Vrij staan, camperplaats of camping?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben de camper nu twee jaar en staan altijd op boerencampings. Waarom? Omdat we dat kennen en ons veilig voelen. Camperplaatsen vind ik vaak zo ongezellig eruit zien, soms gewoon parkeerplekken en daar heb ik geen vakantiegevoel bij.
Nou lees ik regelmatig dat men vrij staat. Onze camper hebben we er op toegerust. En toch is daar een psychologische drempel. Maar ik vind de prijzen van campings voor een paar m2 gras , verder hebben we alles zelf, behoorlijk duur worden.(eerder al verteld dat we niet meer werken, en ook nog niet de aow leeftijd hebben).

Kunnen we veilig vrij staan? Ook in Duitsland, België, Luxemburg, Spanje, Frankrijk?
Wat is jullie ervaring?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Dafluc »

Zou er in twee jaar veel veranderd zijn? Ik luister naar mijn gevoel. Voelt het niet goed? Doorrijden. Is dat een garantie? Nee absoluut niet. Wij staan ook het liefst op een camping.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eltasa
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 22:57
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Eltasa »

Wij staan het liefst op een vrije (gratis) plek, ook wel op een CP betalend of gratis. Mijn man en ik hebben de afspraak, als een van ons beide een plek, om welke reden dan ook, niet prettig vind, vertrekken we zonder dat de ander uit hoeft te leggen waarom.
Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door rijschoollucassen »

Camperplaatsen heb je in alle maten en soorten. Vanaf een parkeerplaats in het centrum van een stad, tot en met een grasveld bij een meertje en een speeltuin. De campercontact app zal jullie vast bekend zijn. Helemaal vrij staan op een zelf ontdekte plek mag in sommige landen ook. Het is maar net wat je zelf wilt. Bij een bezoek aan een stadje is het best leuk om om een terrasje wat door te zakken, je hoeft toch niet meer te rijden. Prijzen zijn er ook in alle maten. Vanaf gratis, tot aan 30 euro aan toe. En ook dat laatste is voor een bewaakte plek midden in Stockholm nog niet eens zo gek. Onze laatste reis naar Portugal hebben we meer aan entreegeld uitgegeven dan aan overnachten. In ongeveer 4 maanden Portugal hebben we geen 150 euro uitgegeven.

Ga gewoon eens wat uitproberen. Wat niet goed voelt, vooral ook niet doen. Wij vinden het over het algemeen wel prettig als er een paar mede camperaars in de buurt staan.

Succes,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Janpinz »

Wij kunnen niet eens mee doen aan “raad het plekje” 😢
Want ik herken ze niet, en we hebben zelf niks om te plaatsen. We komen dus heel weinig op cp en camping.
We hebben allebei een redelijk zesde zintuig voor heil en onheil. Welbevinden. Haartjes in de nek. Zo hebben we ook onze woonplekken gekozen.
Als we ergens een geschikte plek zien, stoppen en voelen...als 1 van ons ook maar het minste discomfort voelt of ziet of vermoedt, gaan we ankerop. En tot nu toe met goede afloop.
Na 22000 km in 14 mnd hebben we alleen campings aangedaan als we het konden combineren met de was.
Hoewel er buiten NL heel veel wasserette’s zijn. Als er geen loosplek langskomt, zoeken we een cp waar dat kan, soms blijven we daar dan ook overnachten.
Prijs speelt ook een rol. €15-20 lijkt niet veel, als je permanent woont in je camper, praat je wél over €450-€600 per maand! Ook wij geen inkomen, nog 4 jaar naar aow...
Zeker in Scandinavië, maar óók in Spanje, is het vaak meer het vinden van een redelijk waterpas, beschikbaar, plekje, dat wat zoekwerk oplevert. En met 4 ton rij ik ook echt niet ieder onoverzichtelijk onverhard padje in! Zeker niet, als het steil is.
Park4night heeft ons ook al veel mooie plekjes opgeleverd.
De grootste ellende is voor ons Nederland. Kan niet, mag nietland.
Een week mantelzorg bij moeders, in de randstad...wat een ellende! Niet van gewone mensen! Boa’s en politie!
We staan hier nu ‘coronavast’ In spanje, zomaar in een achterafstraat. Veel politie gezien. Minstens 1x week stopt er 1, om even te horen of alles nog goed gaat....afgelopen winter, in het binnenland: blijft u hier slapen? O jee😱...nee, is geen probleem, dan komen we een keer extra langs. 💪👍
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door zwerf-busje »

Met onze vorige camper gingen we in principe altijd naar campings, 20 jaar lang. We hadden het idee dat vrijstaan of op een CP niet kon, en/of niet veilig voelde.
Sinds de nieuwe camper (die hebben we nu een jaar) hebben we tot nog toe 1x een camping bezocht, voor de rest alleen op CP gestaan en een incidentele keer echt vrij (ook in NL).

Het is in mijn beleving vooral een mindset, ik kan (inmiddels) prima een vakantie gevoel hebben op een CP.
Wat ook een rol speelt is dat we nu echt zonder walstroom etc kunnen, eerder was dat (in onze ogen) behelpen.
En inderdaad, 25 euro betalen voor een stukkie gras op een camping vinden we langzamerhand ook echt te duur voor wat wij nodig hebben.

Ik zeg er wel bij, wij staan bijna nooit langer dan 1 nacht op een plek. En dan is de CP al snel goed genoeg...
We zijn dit jaar nog nooit ergens doorgereden omdat het onveilig aanvoelde. Wel omdat het te vol was (zeker nu).
Groet Ruud
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door 't Busje »

Wij hebben hoogstens last van psychologische drempels bij camperplaatsen, waar de vakken zo smal zijn dat je deur nauwelijks open kunt doen zonder de buurman te raken.
De keuze van de overnachtingsplaats hangt af van wat wij willen bezoeken of de activiteit die we willen ondernemen. Voor het bezoek aan een grote stad staan we bij voorkeur op een camping met openbaar vervoer naar het centrum.
Als heel ruwe schatting zou ik zeggen: 20% campings (CC ACSI), 40% camperplaatsen (betaald of gratis), 40% helemaal vrij.
Helemaal vrij staan gaat prima in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Schotland, maar het kan zelfs in Nederland, ook al mag dat officieel niet.

Zo'n vrije plek in de Franse Jura wil je toch niet missen?

Sancey-le-Grand uitzichtpunt Le Dard.jpg
Sancey-le-Grand uitzichtpunt Le Dard.jpg (252.72 KiB) 1923 keer bekeken
Of moederziel alleen op een gratis camperplaats in Duitsland:

Balve.jpg
Balve.jpg (202.47 KiB) 1914 keer bekeken
Onze avatar is een gratis camperplaats in La Estrella, ten westen van Toledo in Spanje. Ook moederziel alleen.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 03 jun 2020, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Marco Polo »

Idem.
Gewoon proberen.
Voor alleen op de camping kan je beter een caravan kopen ;-)

Onze favoriete plekjes zijn hoge bergpassen :-)
Of vuurtorens.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door willemzon »

Wij staan zo min mogelijk op campings, vaak veel gedraai, aanmelden, slagboom, bepaalde tijd weg te duur, enz.

Als wij alleen een overnachtingsplaats zoeken, om bijv een stad te bezoeken, maakt het ons niet echt uit op wat voor een camperplaats wij staan, mits veilig. Je bent die dag in de stad en kom in de avond pas bij je camper.

Als wij in een mooie omgeving rijden en wij willen op tijd, bijv. rond 14.00 uur, stoppen, zoeken wij een mooie camperplaats op.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Bob Diesel »

MN in FR worden veel van die :roll: mooie CP ook al achter een slagboom gestopt
met vaak een ook lastige procedure,s om er op of af te komen en zijn zeker niet meer echt goedkoop

Vaak is een simpelle camping dan voordeliger en heeft nog iets(ruimte) te bieden

MN in Portugal , daar staan wij zonder probleem dagen lang vrij, midden in de natuur
dit gaat aan de kust steeds minder en in een natuur park verboden

Heen en terug moet je dus door Spanje , ook daar kan je mooie vrije stekje,s vinden
maar zijn de campings vaak weer duur,echter vaak wel van goede kwaliteit

Hemelvaart in NL gebleven ,ivm corona , gezocht naar ruimte en rust op een Vekabo camping, is wel €23,- P/N
Leuk gestaan , maar zo als bijna alles in NL gewoon te duur voor wat geboden word
vroeger toen schoonvader nog leefde deden we dat vaker(Delft) sinds 2016 niet meer in NL gestaan

Iedere nacht een andere stek,, lijkt te veel op werk, ga je slechts een weekend ok
in FR liefst op een France-Passion plek
,maar ga je weken of zelfs maanden weg, dan wil je ook wel eens langer stilstaan

En wat hier veel zeggen , heeft 1 van de 2 geen goed gevoel over een stek, door rijden
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op di 02 jun 2020, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door zwerf-busje »

't Busje schreef:
di 02 jun 2020, 15:41
Zo'n vrije plek in de Franse Jura wil je toch niet missen?
Wij zeggen vaak tegen elkaar dat we door de camper nu op plekken komen waar we anders nooit langs zouden zijn gekomen, of gestopt zouden zijn. En dat is de winst van het op CP's staan of vrijstaan.

Afgelopen weekend nog bij kasteel Doornenburg een nachtje gestaan, en dan wordt je met dit beeld wakker:
IMG_2476.JPG
IMG_2476.JPG (232.92 KiB) 1848 keer bekeken
Groet Ruud
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door 't Busje »

Dat is te dicht bij huis voor TS. Je kunt er wel heel leuk langs de Linge fietsen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door zwerf-busje »

Oh,
Ik stond met de camper een weekend op Klein America in Gouda, terwijl ik daar 15 km vandaan woon.
Ook zo'n voorbeeld van een plek waar je dan alleen slaapt, zoals anderen dat ook schreven.

En passend in mijn verhaal: de stad Gouda waar ik nog nooit eerder geweest was, terwijl het toch zo dichtbij was.
Groet Ruud
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door isoplus »

Nu weet je wat anderen doen maar wijzer wordt je er niet van want dat wist je allemaal al :wink:
Probeer het gewoon en dan weet je voor jezelf direct of het wel of niet te doen is.
Dat te duur van een camping vind ik vaak wel grappig, in Portugal stonden wij in de buurt van de stortplaats op een camping, lekker rustig en achteraf.
Niet campinggasten dus de vrijstaanders kunnen daar tegen betaling van 2,50 euro vuilwater lossen en drinkwater innemen(ongelimiteerd).
Geregeld komen daar niet gasten lossen en die pikken dan ook nog gauw even allemaal een lekkere warme gratis douche terwijl ze toch echt alles aan boord hebben.
Soms leidt dat zelfs tot filevorming bij de stortplaats waarbij ze dan rustig de dieseltje laten draaien.
De kunst is om je nergens aan te ergeren dan wordt soms zelfs een cp nog gezellig :cheers:
Plaats reactie