Vrij staan, camperplaats of camping?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door de Jonckheer »

Bob Diesel schreef:
di 02 jun 2020, 20:14
Zadowolony schreef:
di 02 jun 2020, 19:47
Is dat zo? Zou mij dan kwetsbaarder voelen dan met meer mensen om mij heen.
als niemand weet dat je ergens staat
is er niemand die je iets doet

Maar voel je jezelf er niet goed bij, :!: niet doen
En zo is het. Enige jaren geleden stonden we in Normandië bij een vuurtoren. Totaal verlaten, zonder straatverlichting en een bewolkte hemel dus stikdonker. Twee nachten daar gestaan toen vond mijn vrouw het welletjes en zijn we verder getrokken. Is ook meteen de enige keer geweest, voor de rest zijn we niet bang uitgevallen. Angst is een slechte raadgever.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Marco Polo »

Eerste nachtje dat we ooit “vrij’ stonden was niet heel bewust.
Parking aan een Siciliaans strand.
Overdag paar campers en dagjes mensen.
Maar s’avonds bleven we moederziel alleen achter.
Wel in de buurt van bebouwing.
Vervolgens tegen middernacht nog een auto die de parking op kwam.
Wij alles scherp in de gaten houden.
Na een kwartiertje kwam er een half ontklede jongeling de auto uitgerold :D
Later gevolgd door zijn vriendin die zich inmiddels al weer gefatsoeneerd had :-)
Sindsdien is het steeds minder spannend geworden om alleen te staan.
( en dan hebben wij niet eens een hond ;-))

Heb ooit op een volle camperplaats ondersteuning nodig gehad van een ambu die een half uur tot een uur met draaiende motor en alle lampen aan op de camperplaats heeft gestaan voor eerste hulp.
Later kwam er zelfs nog 1 bij voor transport.
De volgende dag was er geen hond die er wat van gemerkt had :-(
Allemaal achter de gesloten gordijntjes TV zitten kijken.
Dus qua veiligheid heeft het ook nauwelijks tot geen voordeel.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door 't Busje »

Niet dat het iets zegt, maar de keren dat wij ongewenst bezoek gehad hebben was 's nachts op een camping in Slowakije en op zaterdagmorgen op het parkeerterrein van een winkelcentrum bij Verona in Italië.
Moederziel alleen hebben we nog nooit iets vervelends meegemaakt en zelfs geen rollebollende jongelui.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
LeonW
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 13:54

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door LeonW »

Wij zijn afgelopen weekend de eerste keer midden in de nacht vertrokken. We stonden op een wandel parking. Toen we arriveerden rond 21.00 uur stonden er twee auto's met jeugd. Was prima, geen toestanden. Maar naarmate de avond/nacht vorderde kwamen er steeds meer en werd de groep luidruchtiger. Ook kwamen de cilinders lachgas ter tafel.

Dat was het moment om de gordijnen te openen en te starten. Ondanks een Rottweiler aan boord, kun je er nog steeds voor kiezen om een vervelende situatie uit de weg te gaan.

Ondanks bovenstaande hebben wij ons nog nooit ergens niet veilig gevoeld. En voor 99% staan wij op gratis CP of wandel P.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door gjvonk »

Wij herkennen wat Leon zegt; staan (muv NL).eigenlijk altijd vrij of op gratis Cp's. 1x midden in de nacht vertrokken omdat het niet meer ok voelde. En dat was met onze grote Mechelse herder aan boord...

Trouwens, Ook in Portugal op onze winterreis een keer van een betaalde CP vertrokken direct na water tanken en afvalwater en toilet legen...

Ik stond op de verzorgingsplaats en meteen al een 'burgemeester' en een 'gemeente raadslid' op de stoep: de 1 begon al te emmeren over onze hond die hij in de camper had zien zitten en de ander moest perse op dat moment zijn toilet cassette legen en wilde weten waar ik vandaan kwam. Nou dan ben ik klaar...


Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2330
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door rbisdom »

In de 10 jaar dat wij camperen slechts een enkele keer op een camping en dan voornamelijk in het begin toen de kinderen nog meegingen. De laatste jaren steeds meer vrij gestaan. En dan geldt ook: als één van ons tweeën geen goed gevoel heeft, niet blijven. In die tien jaar slechts éénmaal in de nachtrust gestoord: vorig jaar op een parking in Spanje werden wij wakker van een wiebelende camper: enkele copulerende jongelui die de trap achterop de camper een prima houvast vonden. De volgende nacht alweer rustig geslapen op de volgende vrije plek. Omdat wij dit jaar om duidelijke redenen niet meer over de grens willen (wij zijn allebei longpatiënt) gaan wij in oktober de Nederlandse overnachtingsplaatsen verkennen, daar hebben we nog geen oordeel over.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Jan en Simonne »

Wij staan bijna altijd vrij en dan het liefst alleen, bij voorkeur 10 kilometer een dicht bos in.
Maar we zijn niet dom en kijken altijd goed, waar we terecht komen.
Zien we ergens donut sporen van auto's op de grond, of lege drankflesjes of -blikjes, dan rijden we door.
Ook voor ons geldt: voelt het niet goed, dan rijden we zonder discussie verder.
Eén keer, dat was in Spanje, vonden we een plekje aan een meer, aan het eind van een smal paadje naar beneden.
Ondanks het feit, dat het een schitterend plekje was, zijn we er weggereden, het "voelde" niet goed, we zijn een stukje terug gereden, naar hogere grond.
Er werd al onweer en regen voorspeld en die nacht kwamen de bakken water in één grote rivier het pad afgestroomd en was ons plaatsje aan het meer weggespoeld.
Blij, dat we er niet stonden.

Ook de vroegere camperplaats in Trier (geloof ik) zijn we weer weggereden.
Een grote(re) stad, dus meer mensen, en de enige toegangsweg (en dus ook de uitgang) was door een smal tunneltje, waar maar 1 wagen tegelijk door kon.
Erg makkelijk te blokkeren voor mensen, die rottigheid willen uithalen.

Bij vrije plaatsen in de buurt van grote steden zijn wij altijd al veel voorzichtiger.
El Saler in Spanje is er zo één.
Mooie, grote parkeerplaatsen, maar wel vlak bij Valencia.
Daar gaan we wel staan, alleen om te overnachten, maar we gaan geen kilometers wandelen en laten de camper niet alleen.

En camperplaatsen zijn er in alle soorten en maten.
Van een parkeerterrein bij een winkel tot prachtige plaatsen, b.v. langs de Moezel.
De eerste vinden wij prima als overnachtingsplaats voor als we onderweg zijn en de tweede kunnen we rustig een aantal dagen staan.

Succes, gewoon ergens beginnen.
Goch is ten slotte ook een camperplaats.
Maar maak niet de fout om te denken, dat je tussen andere camperaars veilig staat.
Ik wil niet zeggen "integendeel", maar je moet dat niet doen voor een gevoel van "veiligheid" of "sociale controle".
Mensen zijn niet met jou bezig, over het algemeen.
Ze gaan ook niet kijken, als er ergens een alarm afgaat.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gwen1980
Berichten: 141
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 13:32

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Gwen1980 »

Wij zijn een stuk jonger en hebben 3 kinderen op sleeptouw. In voorjaar en zomer staan we het liefst op plekken waar je gewoon lekker buiten kan zitten en waar ruimte is voor de jongens om te spelen. Er zijn geweldige camperplekken waar dat kan, maar net zo goed staan we op een camping.
Een parkeerplaats of plek waar je niet buiten mag zitten is voor ons geen optie.

De kosten vind ik van ondergeschikt belang. Soms staan we gratis, soms moeten we 50 euro aftikken. Dat doet wel pijn, maar is voor ons onderdeel van het vakantiebudget. Ik kan me voorstellen dat je daar heel anders over denkt als je 3 maanden gaat overwinteren in Spanje of zo.

In de winter op doorreis naar wintersport of na het bezoeken van een kerstmarkt of zo staan we ook wel eens op een veredelde parkeerplaats, maar dan zit je toch binnen. En dan vind ik het wel prettig als het goedkoop of gratis is.

Veiligheid vind ik wel belangrijk. Op onze tweede nacht in onze eigen camper zijn wij slachtoffer van vandalisme geworden met flinke schade tot gevolg. En dat was op een officiële camperplek in Nederland. Sindsdien zijn we wel voorzichtig en staan we op camperplekken bij voorkeur onder een lantaarnpaal

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Camperen met kinderen! We vertellen erover op: http://www.eijkeltjesopreis.blogspot.nl
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door iSonic »

Marco Polo schreef:
di 02 jun 2020, 21:22
Vervolgens tegen middernacht nog een auto die de parking op kwam.
Wij alles scherp in de gaten houden.
Na een kwartiertje kwam er een half ontklede jongeling de auto uitgerold :D
Later gevolgd door zijn vriendin die zich inmiddels al weer gefatsoeneerd had :-)
Sindsdien is het steeds minder spannend geworden om alleen te staan.
en dan hebben wij niet eens een hond ;-))
Off-topic: wij stonden ooit op een volle camping midden op de dag. Zeg ik tegen me vriendin: die camper schommelt.... Daar kwam gekreun bij wat steeds harder werd en toen stil..... Na paar minuutjes kwam er een fransman naar buiten geheel bezweet en met rood hoofd. Enkele minuten later volgde zijn vrouw! :lol3:
Laatst gewijzigd door iSonic op wo 03 jun 2020, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Edmond »

Tja een camper schoonmaken kost nu eenmaal veel inspaning :hug:
Gr Ed
lukka63
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 8:23

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door lukka63 »

Mocht je in de buurt zijn we wonen in het bos (west brabant) wees welkom .Geen voorzieningen verder .
Camper staat veilig je kunt meteen bos in wandelen
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Sandor Gora »

@TS: da's een mooi aanbod van lukka63, om zo eens te oefenen.
Verder zou ik jullie aanraden om kalm aan te beginnen.
Van de boerencamping naar een betaalde en omheinde camperplaats naar in een rijtje staan op een vrije en gratis camperplaats.
En dan pas eens "los" te gaan. Zeker weten dat jullie de 1e nacht een hazenslaap doen, maar het went heel snel!
We kunnen allemaal onze bijzondere ervaringen met het vrij staan vertellen. Positieve en negatieve. De mooiste plekjes waar je kunt komen. De prettige contacten die je op kunt doen. Wakker liggen tijdens een dance-event om uiteindelijk toch maar verderop te gaan staan. Buurt-burgemeesters die de camperplaats "bewaken" en daarvoor euro's of sigaretten willen en als ze die niet krijgen vuurwerk af gaan steken.
Je bouwt vanzelf ervaring en handigheid op. En ja, intuïtie is een groot goed!
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1929
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door Zadowolony »

lukka63 schreef:Mocht je in de buurt zijn we wonen in het bos (west brabant) wees welkom .Geen voorzieningen verder .
Camper staat veilig je kunt meteen bos in wandelen
Dat is een mooi aanbod, maken we graag een keer gebruik van.
Advies van Sandor lijkt mij een goede volgorde Afbeelding

Overigens is het weerbericht voor de komende twee weken in Nederland niet best!
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Vrij staan, camperplaats of camping?



Bericht door neanderthaler »

Sluit me bij vele aan hier boven :thumbup: beide dus --- maar geen benzine station en geen parkeer plaatsen of iets dergelijks altijd bij een klein gezellig dorp als we onder weg zijn of diep in de bossen ergens achter af .

Wel geleerd bij eventueel calamiteiten sleutel in contact ( alleen avonds ) dat je niet hoeft te zoeken versnelling in zijn 1 en auto neus in de richting vlucht route dat je snel weg kan als we snel zouden moet en zijn :mrgreen:
Plaats reactie