Euronorm: milieuzones

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door Kroppie »

komt tijd komt raad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door walda »

Bucky
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 15:27

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door Bucky »

had ik gelezen idd.
Maar die efuels, bedoel je elekrisch rijden? Of biodiesel?

Dit gezien? https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/n ... s-duurder/
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Euronorm: milieuzones



Bericht door Fleurette »

Peter12 schreef:
Bucky schreef:
za 19 sep 2020, 21:31
Nou, ik ga iig niet voor een diesel camper, dat is gewoon een slechte investering. Zijn wel wat alternatieven.
Het hoeft helemaal geen slechte investering te zijn. Zoals eerder aangegeven, tegen de tijd dat jij met je camper nergens meer mag komen, zijn er efuels op de markt gekomen, waarmee ook je euro 0 camper uitstootneutraal wordt en je gewoon overal mag doortokkelen.
Dat lijkt me erg voorbarig om dat op deze wijze te presenteren. Dat is natuurlijk helemaal geen voldongen feit.
Zelfs zonder de dieselproblematiek schrijf je in 10 jaar al het leeuwendeel van de waarde van je camper af. Ik persoonlijk zou zeggen. Geniet van die 10 jaar, ga uit van wordt case qua afschrijving. Wellicht dat je na 10 jaar optimaal genieten een extra meevaller hebt.
Gebruikersavatar
hermanVB
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 11:41
Locatie: B-Mechelen

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door hermanVB »

Had hier al iemand vermeld dat er nu zoiets bestaat als een Fiat Ducato CNG?
Motor heeft 140 pk en levert 350 nm bij 1500rpm. Das 100 rpm later dan bij een 140pk diesel versie.
Moet toch voldoende zijn?
Als je eens googelt op CNG wagens zie dat vooral de Volkswagen group sterkt inzet op CNG motoren.
(15 verschillende modellen - Audi -VW -Seat -Scoda)
Duitsland lijkt promotie te voeren voor CNG door het aantal tankstations op te drijven en de transportsector aan te moedigen om over te stappen op CNG.
En als het regent in Duitsland....
Waarschijnlijk allemaal nog wat te pril, maar naar milieu toe kan ik dat alleen maar aanmoedigen. :clap:
Zelf wil ik een 2dehands Euro 5 camperbus aanschaffen met als uitgangspunt over een jaar of 5 over te stappen op een milieuvriendelijker alternatief. Als er daartegen al iets fatsoenlijks is natuurlijk.
Een compromis wil ik er graag bijnemen. Maar het moet werkbaar zijn.
Nu zijn er nog veel te weinig CNG tankpunten.
En het lijkt me dat de CNG Ducato nog niet doorgedrongen is in de campermarkt.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Als je zo met het milieu in de knoop zit dan kun je het beste een heel klein elektrisch autotje kopen en dicht bij huis met de tent op vakantie gaan! Groet Eric
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door JoopBrekken »

CNG is gecomprimeerd aardgas, dat komt dus uit de bodem net als dieselolie en LPG en dus ook CO2 uitstoot. Met aardgas moeten we stoppen dus niet handig om dan de diesels daarop te laten rijden.
Veel schoner is de dieselmotor te laten draaien op bv blauwe diesel, dit komt niet uit de grond maar wordt gemaakt uit afvalstromen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door Kroppie »

hoeveel schoner verbrandt en hoeveel co2 komt er vrij bij de productie van blauwe diesel?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Euronorm: milieuzones



Bericht door JoopBrekken »

Milieuvriendelijke diesel in opkomst (maar wel 18 cent duurder) - https://nos.nl/l/2229089

HVO 100 is hetzelfde als blauwe diesel:
https://www.neste.nl/neste-my-hvo-diese ... gJ-TvD_BwE
Plaats reactie