Ik begrijp het niet van die gewichten...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door seth_space »

Marco Polo schreef:
di 15 sep 2020, 15:55
Tijdens woon-werkverkeer naar Utrecht (660km/week) kom ik het ook maar heel sporadisch tegen.
Net terugweg vanuit Friesland.. 260KM voortdurend op 105KM op teller = 100km op GPS.
Inhaalacties op vrachtwagens duren te lang dus met enige regelmaat die treintjes gevolgd. GPS snelheid: 93KM/u
Niet eenmaal maar vrijwel de gehele reis.
A6, A27 etc.. lekker rustig zo rond 19.00uur dus vlot terug.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Camperic »

Vers van de (kranten)pers :D
xwqz524702.jpg
xwqz524702.jpg (460.24 KiB) 389 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Ahjwinth »

Laatst op de traject controle tussen Amsterdam en Utrecht 2x een bekeuring gehad voor heen en terug. Met de auto 100km/h op de cruise control met aanhanger er achter. De aanhanger staat op naam van mijn vader en kreeg 1 week later 2 brieven thuis voor te hard rijden 67euro p/st
Voor vrachtwagens geld hetzelfde. En als ik in de treintjes met vrachtauto’s rijd willen ze nooit harder dan 83. Ik moet toch maar een op andere momenten de weg op gaan. Heb ik een vrachtauto zonder begrenzer kan ik er geen gebruik van maken.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10156
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Peter LMC »

Die bekeuring is dan toch terecht.
Je mag maar max 90 met aanhanger.
Dit geld ook bij een traject controle waar je personenauto max 100 mag.
En een vrachtwagen met 83 krijgt 3 km correctie en dan is dat precies 80.
En geen bekeuring.
Met een vrachtwagen weet je precies hoe hard je rijdt want deze snelheidsmeter is geijkt.
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Ahjwinth »

Klopt helemaal Peter,
Maar ik probeer te zeggen dat ook al rijden vrachtwagens of auto’s met aanhanger te hard je krijgt toch automatisch een bekeuring thuis.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door seth_space »

Ik vermoed het volgende: dat bij veel cameras de snelheid ingesteld staat op het max plus correctie (en een beetje speling) dus zeg op 107KM/u
Elk voertuig dat sneller gaat wordt automatisch geknipt.
De beheerder heeft de mogelijkheid om handmatig uitzonderlijke gevallen te knippen. Bijv als je een auto met aanhanger ziet op de derde baan met hoge snelheid.
In andere gevallen is het afhankelijk van de oplettendheid van de beherende agent.
Vrachtwagens worden zo massaal genegeerd ( krantenartikel bevestigd mijn indrukken) dat het lijkt dat men 90Km/u gewoon tolereert.
( terecht trouwens vwb vrachtwagens, die snelheid had al lang aangepast moeten worden).
Het lijkt in ieder geval erg sterk op willekeur als je wel een bon krijgt voor een lullige 3Km/u te hard met je PW.
( die correctie is er dan weliswaar al af, maar die is er ook om meetverschillen te corrigeren)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27442
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Marco Polo »

Yess, ik had er net ook 1.
Een lege racende, inhalende, varkenswagen uit Putten .
Had iets meer moeite met inhalen (100km/h op de cruisecontrol) dan met zijn rechts rijdende collega’s.
Afgelopen dagen af en toe eens voor de gein met de adaptieve cruisecontrol achter vrachtwagens gaan hangen.
Maar begon toch te vervelen, elke keer terug naar een kleine 80 a 83km/h :-(
(Rustig verkeer, alle ruimte voor racende vrachtwagens :-)).
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27442
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Marco Polo »

Tijdens mijn rijlessen - 4 jaar geleden - mocht ik na het examen terugrijden vanuit de Achterhoek naar Ede met de 19 tonner.
Op het eerste stuk lege snelweg mocht ik hem even tegen de begrenzer aan rijden - 89km/h geijkt - maar in de buurt van andere trucks moest ik weer terug naar 83 km/h en aansluiten in het treintje.
Anders begon het teveel op te vallen dat ik toch wel hard reed met de leswagen vond de instructeur :D
Had geen zin in boetes ;-)
PDJ

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door PDJ »

seth_space schreef:
vr 18 sep 2020, 15:15
Ik vermoed het volgende: dat bij veel cameras de snelheid ingesteld staat op het max plus correctie (en een beetje speling) dus zeg op 107KM/u
Elk voertuig dat sneller gaat wordt automatisch geknipt.
De beheerder heeft de mogelijkheid om handmatig uitzonderlijke gevallen te knippen. Bijv als je een auto met aanhanger ziet op de derde baan met hoge snelheid.
In andere gevallen is het afhankelijk van de oplettendheid van de beherende agent.
Vrachtwagens worden zo massaal genegeerd ( krantenartikel bevestigd mijn indrukken) dat het lijkt dat men 90Km/u gewoon tolereert.
( terecht trouwens vwb vrachtwagens, die snelheid had al lang aangepast moeten worden).
Het lijkt in ieder geval erg sterk op willekeur als je wel een bon krijgt voor een lullige 3Km/u te hard met je PW.
( die correctie is er dan weliswaar al af, maar die is er ook om meetverschillen te corrigeren)
Alle snelheidscamera's herkennen alaminute in welke catagorie een voertuig valt. Dit word naderhand nog een keer gecontroleerd door een persoon.
Geen enkele truck die sneller gaat dan 83kmh gaat de dans ontspringen. Het idee dat de trucks veel harder gaan komt omdat hun snelheidmeter geijkt is, en die van personenauto's en campers etc meestal tussen de 5 en 10 kmh afwijken.
En ja, er zijn zat chauffeurs die het risico van een boete voor lief nemen ivm met de werkdruk, en er zijn ook vele transporteurs die de snelheids boete's betalen voor hun chauffeurs.
Ik weet niet in welke krant dat artikel heeft gestaan, en hoe oud het is maar klopt in de werkelijkheid van geen kant.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door seth_space »

Ik kijk naar de snelheid op basis can 2 verschillende GPS snelheden. Die worden als betrouwbaar gezien.
Een afwijking van pakweg 5 km/ u op mijn ducato tot 100km/u is normaal. Die is gecorrigeerd. Deze werk nog even bijgehouden op rondweg A2 Eindhoven Maastricht. 89 km/ u was zo'n beetje normaal voor de vrachtwagen treintjes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
PDJ

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door PDJ »

Ikzelf rij altijd 83kmh (op TomTom GPS) met de Daf en rij dan ook 85% van de tijd in zo'n "treintje" vanwege de inhaalverboden. Zit ook heel regelmatig op de rondweg eindhoven, en ook daar rijden de meeste netjes de 83kmh. Maargoed, maakt verder niet uit.
Er zijn inderdaad van die supertruckers die zonodig de inhaalverboden moeten negeren met snelheden ruim boven de toegestane begrensersnelheid 89kmh. Vaak zijn dat de buitenlanders, en een enkele hollander. De bekeuring is in NL behoorlijk hoog. In duitsland is die meer dan de helft goedkoper :wink: .
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door seth_space »

Het lijkt me veel zinvoller om die trucksnelheid naar 90Km/u te brengen. Dat past beter bij het overige verkeer en beter dan gedogen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door Kroppie »

waarom dan niet naar 100, met het overige verkeer mee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ik begrijp het niet van die gewichten...



Bericht door seth_space »

Omdat je dan allerlei instellingen van vrachtwagens zou moeten aanpassen. Nu kun je dat gewoon regelen zonder iets te hoven aanpassen behalve de toegestane limiet.
Er mag best een verschil zijn in snelheid, maar nu is het vaak zinloos zo.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie