Ik begrijp het niet van die gewichten...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
ruspek
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 20:25
Locatie: Z-W Drenthe

Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door ruspek »

staat op MP leuke Hymer te koop.
Rond de 20k. Indeling die ons kan bekoren.
B-rijbewijs...
Ja klopt leeg gewicht ca 3400 kg.
Max gewicht 3500.
En dan nog wel airco, luifel, trekhaak, schotel etc.
Oftewel leeg al ruim over 3500 kg.
Dus ik mag al niets eens mee om dat ding te besturen.
Tot zover duidelijk: teruggekeurd... prima.
Maar nu komt het: op rdw kenteken ingevoerd en bij max technisch gewicht staat ook 3500kg.

Wat ik dus niet begrijp.
Ik kan me nl niet voorstellen dat Hymer zoiets ooit verkocht heeft.
Wel dat er teruggekeurd is maar dan zou technische gewicht toch hoger moeten zijn?
Nu Nog even geen caravan of camper.
Straks??
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door CasaGarage »

Geïmporteerd en niet juist geregistreerd is 1 mogelijkheid.
Zijn hier al meerdere topics over.
Ikzelf zou wat anders zoeken...
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door isoplus »

Wellicht is het ding bij import gewogen en dan zit bij het leeggewicht ook inbegrepen de luifel etc.etc.
Het fiscale leeggewicht dat hiervoor door de camper-fabrikant wordt opgegeven is van zo'n type met zo weinig mogelijke accessoires erin/erop.
Soms leggen ze er zelfs lichtere kussens in enzovoorts, dit is voor Nederlanders vooral om in een zo laag mogelijke categorie voor de houderschapsbelasting te vallen.
Dus ga nog eens goed kijken hoe dat (leeg) gewicht tot stand gekomen is en informeer bij de handelaar of Hymer wat het max. technisch toelaatbare gewicht is. De goede niet te na gesproken zijn handelaars meestal niet zo nauwkeurig met het verstrekken van gegevens, in ieder geval is een ritje naar de weegbrug aan te bevelen voor je ook maar iets afspreekt.
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door Joske »

isoplus schreef:
wo 22 jul 2020, 13:56
…..., in ieder geval is een ritje naar de weegbrug aan te bevelen voor je ook maar iets afspreekt.
Helemaal mee eens!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
ruspek
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 20:25
Locatie: Z-W Drenthe

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door ruspek »

Bovenstaande reacties begrijp ik.
Ik laat deze ook staan zo gaat het ook niet om.
Maar een S700 kan 1. Teruggekeurd zijn tot max 3500 maar dan zou technisch toelaatbaar toch hoger moeten zijn?
2. Geen andere optie...... heeft RDW zitten slapen bij invoeren gegevens en technisch toelaatbaar per ongeluk ook op 3500 gezet.
3. Bestaan er S700 met max technisch 3500?
Nu Nog even geen caravan of camper.
Straks??
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door javanes »

Als het de S700 is met kenteken 64-LTR-1 dan is die volgens mij niet teruggekeurd.
Max Aslast voor 1750kg en achter 2000kg
Maar leeggewicht van 3240 kg en een max massa (ook technisch) van 3500kg kun je niets mee.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
ruspek
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 20:25
Locatie: Z-W Drenthe

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door ruspek »

Die is t,

Begrijp alleen dus niet dat Hymer dan zoiets ooit heeft gemaakt en dat er dealer is die dit heeft verkocht.
Nu Nog even geen caravan of camper.
Straks??
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door Jan en Simonne »

Ik wel hoor.
Iedereen wil wel een 7,5 meter camper op B rijbewijs en dus verkoopt Hymer die daar voor.
Het maakt Hymer niet uit, of dat ook echt haalbaar is en de dealer ook niet.
Maar ik zie ook een S 700 automaat elders te koop staan voor het C rijbewijs, met een leeggewicht van 3460.
Max. 4600 kilo, dat klinkt al een stuk beter.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door Janpinz »

Er zijn zo ontzettend veel dingen te koop, waarmee je niet de openbare weg op mag! Nou en..? :cheers:
Als de verkoper maar omzet draait.
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door noneku »

Als ik het goed zie is dit dubbellucht. Die mag technisch beslist hoger als 3500 kg. Zou op het chassis plaatje moeten staan. zou toch eens informeren
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ik begrijp t niet gewichten



Bericht door Dafluc »

Nou niet gaan doen alsof Hymer de enige is die campers verkoopt met weinig laadvermogen. Hymer is wel hard aan het werk geweest om het gewicht van zijn campers omlaag te krijgen. O.a. met een door henzelf ontwikkeld chassis (SLC). Voordat je een camper koopt altijd wegen. Kijken wat hij weegt zonder de vakantiespullen. Dan pas weet je wat je hebt. Nooit afgaan op wat er op papier staat. Want dat klopt vrijwel nooit.
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door isoplus »

Hymer doet dat niet, dat herkeuren voor een B-rijbewijs en dus max. 3500 kg gebeurt voor de Nederlandse markt en wordt zeker bij gebruikte invoer niet door Hymer gedaan maar door de handel (omdat er vraag naar is). Bij nieuwe gebeurt het wel door de dealer die de Hymer importeert, echter dan is de camper nog niet voorzien van allerlei extra's, die worden er na de invoer opgebouwd (meestal, ook hier zijn uitzonderingen op).
Het is dus heel goed mogelijk dat je een camper aangeboden krijgt waarin je zelf niet eens kunt plaats nemen zonder over de 3500kg te gaan.
Het is echt en alleen je eigen verantwoordelijkheid, dus je goed informeren scheelt een hoop gedoe achteraf.
Overigens is een verkoper wettelijk verplicht je te informeren over het te koop staande object, dus altijd een schriftelijke offerte vragen met details aangaande het gewicht en de belading is een kleine moeite.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door iSonic »

Ik heb een tijd terug een roller team granduca uit 2015 bekeken. Deze bleek een leeg gewicht te hebben van 3350 kg. Volgens verkoper (particulier) worden ze zo gewoon verkocht. En dit bij een grote Belgische dealer.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door iSonic »

Belgische voertuigen worden bij op naam zetten trouwens altijd gewogen.... Dus gewicht weet je daar altijd.
Plaats reactie