Fiamma Aqua 8 werkt half

Algemene campervragen en -opmerkingen.
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Fiamma Aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Beste allen,
Ik heb een camper, burstner i532 uit 1999.
Begin vorig jaar de surflo drukpomo vervangen. (Lekte om meerdere plekken en had een breuk) voor een fiamma aqua 8. Deze geïnstalleerd en werkte goed, soms iets te goed (vrij hoge druk) dus middels inbus stelknop druk wat vermindert. Soms sloeg de pomp aan om druk op te bouwen maar op alle tappunten goede druk.
Dit jaar een kraan bij het wastafeltje vervangen en ook daarna werkte de pomp ook goed.
Inmiddels op vakantie maar bij het gebruik van de douche en wastafel merkte we dat de pomp niet meer aanslaat. Het rare is wel dat de pomp aanslaat bij het gebruik van de kraan bij de gootsteen en bij het spoelwater van het toeliet. Bij de laatste bouwt hij vrijwel geen druk op. Als je nu bv wilt douchen moet je gelijktijdig de kraan van de gootsteen aandoen om druk op te bouwen. Doe je deze dicht dan stopt ook snel de toevoer van water bij de douche. Verder slaat de pomp enkel aan zolang als je de kraan bij de gootsteen aan hebt staan. Doe je die dicht dan slaat de pomp meteen uit. Ook tussendoor geen enkele activiteit van de pomp. Btw de boiler werkt gewoon goed en ik heb ook warm water. Wat zou het probleem kunnen zijn. Fiamma reageerde vandaag, er werkt een kraan dus het zit in het systeem. Ik heb het gevoel dat de drukpomp kapot js in ieder geval het regelgedeelte. Heeft iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door Kroppie »

schakelaar in betreffende kraan stuk?, het is dan wel een drukpomp maar het kan best zijn dat ie door schakelaars in de kranen bediend wordt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Hallo Jos,

Dank voor de reactie.
Bedrading van de kraan en douchekraan (en ook van de gootsteenkraan) zijn niet aangesloten, heeft dus ook geen functie volgens mij. Nog wel iets anders vreemds. Ik heb ook een buitenkraan met klikaansluiting slang. Als ik de schakelaar van de buitenkraan aanzet gaat de pomp wel aan maar ook niet uit. Blijft dan druk opbouwen totdat ik de schakelaar uitzet. Dus een automatische stop van de pomp omdat er voldoende druk opgebouwd is doet het, lijkt het, niet.
Rare is nu ook dat als ik met een i bussleuteltje de druk verminder op de pomp door uit te draaien dit geen enkel effect lijkt te hebben.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door Kroppie »

is het niet andersom, indraaien lagere druk en uitdraaien hogere.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Heb beiden geprobeerd. 0 reactie op de pomp. Hoe controleert de pomp de waterdruk? Is dat met een sensor oid?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door Kroppie »

zit een membraan in en een microswitch, via een stelschroefje word bij doorbuigen van het membraan de schakelaar eerder of later ingedrukt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Zou het zin hebben om bv een nieuwe switch te kopen? https://www.jasicamp.nl/pressure-switch ... 3b02/p4927
tvdsande
Berichten: 2270
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door tvdsande »

Expansievat.? Ik neem aan dat er dat een in zit.
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Nee en heeft er ook nooit ingezeten. Zowel met de oude en de nieuwe pomp vorig jaar nooit problemen gehad. Heb ook geen ruimte om een expansievat te plaatsen.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door WimZ »

RvanderKind schreef:
vr 12 jun 2020, 17:15
Ik heb ook een buitenkraan met klikaansluiting slang. Als ik de schakelaar van de buitenkraan aanzet gaat de pomp wel aan maar ook niet uit. Blijft dan druk opbouwen totdat ik de schakelaar uitzet.
Bij een drukpomp hoort er ook geen schakelaar te zitten want het water komt gewoon als er druk opgebouwd is. Dat deze schakelaar wel aangesloten is en de kraan bij de gootsteen niet kan wijzen op een fout in de bedrading. Misschien is die bij de gootsteen toch ook aangesloten?
Als de drukpomp eerst wel goed werkte dan had die extra schakelaar die aan ging verder geen effect maar als hij nu stuk is dan merk je opeens wel dat hij aangesloten zit.
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Ik begrijp wat je schrijft. Toch snap ik iets niet helemaal. De drukpomp werkt zodra je een kraan aanzet want dan is er minder druk en slaat de pomp aan.
De wastafelkraan en de douchekraan hebben geen effect op de pomp als ik deze openzet. De pomp slaat niet aan er als ik de andere kraan een tijdje niet gebruikt heb is eindig druk om water te kunnen tappen.
Dit heeft in principe toch niets te maken met de ander kranen? De buitenkraan heeft een schakelaar waarmee je de kraan openzet zit tussen douchewand en buitenwand in. Kan hier dus verder ook niet bij. Maar als de kraan uitstaat heeft dat normaliter toch ook geen effect op de drukpomp.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door PaulBng »

Sluit alle kranen, en meet of je 12V hebt aan de drukpomp.
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Moest even zoeken maar de meter, lag diep verstopt in de camper. Staat geen spanning op de drukpomp. Als ik de gootsteen kraan aanzet komt er wel stroom op. Nog eens goed gekeken en de gootsteenkraan is inderdaad bekabeld.
RvanderKind
Berichten: 25
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 12:32

Re: Fiamma aqua 8 werkt half



Bericht door RvanderKind »

Lampje op het controlepannel voor waterkraan staat wel aan.
Plaats reactie