Reservegasfles buiten de gaskast?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb een buitenvuller en verwijder de fles bij stalling. Zwarte hoge drukslang is mobiel/flexibel genoeg.
Geen probleem.
Hier ook een buitenvuller met zwarte hogedrukslang, en de fles kan ik eruit halen als dat nodig mocht zijn.
Altijd en overal LPG tanken is wel een uitkomst.
Zolang je geen klep o.i.d. open hoeft te maken om te tanken zul je geen commentaar krijgen en als dat wel gebeurt dan is er ook niks aan de hand, dan tank je wel ergens anders.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door bupozaanstad »

gjvonk schreef:
za 06 jun 2020, 17:30
@Janpinz: ja dat snap ik, maar dat lukt volgens mij weer niet icm een buitenvuller en dan krijg je gezeur bij tankstations. Daar zijn genoeg topics en meningen over vol geschreven hier op het forum.
Ik heb een buitenvuller onder de achterbumper en nog nooit gezeur gehad bij een tankstation. Je moet alleen niet eerst diesel tanken en dan gas. Ik tank mijn gas bij pomp A en diesel bij pomp B.

Maar een klein gasflesje in een kast kan echt geen kwaad als je hem in een kratje zet zodat hij niet aan de "wandel" kan. Er rijden campers zat rond waar de gasfles gewoon in de camper staat opgesteld. Geen probleem als hij maar vast staat en bij lekkage zijn gas naar buiten kwijt kan.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door AadenAnke »

KTManiac schreef:
za 06 jun 2020, 19:04
Niet te moeilijk doen om een 5kg gastankje.
Zoals eerder gemeld, bij een tentkampeerder ligt 'ie ook gewoon los in de kofferbak of op de achterbank.
Omdat het nou toevallig een camper is zou je een noodzaak voelen 'm in de gaskast te zetten of vast te zetten?
Ja zo gingen we vroeger met de tent naar Frankrijk kookstelletje achterin de ford 17m stationcar en gewoon met zijn vieren roken hè :hug: tijdens de rit. :oops:

Gr. Aad
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Zijspan »

KTManiac schreef:
za 06 jun 2020, 19:04
Niet te moeilijk doen om een 5kg gastankje.
Zoals eerder gemeld, bij een tentkampeerder ligt 'ie ook gewoon los in de kofferbak of op de achterbank.
Omdat het nou toevallig een camper is zou je een noodzaak voelen 'm in de gaskast te zetten of vast te zetten?
Wij waren jaren lang tent kampeerders, alles op de motor voor zeker 35 jaar, maar de gasfles zat altijd vast in zijn beugel die buiten op de aanhanger stond.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door AadenAnke »

Bob Diesel schreef:
za 06 jun 2020, 19:03
AadenAnke schreef:
za 06 jun 2020, 18:47
Als je lang in het zelfde buitenland denkt te blijven met 1 volle fles daar heen gaan en ter plekke direct een lokale fles met drukregelaar kopen. Ga ik in het najaar waarschijnlijk ook doen voor Frankrijk.

Gr. Aad
Koop dan een groene Primagaz fles , zit de normale NL din aansluiting op , en mits de fles niet ouder als 10 jaar is word die op de meeste adressen in NL ook gevuld,, nadeel :idea: ruil je hem in FR ,kan je een oudere fles krijgen,geen probleem ,maar vullen in NL is er dan niet bij :thumbdown:

BTW, ik heb ook zo,n campinggaz fles gewoon achter in een kast staan, daar zit ook ergens een kier :!: , zou er gas ontsnappen, nog nooit gebeurd , kan dit ook weg ventileren :wink:
Bedankt voor de tip. Ik zelf denk eraan om er gewoon een fles bij de inter marche te halen. Bij thuiskomst gewoon eruit tot volgend jaar en geen gedoe met omruilen. De inter marche zitten tenslotte spreekwoordelijk op elke straathoek :cheers: diesel is er ook goedkoop en bier hebben ze ook wat wil je als hollander nog meer :cheers:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Bob Diesel »

+ Primagaz is bijna overal ,ook intermarche ,verkrijgbaar te ruilen
afgelopen najaar nog op een camping gedaan ,zelfde prijs als bij de IM tankstation

Vullen in NL ,is ondanks dat het bij ons vrij duur is, goedkoper als ruilen in FR
en ik kan hem hier bv half laten bij vullen tot vol
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door bertt »

Gert Jan.

Een blauw takje meenemen als reserve? Hoe sluit je die dan aan als je gewone aansluiting voor duitse shell aansluiting is?

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Bob Diesel »

Bertt nav jou vraag :thumbup:
, ik denk dat GJ ons allemaal in de war bracht en geen campinggaz maar deze bedoelt

is ook blauw :bang:
.

imagegen.png
imagegen.png (180.42 KiB) 209 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Cee Pee »

GJ heeft het nooit over campinggas gehad hoor maar over een blauwe 5 kilo fles.
Dus die verwarring is hier zelf gecreëerd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door gjvonk »

Iedereen heeft een beetje gelijkAfbeelding ik (GJ) had het idd over de blauwe primagasfles die bij elke bouwmarkt en tuincentrum te koop is (zie nu dat die 6 kg is).

Ik vergelijk deze echter qua veiligheid met het campinggas tankje: die heeft losgekoppeld een dubbele afsluiting: het kogelventiel dat opengedrukt wordt door de campinggas drukregelaar en de schroefplug met het draagbeugeltje die je na het loskoppelen er in draait.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door kampertjes »

Maar hoe lang wil je weg en waar heen als je niet met 2 10 kg flessen toe kunt? Ik kan doorgaans een hele vakantie van 4 weken op 1 fles. En we zijn nog nooit met hoog zomer weg geweest....
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Bob Diesel »

@ceepee
hier begon de verwarring :wink:
gjvonk schreef:
za 06 jun 2020, 17:30
@Janpinz: ja dat snap ik, maar dat lukt volgens mij weer niet icm een buitenvuller en dan krijg je gezeur bij tankstations. Daar zijn genoeg topics en meningen over vol geschreven hier op het forum.

@'t Busje: aan die tentkampeerder moet ik ook steeds denken. Wij hebben jarenlang rond gereisd met een tent en een campinggas tankje van 5 kg.

Gasfles nieuw: is verzegeld dus gegarandeerd dicht. Gasfles leeg: hoe gevaarlijk is die nog als je het laatste pufje buiten laat ontsnappen en dan de kraan goed dicht draait?

Maar dan dit: het campinggas tankje heeft een dubbele afsluiting: het kogelventiel wat pas open gaat als de drukregelaar met kraan er op geschroefd wordt en de schroefplug die je er in draait voor vervoer. En dat heeft een propaanfles niet...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door gjvonk »

@Bob: klopt en snap ik, zie mijn vorige post.

@Kampertjes: winterreis (rond Kerst en Oud en Nieuw) van +3weken via Frankrijk, Spaanse Hoogvlakte naar Sevilla, vandaar langs de kust naar de Algarve en dan terug omhoog langs de Oostkust van Spanje.

Daar zitten in ieder geval een aantal overnachtingen in die flink koud kunnen zijn en aan de Algarve is soms ook de kachel nodig.

Twee weken redden we met 2x 10 kg, maar als ik zie wat er dan nog aan gas over is, gaan we een 3e week niet redden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Janpinz »

Aan de algarve kun je iig wel je flessen laten vullen!
Plaats reactie