Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door herbybg »

Nagenoeg elke kampeerder zoekt het minimum aan bijkomend gewicht en koopt lichtgewicht borden en vaatgerief....
Die zijn gemaakt uit geschredderde bamboe en melamine en formaldehyde:
https://www.ndr.de/ratgeber/gesundheit/ ... re100.html
melamine is niet meldingsplichtig, plastikspullen zijn minder schuldig!(weekmakers)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80315
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door Dafluc »

De vertaling en sammenvatting van het artikel: Kampeerservies is vaak gemaakt van een combinatie van bamboe en melamine. Het gebruikte melaminehars lost deels op door zuren. Die zitten in o.a. cola en fruitsap. Ook verhitten boven de 70 graden zorgt ervoor dat dit spul vrijkomt. Je krijgt het dus binnen. Melamine gemengd met bamboe is momenteel een populair product. Zonder melamine ziet dit er houtachtig uit. Met melamine ziet het er plasticachtig uit. Voor de consument is het moeilijk herkenbaar of er stoffen vrijkomen. Dit omdat bamboe altijd al dof uitziet. Bij glanzende melamine producten kun je het beter zien. Het glanzende oppervlakte wordt dof. Daaraan zie je dat het materiaal melaminehars loslaat. Dit is aldus het artikel schadelijk voor je gezondheid.
Afbeelding
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door roma »

Ik eet en drink al tientallen jaren van en uit dat lichtgewicht. Mijn tanden, gehoor en ogen zijn inderdaad achteruit gegaan. Ook steeds minder haar op mijn schedel.

Gooi ook je aardewerken slabak en servies weg, omdat het loodglazuur giftig is en kan vrijkomen door bv azijn of slasaus.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door Marco Polo »

Aluminium pannetjes
Ook niet goed ;-)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door EasyBee »

Gooi dan ook je teflon of keramische pannen weg. Ook niet goed voor je gezondheid.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door AadenAnke »

Wat dacht je van tablet, telefoon, Truus Truus en nog heel veel van die electerische gevoede dingen "Electromagnetische straling" we leven nu eenmaal in een wereld waarin we voor van alles een hulpmiddel wensen. Eten willen we op een bord, drinken uit een kom. Opbergen doen we graag in die handige doosjes. Natuurlijk niet van steen of hout maar van materiaal dat we zelf creëeren plastics in alle vormen en samenstellingen. We wensen niet van de grond te eten of uit een plas te drinken. Nee zelfs de suiker vervangen we door chemische vervangers. Dat het plastic servies en bestek gif bevat en kan afgeven is al heel erg lang bekend. Dat roken slecht is weten we ook al lang net als alcohol, zout, dierlijk vet, suikers, uitlaatgassen, melk, vlees ja eigenlijk zit in alles wat we gebruiken gif en dat weten we toch. Koffie thee ja zelfs in water zitten stoffen die in hoge concentratie giftig kunnen zijn. Begint de mens net een beetje over zijn angst voor virussen te komen moeten we weer bang worden voor al die andere dingen? Nee even niet beetje doseren aub :hug:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80315
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door Dafluc »

Je zou het natuurlijk ook gewoon als puur informatief kunnen zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door djurre1980 »

Ik ben me kapot geschrokken en heb voor de zekerheid maar m'n hele camper naar de sloop gebracht.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door Sun »

Of hoe je met drogredenen het onderwerp belachelijk maakt.


Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door isoplus »

Nou is camperen sowieso een riskante aangelegenheid, maar wij hebben gewoon normaal bestek en aardewerkborden dus alweer een zorg minder.
Het is natuurlijk niet verkeerd om regelmatig eens te horen wat er om ons heen allemaal giftig of gevaarlijk is :thumbup:
Je kunt dan zelf bepalen of je al dan niet iets in je gedrag moet of wil veranderen.
Op mijn leeftijd hoef je niet zo bang meer te zijn maar als je nog wat jonger bent kan gezond leven je helpen wat langer aangenaam op deze aardkloot rond te hobbelen :-B
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door djurre1980 »

Kom op, een beetje bagatelliseren kan geen kwaad, zeker bij mensen die overal angsten in zien.
Natuurlijk is het voor diegenen die er gevoelig voor zijn waardevolle informatie.
Laat de rest hen dan maar overtuigen dat je nergens bang voor hoeft te zijn :mrgreen: .
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door Janpinz »

Er zijn gigantisch veel giffen! De hele zogenaamde leuke vriendelijke natuur is 1 opeenstapeling van gif.
Maar: of een stof giftig en/of schadelijk voor óns is, is afhankelijk van dosering van, en gevoeligheid, voor..
Dus je kunt wel roeptoeteren over dergelijke bevindingen, uiteindelijk kan je er niks mee zonder cijfers.

En ja hoor, komt’ie weer: we vragen het gewoon aan het RIVM! Komt t zéker goed!
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door panda58 »

Och en dan ons 30 jaar ouwe Bassie waar we mee rond toeren van het ene mooie plekje naar het ander mooie plekke.
Wat hebben we daar al veel fijnstof van ingeademd :bang:
Nu weet ik waar m n geheugen verlies van komt. :lol3:
Bijgaand voordeel is dat ik vandaag niet weet dat ik drie dagen geleden hier ook
al ben geweest.Ik hoef daarom ook niet zover van huis.
Gebruiken ook al jaren deze licht gewicht servies.
Nu kan ik m n dokter vertellen waardoor m n geheugen verlies komt.
Als ik het dan tenminste nog weet.......... :bang: :cheers:

Welke idioot heeft dat weer onderzocht...
Heeft natuurlijk weer handen vol geld gekost.
Toe maar weer...wat een onzin.

Gr Jan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Opgelet met lichtgewicht bekers en borden: vergif!

Bericht door Marco Polo »

In China deden ze dat gewoon door de melkpoeder die melamine.
Sommige werden daar ook panisch van; dachten dat hun kinderen er wat van zouden krijgen.
Nu komen ze allemaal hier shoppen voor de babymelk.
Gesloten