Euronorm: milieuzones
Euronorm: milieuzones
Ik heb even een vraag wat betreft de milieu zones.
Ik wil dus een camper laten bouwen en hiervoor een bus kopen (ducato, movano, boxer, jumper, iveco. Sprinter en crafter passen helaas niet in het budget). Heel veel bussen zijn diesel. Nou kijk ik sowieso naar bussen van 2015 of jonger maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ik stop best wat geld in die bus en de ombouw. Ik zou er graag toch wel 20 jaar mee vooruit willen kunnen.
Hoe zit het nu exact met de diesels? Het lijkt erop dat er steeds meer mileuzones bijkomen en dat je straks met een diesel Frankrijk uberhaupt niet meer doorkomt.
Moet je dan eigenlijk een benzine of lpg of een combi daarvan kiezen als bus?
Ik wil dus een camper laten bouwen en hiervoor een bus kopen (ducato, movano, boxer, jumper, iveco. Sprinter en crafter passen helaas niet in het budget). Heel veel bussen zijn diesel. Nou kijk ik sowieso naar bussen van 2015 of jonger maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ik stop best wat geld in die bus en de ombouw. Ik zou er graag toch wel 20 jaar mee vooruit willen kunnen.
Hoe zit het nu exact met de diesels? Het lijkt erop dat er steeds meer mileuzones bijkomen en dat je straks met een diesel Frankrijk uberhaupt niet meer doorkomt.
Moet je dan eigenlijk een benzine of lpg of een combi daarvan kiezen als bus?
Re: Euronorm
De meeste zones zijn steden. Wil je met de bus ook het centrum van een stad in kunnen? Moet je dat wel willen? Als het antwoord ja is dan is de diesel minder geschikt. De eisen worden steeds strenger. is het antwoord nee dan kom je bijna overal met een diesel. Want het laatste stuk doe je dan met de fiets of het openbaar vervoer. Wie zegt dat we over 10 jaar überhaupt nog met onze auto's in steden mogen komen?
Re: Euronorm
dank je voor je antwoord.
M'n angst zit er een beetje in dat het straks niet alleen voor de steden is.
Je hebt toch ook een milieu sticker nodig voor provincies? Krijg je die dan nog wel?
M'n angst zit er een beetje in dat het straks niet alleen voor de steden is.
Je hebt toch ook een milieu sticker nodig voor provincies? Krijg je die dan nog wel?
Re: Euronorm
Ik denk niet dat iemand je zekerheid kan geven over wat er in de toekomst wel of niet gaat gebeuren. De meeste grotere milieuzones gelden alleen bij zware luchtverontreiniging. Ook zijn ze er in Duitsland inmiddels achter dat zonder dieselauto in de stad (met dank aan de coronacrisis) de lucht niet schoner is geworden. Dus wie weet wat de toekomst ons en de diesel brengt? Misschien rijden we over 10 jaar wel allemaal op stroom?
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Euronorm
20 jaar is een érg lange tijd, als je de keuze hebt zou ik nu een benzinemotor kiezen. Helaas wordt de keuze dan sterk beperkt.
-
- Berichten: 2601
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Euronorm
Ik zou met de camper bus nooit een stad inrijden, ik zou gewoon met openbaar vervoer gaan.
Het gaat dan wel over bezoek aan die stad, dan heb je nooit parkeer problemen of last met welke regels dan ook.
En kijk ik naar de aandrijf soort, dan zou je nu overstappen op stroom, maar is dat wel de toekomst?
Mijn glazen bol rijkt niet zover.
Het gaat dan wel over bezoek aan die stad, dan heb je nooit parkeer problemen of last met welke regels dan ook.
En kijk ik naar de aandrijf soort, dan zou je nu overstappen op stroom, maar is dat wel de toekomst?
Mijn glazen bol rijkt niet zover.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19175
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Euronorm
Ik vind het juist één van de voordelen van een (6m lange) camperbus. In Reims (Frankrijk) stonden we gratis in een
straat naast de kathedraal. In Engelse stadjes staan we vaak op het centrale plein, midden tussen de winkeltjes.
Ik kan 'm bijna overal wel kwijt...
En wat de toekomst brengt? Ik ben 65, ik hoop nog jaren overal terecht te kunnen met mijn Peugeot Boxer uit 2011.
Met een Groene Duitse sticker, nr. 4 en de gele Franse sticker, nr. 2.
straat naast de kathedraal. In Engelse stadjes staan we vaak op het centrale plein, midden tussen de winkeltjes.
Ik kan 'm bijna overal wel kwijt...
En wat de toekomst brengt? Ik ben 65, ik hoop nog jaren overal terecht te kunnen met mijn Peugeot Boxer uit 2011.
Met een Groene Duitse sticker, nr. 4 en de gele Franse sticker, nr. 2.
Re: Euronorm
helaas kom je dan straks met een diesel de stad niet meer in. Lijkt me idd ook wel geinig om ergens in een straatje te staan met je stealth camper
Ik heb wel gekeken naar benzine maar daar zijn er zo weinig van te vinden. Als je dan twee stoelen ipv een stoel en een bankje voorin wilt is het nog beperkter.
Eventueel nog een optie om straks hetgeen waar we op over gaan erin te laten bouwen. Er zijn al diverse ombouw kits voor elektrisch. LPG zou ook een optie zijn om in te laten bouwen.
Op het moment aan het kijken naar een fiat ducato of een opel movano. Ik neig het meeste naar een opel vanwege de duitse degelijkheid
Ik heb wel gekeken naar benzine maar daar zijn er zo weinig van te vinden. Als je dan twee stoelen ipv een stoel en een bankje voorin wilt is het nog beperkter.
Eventueel nog een optie om straks hetgeen waar we op over gaan erin te laten bouwen. Er zijn al diverse ombouw kits voor elektrisch. LPG zou ook een optie zijn om in te laten bouwen.
Op het moment aan het kijken naar een fiat ducato of een opel movano. Ik neig het meeste naar een opel vanwege de duitse degelijkheid
Re: Euronorm
De Opel Movano wordt net als de Renault Master II en de Nissan Interstar gebouwd in Batilly, Frankrijk door Renault. Bron Wikipedia (NL).
Zo worden de Peugeot, Citroën en Fiat ook in één fabriek (Sevel) gebouwd.
Back on topic. Wij komen met onze Euro 1 van 1995 overal. Alleen milieuzones in steden doen we niet, maar daar wil je met een camper van 8 meter (inclusief fietsenrek) toch niet komen. We rijden naar een camperplek of camping in de buurt of een transferium aan de rand van de stad en doen vandaar die stad wel, als we dat al willen. We betrappen ons zelf er op dat we dat steeds minder willen. Rust en ruimte genieten steeds meer de voorkeur.
Zo worden de Peugeot, Citroën en Fiat ook in één fabriek (Sevel) gebouwd.
Back on topic. Wij komen met onze Euro 1 van 1995 overal. Alleen milieuzones in steden doen we niet, maar daar wil je met een camper van 8 meter (inclusief fietsenrek) toch niet komen. We rijden naar een camperplek of camping in de buurt of een transferium aan de rand van de stad en doen vandaar die stad wel, als we dat al willen. We betrappen ons zelf er op dat we dat steeds minder willen. Rust en ruimte genieten steeds meer de voorkeur.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Euronorm
Tegen de tijd dat ik met m'n camper niet meer de steden in mag vanwege de milieu eisen en dat onverhoopt toch zou willen, dan zal ik mij een exemplaar aanschaffen waar dat wel mee mag.
En 20 jaar vooruitkijken? Met mijn glazen bol lukt dat niet.
En 20 jaar vooruitkijken? Met mijn glazen bol lukt dat niet.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Euronorm
De Fiat Ducato wordt in de VS als Dodge verkocht mét een benzine motor. Desgewenst met een beresterke V6, die al die dieseltjes geheid achter zich laat. Zo'n bus kun je zelf hier importeren maar dan wordt dat waarschijnlijk wel een nieuwe. Wel eens aan een Chevy Van, Dodge Ram Van of Ford E150 gedacht? Fantastische bussen met een geweldige V8 er in. Doen het ook goed op LPG. Die kun je trouwens gewoon hier in NL vinden. Dus geen benzine te vinden is onzin, ze zijn er wel.
Re: Euronorm
Dan zit er helaas een ander prijskaartje aan. Ik wil het liefst een niet te oude bus met niet te veel km op de teller. 20 duizend euro in totaal met bpm en btw.
Die bussen worden dus allemaal in dezelfde fabriek gemaakt? Maar wel met een ander design, ontwerp, etc. Dus dan zou je nog steeds kunnen hebben dat die franse bussen allemaal gaan rammelen na verloop van tijd net als vroeger altijd het geval was, toch?
Ik ga iig eens op zoek naar een mooie l3h2 uit 2015 of jonger met niet meer als 150k op de teller. Liefst een ducato of movano. Misschien heb ik wel geluk dat ik een mooie sprinter of crafter vind. Ik ga nog eens nadenken of de master, jumper en boxer het overwegen waard zijn. Oh ja, Iveco nog
Die bussen worden dus allemaal in dezelfde fabriek gemaakt? Maar wel met een ander design, ontwerp, etc. Dus dan zou je nog steeds kunnen hebben dat die franse bussen allemaal gaan rammelen na verloop van tijd net als vroeger altijd het geval was, toch?
Ik ga iig eens op zoek naar een mooie l3h2 uit 2015 of jonger met niet meer als 150k op de teller. Liefst een ducato of movano. Misschien heb ik wel geluk dat ik een mooie sprinter of crafter vind. Ik ga nog eens nadenken of de master, jumper en boxer het overwegen waard zijn. Oh ja, Iveco nog
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Euronorm
20 jaar gelden zag ik de bui al hangen, en we rijden nu nog steeds in een benzine bus rond.
Niet dat we in steden komen hoor, maar bij een T3 staat de diesel niet goed bekent als zijnde gaat lang mee.
Dus hebben wij toen ( ) voor de sterkere benzine gekozen, nooit geen spijt van gehad.
Want in de afgelopen 20 jaar is het plezier onbetaalbaar en we hebben de T3 nog steeds
Theo
Niet dat we in steden komen hoor, maar bij een T3 staat de diesel niet goed bekent als zijnde gaat lang mee.
Dus hebben wij toen ( ) voor de sterkere benzine gekozen, nooit geen spijt van gehad.
Want in de afgelopen 20 jaar is het plezier onbetaalbaar en we hebben de T3 nog steeds
Theo
Re: Euronorm
Afgezien van de milieudiscussie...
Is het wel realistisch om zo een project op 20 jaar te zetten?
Ik denk alvast niet. Volgens mij reken je je rijk. Hoeveel herstellingen, revisies en upgrades reken je mee over die periode ? De meeste mensen veranderen bovendien van gedacht in die 20 jaar...
Voertuigen worden niet gebouwd om 20 jaar mee te gaan. In jou geval zelfs 25 jaar want je hebt het over een 2015 voertuig.
Inderdaad de ombouw is een hele klus. Je steekt er je hart, je ziel en je centen in.
Ja je hebt campers die 20, 30 en zelfs 40 jaar meegaan. De overgrote meerderheid niet.
Volgens mij moet jij op een nieuw voertuig bouwen. Schrijf hem af over 10 jaar. En reken met een stevige restwaarde. Gaat goedkoper zijn.
Als je hem dan toch langer houdt als die 10 jaar heb je misschien een meevaller.
Is het wel realistisch om zo een project op 20 jaar te zetten?
Ik denk alvast niet. Volgens mij reken je je rijk. Hoeveel herstellingen, revisies en upgrades reken je mee over die periode ? De meeste mensen veranderen bovendien van gedacht in die 20 jaar...
Voertuigen worden niet gebouwd om 20 jaar mee te gaan. In jou geval zelfs 25 jaar want je hebt het over een 2015 voertuig.
Inderdaad de ombouw is een hele klus. Je steekt er je hart, je ziel en je centen in.
Ja je hebt campers die 20, 30 en zelfs 40 jaar meegaan. De overgrote meerderheid niet.
Volgens mij moet jij op een nieuw voertuig bouwen. Schrijf hem af over 10 jaar. En reken met een stevige restwaarde. Gaat goedkoper zijn.
Als je hem dan toch langer houdt als die 10 jaar heb je misschien een meevaller.
Groeten Kampo