maar wil je echt een voertuig kopen van minstens 20 jaar oud ?
Meestal heb je dan te maken met slijtage en een hoop gebreken. Dus kijk uit en wees realistisch.
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Aankoop T4 Camperbus



Bericht door pwhooftman »

https://www.weetjewel.nl/phpbb3/index.php is dé plek waar je een hele week kan lezen over T4's. In het kort: je hebt gelijk.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Bas vd laar »

De 2.5 TDI is vele malen beter, is krachtiger en bovendien zuiniger. En duurder...
Let op: Ik zie regelmatig dat een 2.4 aangeboden wordt als een 2.5
PDJ

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door PDJ »

En dan nog maar niet te spreken over de belachelijk hoge prijzen die men vraagt!
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Autocaravana »

Het verschil tussen 57kW en 75kW merk je echt wel. Je zult wat vaker achter vrachtauto's blijven hangen.
De 2.4D is overigens behoorlijk betrouwbaar en haalt meestal zonder probleem 400.000km.
De 2.5TDI is echter wel beter en haalt vaak wel 600.000 of meer, maar dan loopt de rest van de bus vaak wel op zijn einde.

Mijn 2.5TDI heeft inmiddels 409.000 km gelopen en is 21 jaar oud. De motor heeft hoegenaamd nooit een probleem gehad en verbruikt minder dan 1 liter olie per 20.000 km. Technisch gezien verwacht ik er nog wel 10 jaar mee te kunnen doen. Zo bezien zijn de prijzen misschien minder belachelijk dan wordt gesuggereerd.
De hoge prijs van de California's wordt ook voor een deel verklaard door het degelijke Westfalia-interieur dat vaak nog wordt overgezet op een nieuwere bus, vaak van een 2.4 naar een 2.5TDI.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Boulange »

Zoals gezegd, dag en nacht verschil tussen die 2.
Wat niet weg neemt dat je met de 2.4 ook gewoon goed kunt rijden, en dat die nog eens heel mooi loopt.

In de bergen heb je het grootste nadeel doordat ie geen turbo heeft, hij komt dan wat lucht tekort.
Een kruissnelheid van 110 is goed te doen.
Verbruik was bij ons ongeveer 1:10 a 1:11.

En minder betrouwbaar dus, wat meer problemen met warmte.
Doordat waarschijnlijk ook eerder problemen met een cilinderkop oid.
Aan de andere kant een ouderwetse mechanische motor, dus geen vage storingen en lampjes des doods.

Koop het beste wat je kunt betalen.
Liever een knappe 2.4, dan een slechte 2.5tdi.
Nog liever een nette 2.5tdi......
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Aloys »

Let op: van die 2.5TDi zijn er ook nog 2 versies: die met blauwe lettertjes op de achterklep heeft nog ruim 10PK méér
dan de 2.5TDi met blanke, verchroomde letters.

Ik heb 2 vrienden met een T4: de één een 2.4, die is "wat" trager, heeft die ook niet 4 cilinders?
Mijn busje (geen camper, dubbele cabine) heeft een 2.5TDi met 5 cilinders en iets van 94PK.
De ander heeft een 2.5TDi met blauwe letters, dat is een 5-cilinder met iets van 106PK.

Correct me if I'm wrong... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Bas vd laar »

Zowel 2.4 als 2.5 TDI hebben 5 cilinders.
De 2.4 heeft 78 pk
de 2.5 TDI's zijn er met 88 en 102 pk
De versnellingsbak van de 102 pk versie is anders ( sterker )
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Pebblesbert »

Aloys,

Je hebt van de Transporter T4 bij de 5 cylinders :
2.4 D (55 kW / 78 pk) ("Schiffsdiesel", ongeblazen, rijdt prima maar boven 110 km/h is de fut er snel uit)
2.5 TDI (blauwe I) 69 kW / 88 pk (turbo, geen intercooler en iets andere bakverhoudingen als de zilveren I)
2.5 TDI (zilveren I) 75 kW/102 pk (intercooler en turbo). Met chiptuning makkelijk naar 130 pk te brengen.
2.5 TDI (rode I) 110 kW / 151 pk (intercooler en variabele turbo)

De blauwe I wil je in principe liever niet! Ik weet niet waarom deze op de markt is gebracht, volgens mij ook alleen in NL. Heeft ook iets zwakkere koppeling die vaker problemen geeft. Bij vervanging wordt vaak de koppeling van een 102 pk versie aanbevolen.
De zilveren TDI is de meest voorkomende motor (ACV) en - "correct me if I'm wrong" - het meest 'bulletproof".
De rode TDI (AHY) is de krachtigste en rijdt geweldig, heeft ook andere versnellingsbakverhoudingen, is alleen met 16" velgen en de bijbehorende remmen verkocht. De turbo geeft soms wel problemen.

De meeste campers hebben de zilveren 2.5 TDI motor, denk ik..

Groeten,

Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Aloys »

Met dank! Ik heb inderdaad een blauwe, met slechts 88PK. Hij is van 2000, gekocht in 2002 en heeft er nu bijna 350.000km
opzitten. Ik heb de koppeling wel eens geroken op een steile helling, maar de originele zit er nog in! Ook de 5e versnelling
(nog) geen problemen.

Hij heeft ook een trekhaak, ik heb 'm wel eens misbruikt om een bouwlift van ruim 3 ton mee te verslepen, of met 5 man
erin en achterin tot aan het dak toe vol met zware apparatuur plus een dubbelassige aanhanger, ook helemaal vol. Toen
kwam 'ie moeizaam in beweging (en heb ik héél rustig gereden, uit medelijden...) :oops:

Maar verder loopt ie nog als een tierelier, gekocht "als nieuw" voor € 14.000 heb ik 'm allang afgeschreven. Maar Femma is
gek met "haar" bussie, zegt ze :D . Dus hij mag nog blijven, tot er grote problemen/onkosten komen, dan mag 'ie naar een
handelaar of naar de sloop. We gebruiken 'm eigenlijk alleen nog voor korte afstanden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Aankoop Volkswagen T4 camperbus



Bericht door Boulange »

Je vraagt je tegenwoordig inderdaad wel af of zulke lasten er wel achter kunnen.
Vroeger was die 2.4 echter juist een snelle bus die makkelijk een flinke kar kon trekken.
Die bus liep zelfs harder als 120 !
Om het maar even met een 206 te vergelijken ofzo.

Je moet er alleen wat doordachter mee omgaan.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Plaats reactie