Camper standaard overbeladen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper standaard overbeladen?



Bericht door Marco Polo »

Voordeel is dat het een vast bedrag is ;-)

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/diver ... -2020.html

(Voor de actuele NL prijzen ;-))

Dus rij je met een 10 tonner zo’n weg in blijft het 140 euro ex administratiekosten ;-)

In NL althans.

(Edit: ik zie dat de Franse wiki link in mijn vorige bericht om een of andere reden niet goed werkt. Mocht je zelf willen zoeken dan googelen op “Panneau de signalisation routière B8”).
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper standaard overbeladen?



Bericht door Marco Polo »

Keuze die de rechter heeft bij een bepaalde overtreding begrijp ik na wat googelen ;-)
Soms moet hij een rijverbod opleggen.
In andere gevallen mag hij andere keuzes maken.

http://www.rechtswijzer.be/2-advocaat/6 ... tot-sturen

Geen idee of dit binnen Nederlands recht ook van toepassing is.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op wo 01 jul 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper standaard overbeladen?



Bericht door Marco Polo »

Ik vind zelf dat verhaal over het vrachtwagenverbod en de gewichtsbeperkingen in het buitenland wel fascinerend.

Eigenlijk was ik er net als Seth vanuit gegaan dat 3,5 ton het kenteken gewicht was (ook al heb ik het 4 jaar geleden voor C waarschijnlijk anders geleerd :D).

Wat ik nu op de Franse sites tegenkom is dat het vrachtwagenverbod feitelijk voor alle motorvoertuigen geldt die gebouwd zijn voor transport van goederen.
Dus tenzij er een gewicht op het bord vermeld staat (soms staat er 3,5 ton vermeld in het vrachtwagentje) geld het ook voor lichte bestelbussen.

Gooi je dus een matras in je werkbusje om er effe een weekend op uit te gaan heb je hier blijkbaar ook al rekening mee te houden terwijl een zware camper gewoon door mag rijden :-).

De gewichtsovertreding levert in Frankrijk een boete op van de 4e categorie (135€) voor zover ik heb terug kunnen vinden.
(Vergelijkbaar dus met NL)
De overtreding van inrijverbod goederenvervoer een 5e categorie: 750€, en 1500€ als er sprake is van een steile aflopende helling.
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door Patrick1307 »

Je kan natuurlijk altijd gauw de schoonwatertank open zetten als je een ziet !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door hathi »

Marco,heb deze week ergens in D zitten lezen over een nieuwe wet in D ingegaan 1/7..welke een voertuig boven de 3500 kg dus ook een Camper ,verbied om harder dan 7 km door een rechtse bocht te gaan, voor jouw een eitje,dit even te checken,ik weet niet meer in welke Duitse krant dit stond ? :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper standaard overbeladen?



Bericht door Marco Polo »

Klopt,
Is sinds 28 april nieuwe wet,
Gaat dan vooral ter bescherming van fietsers in de stad.
Gaat inderdaad om afslaan naar rechts.

https://www.adac.de/verkehr/recht/verke ... o-novelle/

Moet eerlijk zeggen dat ik dit verhaal 29 april al gezien en ook hier gemeld heb maar dat ik de afgelopen 4 weken eigenlijk meer op de nieuwe, scherp gedefinieerde afstand tot fietsers heb gelet ;-)
(Niet specifiek voor zware voertuigen),

In Duitsland overigens dit jaar voor het eerst een voertuig controle fuik ingereden.
Volgens mij ergens bij een toerit naar een snelweg in Saarland of Baden Württemberg.
Werden niet stilgezet voor inspectie.
In Zwitserland ooit wel eens gecontroleerd door de douane maar meer dan het tolformulier (>3,5 ton) hoefden ze niet te zien.
trekker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 jun 2015, 22:40
Locatie: Creil

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door trekker »

Vorige week in NoordDuitsland op de autobahn aangehouden. Meegenomen naar weegbrug.Wij rijden met een camper met daarachter aanhanger met 2 motoren erop.Deze camper afgelopen voorjaar laten opwaarderen naar 4250 kg. Hebben geen probleem met te zwaar zijn gehad. Ook de hele combinatie was niet te zwaar. Wel natuurlijk C rijbewijs aanwezig. Ook accepteerde onze verzekering de gewichtsverhoging zonder premie verhoging en andere aanvullingen .Ook repatriëring bij pech geen probleem. Gr Adriaan
Rijden ( te weinig ) rond met Hymer B 554 automaat uit 2011 met 3.0 ltr Fiat
Daarvoor Hymer B 574 met 2,8 jtd
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door faalhaas »

Marco Polo schreef:Ik vind zelf dat verhaal over het vrachtwagenverbod en de gewichtsbeperkingen in het buitenland wel fascinerend.

Eigenlijk was ik er net als Seth vanuit gegaan dat 3,5 ton het kenteken gewicht was (ook al heb ik het 4 jaar geleden voor C waarschijnlijk anders geleerd :D).

Wat ik nu op de Franse sites tegenkom is dat het vrachtwagenverbod feitelijk voor alle motorvoertuigen geldt die gebouwd zijn voor transport van goederen.
Dus tenzij er een gewicht op het bord vermeld staat (soms staat er 3,5 ton vermeld in het vrachtwagentje) geld het ook voor lichte bestelbussen.

Gooi je dus een matras in je werkbusje om er effe een weekend op uit te gaan heb je hier blijkbaar ook al rekening mee te houden terwijl een zware camper gewoon door mag rijden :-).

De gewichtsovertreding levert in Frankrijk een boete op van de 4e categorie (135€) voor zover ik heb terug kunnen vinden.
(Vergelijkbaar dus met NL)
De overtreding van inrijverbod goederenvervoer een 5e categorie: 750€, en 1500€ als er sprake is van een steile aflopende helling.
Daar zit een nuance in die afhankelijk is van je eigen kenteken.

Een camper kan in Nederland op 6 manieren zijn geregistreerd. Ten eerste als bedrijfsauto (N1) of als personenauto (M2). Dan kan je nog een leeg en maximum gewicht hebben onder de 3.5T. een leeg en maximum gewicht hebben boven de 3.5T en (vreemde eend in de bijt) een leeggewicht onder de 3.5T en een maximum boven de 3.5T.

Dat heeft consequenties voor je APK, en voor de verzekering. Soms wel en soms niet door de tol.

Hoe dan ook. Is je camper als N1 geregistreerd mag je niet inrijden bij een verbod op vrachtwagens. Ongeacht het gewicht. Met een M1 kenteken mag het er in.
Voor België moet je dan tol vrijstelling aanvragen, maar alleen boven de 3.5T maximum laadvermogen.

Een 3.5T (of andere) gewichtsbesparing is alleen van toepassing als je courante gewicht hoger is. Ongeacht je registratie.

Tol op de peage gaat niet naar je registratie of gewicht, maar naar Assen en hoogte.

En zo kunnen we nog even door.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 4 XL met Tapatalk
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door CasaGarage »

Hoe dan ook. Is je camper als N1 geregistreerd mag je niet inrijden bij een verbod op vrachtwagens. Ongeacht het gewicht. Met een M1 kenteken mag het er in.


Productinformatie
Verbodsbord vrachtwagen. Het bord heeft als betekenis dat voertuigen met een gewicht zwaarder dan 3.500 kg géén toegang hebben, daarom wordt dit bord ook wel inrijverbod genoemd.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door jurgenc »

faalhaas schreef:
vr 03 jul 2020, 0:04
Tol op de peage gaat niet naar je registratie of gewicht, maar naar Assen en hoogte.
Tol peage is ook naar gewicht (M.T.M.) van je voertuig. Dat er (tot nu toe) geen controle op gewicht is, is iets anders dan dat het niet van toepassing is.
Dat je toch Kl 2 i.p.v. Kl 3 krijgt met een 4.000 kg camper is dan een meevaller. Maar dat is omdat men (moedwillig of uit onwetendheid) de boel belazert.
H20
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper standaard overbeladen?



Bericht door Marco Polo »

In de handel is het zo dat de prijs waarvoor een product aangeboden wordt leidend is.
(Tenzij deze onwaarschijnlijk laag is voor het product wat aangeboden wordt).
De tolmaatschappijen zijn privaat en bieden een dienst aan.
Als er op het schermpje een bepaald bedrag verschijnt is dit leidend; is hun probleem om je in te schalen.
AIs je bewust de operator oproept om klasse 2 te krijgen met een >3500kg voertuig is dit inderdaad niet zoals het hoort ;-)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper standaard overbeladen?



Bericht door Bas vd laar »

Dat er (tot nu toe) geen controle op gewicht is, is iets anders dan dat het niet van toepassing is.
Dat ligt toch echt aan het bedrijf achter de tolpoortjes, deze hebben scanners die de hoogte bepalen en aan de hand daarvan geeft hij klasse 2 aan.
Hetzelfde geldt voor de flitspalen in Frankrijk waar hier al veel over geschreven is.
Regelmatig wordt je in Frankrijk geflitst omdat de paal de afmeting van het voertuig meet en denkt dan dat het een vrachtwagen betreft.
Deze boetes worden er later uitgefilterd aan de hand van de kentekengegevens ( mits tot 3500 kg )en die krijg je dus ook niet thuis.
Plaats reactie