Euronorm: milieuzones

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Euronorm



Bericht door de Jonckheer »

Volgens mij heb jij niet helemaal meegekregen welke een ontwikkelingen een moderne auto heeft doorgemaakt qua levensduur. Over mijn bus van 1982 met ruim een miljoen km ga ik het niet eens hebben maar als ik afga op mijn goedkope benzine Dacia Duster, inmiddels 10 jaar oud dan constateer ik dat die er nog hetzelfde uitziet als 8 jaar geleden toen ik hem kocht dus geen roest en geen verwering van de lak. Technisch nog hetzelfde als toen dus eigenlijk nog gewoon nieuw. Lijkt mij sterk dat die niet nog minimaal 10 jaar probleemloos mee kan.
De km die de gemiddelde camper maakt stellen niks voor ten opzichte van wat zo'n bus bij een bedrijf maakt dus erg slijten gaat ie niet en dus; start je met een goede bus met een 50- tot 80k km kun je daar minimaal moeiteloos 20 jaar mee rond tuffen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Euronorm



Bericht door Mickel Moen »

Er zit nogal wat verschil tussen de afschrijving van een bedrijfswagen of een camper.

Technisch moet er geen verschil zijn. Het zit hem er meer in, of het de moeite waard is om er in te investeren.

Mijn bus is als bedrijfswagen van 2004. Omgebouwd in 2009. Toen was het zeker nog reeel om er een duur hefdak op te zetten. Inclusief de overige investeringen, doet dat wat met de dagwaarde. Bovendien, als je alle tijd en energie die je er in gestopt hebt bij zelfbouw ook meerekent, plus een stukje emotionele waarde, is er geen vergelijking meer met een bedrijfsauto van dezelfde leeftijd.

Vorig jaar is mijn motor helemaal gereviseerd. Feitelijk is hij weer als nieuw. Kan hij weer 250.000 km vooruit. Laten we zeggen 15 jaar. Zeker best wel een investering. De bus is echter nog super gaaf. Zeker er zullen nog de nodige reparaties volgen, maar ook jongere bussen hebben hun onderhoud nodig.

Als je om je heen ziet, zie je heel wat oude campers rijden, waarvan de broertjes en zusjes bedrijfswagens al lang uit het verkeer gehaald zijn.

Bij mij gaat ie pas weg, als:
- de milieu-eisen het onmogelijk maken
- het onderhoud echt te duur wordt
- ik hem in de kreukels rijd
- ik zin krijg om een nieuwe te bouwen
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Euronorm



Bericht door kampo »

Inderdaad bekijk het economisch en niet enkel vanuit een droom.
Groeten Kampo
Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

Re: Euronorm



Bericht door Bucky »

Ik investeer er nu veel geld in en zal er ook geld in moeten blijven investeren maar dat vind ik niet erg als ik er lang mee kan doen.
Dan hoop ik de 20 jaar te kunnen halen. Als de garage meld dat er voor 50 000 euro aan versleuteld moet worden om hem weer rijdend te maken vind ik het zonde. Ieder jaar 1000 euro aan onderhoud kwijt zijn vind ik niet erg. Ik geef aan al m'n voertuigen jaarlijks een percentage uit om hem goed rijdend te houden. Als dat na 10 jaar 2000 euro zou worden vind ik het ook nog wel te overzien.
De vraag is dan met welke bus je het veiligst zit. Het meest betrouwbaard/degelijk. Zo te zien worden ze dus in ieder geval in dezelfde fabriek gemaakt.
Ik zou willen dat ik voor een crafter of voor een sprinter zou kunnen kiezen omdat ik daar een goed gevoel bij heb wat betreft degelijkheid en betrouwbaarheid. Het budget is daar niet naar om een bus te vinden met die aantal kilometers en leeftijd.
Ik had een beetje begrepen dat het met jongere bussen ook niet zo heel veel meer uitmaakt in vergelijking met 20 jaar terug. Toen waren de verschillen tussen merker beter merkbaar dan met jonge auto's van nu.
Mickel Moen schreef:
vr 03 jul 2020, 8:47
Bij mij gaat ie pas weg, als:
- de milieu-eisen het onmogelijk maken
- het onderhoud echt te duur wordt
- ik hem in de kreukels rijd
Dat is dus het voornaamste waar ik even mee zit.
Onderhoud te duur hoop ik redelijk voor te kunnen blijven. Een nieuwe motor erin zou het ook eventueel nog waard zijn op den duur als ik er heel veel mee heb gerden.
Die milieu zones is een ander ding. Totaal onbetrouwbaar waar ze daar heen mee willen. Een optie voor me zou zijn om een bus op benzine te zoeken. Er van uitgaande dat ze niet straks ook met milieuzones beginnen voor benzine. LPG of aardgas. Hoe snel gaat het gas op? Het zou ook zomaar kunnen dat we straks met z'n allen op brandstofcellen rijden. Of elektrisch. Eventueel dat mensen ook steeds beter worden in het ombouwen van wagens naar elektrisch, lpg, brandstof of whatever.
Dus dat zijn de dingen waar ik over na zit te denken. Fijn om in ieder geval wat discussie gaande te hebben. Dan kan ik een betere educated guess nemen dan dat ik hiervoor kon doen.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Euronorm



Bericht door Eric van den Heuvel »

Wij trekken al jaren met een EURO 0 camper door heel Europa en wanneer we steden bezoeken zoals Berlijn, Milaan, Rome, Wenen etc etc dan zoeken wij een camperplaats vlakbij metro of stadsbus die ons in no time naar het centrum brengt. Vaak geven de camperplaatsen zelf aan dat ze buiten de millieuzone zitten. Gewoon even googlen naar de grenzen van de gehate zone en dan erbuiten blijven. Groet Eric
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Euronorm



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
vr 03 jul 2020, 9:08
Inderdaad bekijk het economisch en niet enkel vanuit een droom.
Juist, en dan kom je er al snel achter dat het stukken goedkoper is om er 25 jaar mee te doen dan 10 om de doodeenvoudige reden dat afschrijving gaandeweg steeds minder wordt en, als je niet echt veel km rijd, het onderhoud niet veel duurder. Bij campers is het in ieder geval juist wél een droom die men wil verwezenlijken, nl een nieuwe of heel jonge camper omdat die nu eenmaal veel luxueuzer zijn dan die oude gebakkies om het wat oneerbiedig te zeggen. Daarnaast speelt ook ongetwijfeld de pk gekte een rol, gezien het aantal vragen of een bepaalde oude camper wel een bergpas omhoog komt, wat ze natuurlijk allemaal kunnen. Mij persoonlijk boeit het totaal niet dat ik omhoog door 50 tonners met zeker 500 pk erin voorbij word gereden. Prima, die man (of vrouw) is aan het werk, ik heb de tijd. Maar er zijn mensen die bereid zijn om tienduizenden euri's uit te geven om die vrachtwagen voor te blijven. Nou, mijn zegen hebben ze maar ik doe niet mee want blijf je die vrachtwagen voor komt er een dubbeldekker met ook 500 pk jou echt wél voorbij. In Duitsland ben ik met zo'n bus ettelijke dure nieuwe campers voorbij gerost in de Taunus omhoog. Ik bedoel maar, er blijft altijd baas boven baas.
Het belangrijkste is echter wat je kunt en wilt betalen voor een camper. Wij beleven nog altijd erg veel plezier met onze euro 0 omgebouwde touringcar en dat zal nog even duren. Omdat het een oldtimer is in Duitsland (boven 30 jaar) heb ik met milieu zones niets te maken maar evengoed gaan we geen steden in behalve met de auto die wij overal mee naartoe slepen.
Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

Re: Euronorm



Bericht door Bucky »

Nog steeds aan het tobben wat voor wagen.
Ik kom toch wat reviews en tests tegen dat de jumper, boxer, ducato en movano na wat jaren meer gebreken vertonen dan de crafter en de sprinter.
Daarnaast dat de master het vaakst bij de garage staat.
Ik zit er over te denken om dan toch maar voor safe te gaan, wat meer uit te geven en voor een crafter of sprinter te gaan. 2015 of jonger, 150 000km op de teller max, l3h2. Budget het liefst om en nabij de 20 000 inclusief, als dat niet te doen is een paar 1000 eroverheen.
Is het onzin om te denken dat die reviews en tests kloppen en de jumper, boxer, ducato, movano en master vaker gebreken vertonen? Verder niets tegen gekomen over de iveco daily. Nou lijkt die me erg degelijk (industrieel) maar ook wel minder rij comfort geven.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Euronorm



Bericht door macfocus »

Je maakt het jezelf veel te moeilijk elke auto heeft zijn goede en slechte punten, en volkswagens betrouwbaar? En volgens mij roesten Mercedessen onder je kont vandaan als ik zo eens op de weg kijk.

Het voordeel van een Ducato is dat er zoveel van rondrijden dat onderdelen makkelijk te krijgen zij en waarschijnlijk een stuk betaalbaarder als voor een VW of Merc.

Milieuzones moet je gewoon negeren, tenzij je echt de steden in wilt met de bus.
Verder, bus kopen, bouwen en genieten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Euronorm



Bericht door DiffRental »

Een Mercedes zit echt wel anders in elkaar als een Ducato!
De motoren in de Citroen of Peugeot zullen zich ook nog moeten bewijzen t.o.v. de Fiat motor.

Mijn voorkeur zou zeker een Sprinter zijn, Fiat op een hele goede 2e plaats (wat motor betreft samen met Iveco), dan de Citroen en Peugeot en als laatste de Renault.
Renault is een beetje onbekend en daarmee onbemind in de camper wereld dus zal je ook minder ervaringen van horen.

Toen wij onze Knaus kochten had ik ook liever een Mercedes onderstel gehad, voor de prijs en gewicht was dat eigenlijk niet te doen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Euronorm



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb vroeger een Daily gehad en vond dat een prima en betrouwbare auto al roestte hij wel erg. Maar ja, dat was er een uit 1988 en dat probleem bestaat allang niet meer. Ik kan mij niet herinneren dat hij oncomfortabel was, wij reden ermee met een speedboot op het dak en een flinke caravan erachter naar Joegoslavië. We kwamen heen en weer terug, 3 keer gedaan zonder 1 cent makke en dat met 80 pk! Dus zeker betrouwbaar.
M.a.w. zou ik een bus willen kopen zou ik zeker een Iveco in overweging nemen, al was het alleen al vanwege de achterwielaandrijving.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Euronorm



Bericht door Aloys »

DiffRental schreef:
za 11 jul 2020, 7:53
Een Mercedes zit echt wel anders in elkaar als een Ducato!
De motoren in de Citroen of Peugeot zullen zich ook nog moeten bewijzen t.o.v. de Fiat motor.
Is dat wel zo?
Mijn Peugeot Boxer (2011) is van de band gerold in Milaan, de 3.0 motor komt van Iveco.
Dat is de informatie die ik van mijn Fiat-dealer kreeg toen ik 'm vroeg of de Peugeot Boxer
wel een goede aanschaf zou zijn voor mijn zelfbouwplannen...

Een en ander werd gestaafd door de Italiaanse stickers die ik her en der aantrof, zowel op
de carrosserie als op het motorblok.

Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper zijn gelijk qua carrosserie, Renault is anders.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Euronorm



Bericht door travelscout »

De indelingsmogelijkheden in relatie tot je budget, lijken me toch een stuk belangrijker als;
milieu normen, degelijkheid, rijplezier, motorvermogens, afschrijving en/of toekomstperspectieven.

Over merken en motoren kun je pagina's vol schrijven, draagt vooral bij tot uitstel van een besluit.
Netzoals over dubbellucht, voor -, achter, of zelfs vierwielaandrijving.

En klachten zijn ook betrekkelijk.
Zijn de klachten die je het meeste tegenkomt ook representatief?
Of is het meer je gevoel?

Zelfkennis is vooral erg handig. Heb je twee rechter handen of er hooguit één?
Of kun je misschien juist goed onderhandelen? Heb je angst om ergens te stranden of juist niet?
Heb je tijd? Heb je sleutelruimte? Wil je wat leren etc...
Paul.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Euronorm



Bericht door DiffRental »

Aloys schreef:
za 11 jul 2020, 9:03

Is dat wel zo?
Mijn Peugeot Boxer (2011) is van de band gerold in Milaan, de 3.0 motor komt van Iveco.
Klopt, voor de 3.0 motor (en voor de carrosserie) is dat zo, de TS zoekt een wagen vanaf 2015 en met een zo hoog mogelijke euronorm.
Als ik het over het "bewijzen" heb dan praten we over euro 6, respectievelijk over de 2.3 ltr Fiat t.o.v. de 2.0 ltr PSA motor.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Euronorm



Bericht door dieseltje+ »

Bucky schreef:
za 11 jul 2020, 4:23
Nog steeds aan het tobben wat voor wagen.
Ik kom toch wat reviews en tests tegen dat de jumper, boxer, ducato en movano na wat jaren meer gebreken vertonen dan de crafter en de sprinter.
Daarnaast dat de master het vaakst bij de garage staat.
Ik zit er over te denken om dan toch maar voor safe te gaan, wat meer uit te geven en voor een crafter of sprinter te gaan. 2015 of jonger, 150 000km op de teller max, l3h2. Budget het liefst om en nabij de 20 000 inclusief, als dat niet te doen is een paar 1000 eroverheen.
Is het onzin om te denken dat die reviews en tests kloppen en de jumper, boxer, ducato, movano en master vaker gebreken vertonen? Verder niets tegen gekomen over de iveco daily. Nou lijkt die me erg degelijk (industrieel) maar ook wel minder rij comfort geven.

Op basis van welke getallen? Wel in percentage van verkoopcijfers?
Je zal op google dan wat eerder tegenkomen over de ducato dan b.v. de sprinter.
De VW T5 /T6 kan kwalitatief ook niet tippen aan de T4.
En Mercedes...(ook gezegd in een ander topic) dat nooit weer. (hier)
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie