Het volgende zit zo. Wij hebben sinds een jaartje een camper met (zoals zovelen) 3500kg toegestane max. massa. Nu leek bij de aankoop in eerste instantie op papier het net te moeten kunnen met de gewichten (leve de excel). Uiteindelijk de camper leeg met alleen een volle diesel tank op de weegbrug gezet bij het plaatselijke afvalstation.. en helaas kwam daar toch een hoger gewicht uit dan bij de RDW gemeten bij de import (blijkbaar is de vorige eigenaar bij de RDW keuring niet helemaal eerlijk geweest over de inhoud van de watertank en de gasflessen in verband met het rijklaar gewicht).
Met de personen weegschaal in de hand, tot frustratie van moeders de vrouw, alles eerst via de weegschaal naar de camper. In theorie kwamen we op 20 kilo overgewicht. Vol beladen naar dezelfde weegbrug... oeps.. dat werd 60 kilo te veel. Het regende lichtjes, of had dat net gedaan (water op de camper, water op de weegbrug) maar ik verwacht niet dat dat die 40 kilo helemaal verklaard.. dus ik ga maar uit van 60 kilo teveel
Maar ja.. 60 kilo poets je er niet zomaar af. Uiteindelijk wil ik wel gaan afpellen en strepen met als streven om onder de 3500 te komen, maar ik ben bang dat ik het op een kilo of 10-20 het niet ga halen. En dan wordt het dus het boete overzicht erbij: https://www.reisemobil-international.de ... en-strafe/
Ik heb wel eens gelezen dat bij overschrijding van het Technisch max massa het zo ie zo uitladen is.... en die Technisch max massa is bij ons ook 3500kg. Nu ben ik vooral benieuwd hoe ik dat met bovenstaande boete overzicht moet zien. Zijn deze boetes van toepassing ongeacht of het een overschrijding van de Toegestane max. massa of Technisch max massa is? Of het bij overschrijding van de Technische max. massa altijd meteen uitladen?
Met een kilo of 20 teveel zit ik nog ruim binnen de 1% overschrijding en dus in bovenstaand overzicht in veel landen binnen de tolerantie.. maar als het bij overschrijding van de Technische max massa altijd uitladen is in al die landen, dan wordt het toch een ander verhaal.