Import Duitsland particulier

Algemene campervragen en -opmerkingen.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door willemzon »

Klopt dat betreft het strassenverkehrsambt.
Die regelen het eea. Daarnaast zit vaak een kantoor de de tijdelijke kent. platen regelt en de wa verz.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Ik heb het voor 2 jaar terug precies zo gedaan. De kosten waren incl verz en een vijfdaags kentkeken en kentekenplaten ( een zg kurzseitkenzeigen) ongeveer 125 euro.
Succes
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb het kurzseitkenzeigen thuis laten sturen, na bestelling had ik het binnen 2 dagen, omdat het 5 dagen geldig was had ik nog voldoende tijd om de camper op te halen.
Voordeel is dat je alles al hebt en ter plekke alleen de platen hoeft te monteren.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Camperic »

Dancing Wind schreef:
ma 11 mei 2020, 19:53
Ook van te voren thuis al een nederlands 1-dags-kentekennummer (gratis) aangevraagd en op borden geschreven (uiteraard ook tape nodig om die op de camper te plakken).
(...) rijden naar de nederlandse grens; daar het nederlandse kenteken erop plakken en rechtstreeks naar huis.
Thuis opnieuw een 1-dags-kenteken aangevraagd om later op afspraak naar de RWD te kunnen rijden.
Eéndagskenteken kan alleen i.c.m. keuringsafspraak. Heb je die geannuleerd op de dag dat je de camper ging halen?
Wat je hebt gedaan kan inderdaad, maar is net zo min toegestaan als met tijdelijke D-kenteken vanaf de grens naar huis rijden.
Zie voor bron de hyperlink die ik eerder postte :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door zwerf-busje »

Het grappige van een eendagskenteken is dan weer wel dat je het zonder bewijs te overleggen gewoon verstrekt krijgt.
Officieel heet het ook volgens mij ook: Kenteken voor keuring en weging.

Maar het gebruik voor andere doeleinden is inderdaad niet toegestaan.
Ik heb alleen niet de indruk dat er achteraf nog getoetst wordt of het gebruik terecht was.
Denk dat het grootste risico staandehouding is.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Camperic »

Klopt, net als wanneer je met het tijdelijke D-kenteken vanaf de grens naar huis rijdt :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door zwerf-busje »

ff opgezocht in mijn documentatie:
Kentekenbewijs voor weging en onderzoek:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (29.23 KiB) 736 keer bekeken
Groet Ruud
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door zwerf-busje »

Dit is wat er op een eendagskenteken staat:
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (64.9 KiB) 733 keer bekeken
Je mag ook nog naar de douane met dat kenteken en de weegbrug.
Tegenwoordig zitten beiden gewoon bij de RDW in het gebouw, maar vroeger was dat anders.
Groet Ruud
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door iSonic »

De douane is weer weg. Gaat via de post...
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door fostar82 »

Wij hebben ook net een bestelbus gekocht om om te bouwen naar camper en ik heb al vele sites nageslagen op dit onderwerp.

Volgens mij kan ik het samenvatten als volgt:
Als je de camper/bus ophaalt en direct die dag een RDW keuring hebt dan kun je volstaan met een Kurtzzeitkenzeichen en een verzekering in Duitsland. Op de grens wissel je naar een 1-dags kenteken. Ook heb je een ontheffing van de belastingdienst nodig voor de bpm.

Als je de camper/bus ophaalt en op een andere dag naar de RDW keuring gaat dan is de enige volledig correcte methode het aanvragen van een exportkenteken (zollkennzeichen) die dan 30 dagen of langer te gebruiken binnen Duitsland en Nederland. Ook moet daarbij een verzekering geregeld worden en bij de belastingdienst een tijdelijk ontheffing van de bpm. Voor mijn bus zou dit op 380 euro komen voor 30 dagen.

Met het risico op een leuke boete zou je een Kurtzzeitkenzeichen met verzekering kunnen gebruiken in Duitsland en de rit tot je woonplaats.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door Navigator »

.....en uit ervaring weet ik dat de Marechaussee nogal in je geïnteresseerd is als je op de grens op een parkeerplaats kentekenplaten aan het wisselen bent :wink: . Na een korte uitleg en overleg van documenten kwam alles toch nog goed.
Forum verlaten.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door fostar82 »

Dan heb ik nog 2 vragen:
- Zou het een optie zijn om door Duitsland te rijden met een kurzzeitkenzeichen, te wisselen naar een 1-dag kenteken. En vervolgens de RDW te bellen om de afspraak af te zeggen met de melding dat je in de file staat? En dan vervolgens een dag later opnieuw een 1-dag kenteken aan te vragen met een nieuwe afspraak? Ik moet namelijk 3 uur rijden heen en terug, dus de kans dat het in 1 dag lukt is klein, tenzij ik knettervroeg weg ga.
- Bij het aanvragen van een kurzzeitkennzeichen of een zollkennzeichen online staat heel duidelijk vermeld; fur PKW. Een bestelbus wordt aangeduid als LKW toch? Ik vind daar geen opties voor.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door SkiRon »

Ik lees hier steeds over kurtszeitkenzeichen, ik heb een export kenzeichen genomen incl. verzekering en een ontheffing aangevraagd bij de belastingdienst(vanwege bpm etc) om ermee in NL naar huis te rijden, dit kan online, controle gehad bij de grens en was geen probleem, mede wellicht omdat de agenten het ook niet precies wisten. Dit kenteken heeft een rode bies ipv de gele. Voor de rit had ik ook een verzekering in NL genomen, die verzekeren ook op chassis nr. Dit aangezien de verzekering van het export kenteken alleen wa is. Papieren in duitsland incl. kenteken/verzekering was rond de 100 euro voor 9 dagen(kortste periode), verschilt per gemeente, ontheffing is gratis. Je moet echter wel met de verkoper naar de duitse instantie anders kan niet en de camper moet mee voor controle chassis nr.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door DonCamillo »

SkiRon heeft gelijk. Een eendagskenteken is niet toegestaan om mee van de grens naar huis te rijden. Een Duits kenteken ook niet, of dat nou een gewoon kenteken is, of een geel of rood Kurzzeitkennzeichen. Althans, als Nederlander mag je in Nederland niet met een buitenlands gekentekende auto in NL rijden (als buitenlander wel). Dat heeft alles te maken met het niet hebben voldaan van de BPM en MRB en dus met de Belastingdienst en niet zozeer met de RDW.

Wat wel mag:
Met een rood of geel Kurzzeitkennzeichen (of Exportkennzeichen, ik weet nog steeds niet goed alle verschillen) naar de Nederlandse grens rijden.
Dan, vanaf de grens, met een "Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik" van de grens naar huis rijden, met dezelfde Duitse kentekenplaten er nog op. Dit moet je aanvragen bij de Belastingdienst (of liever gezegd: melden, het gaat niet om toestemming of zo) en dat kan digitaal en op het laatste moment. Het kost nog eens niks ook.

Voorwaarden:
-er zit een geldig buitenlands kenteken op de auto (bijvoorbeeld dat Kurzzeitkennzeichen)
-de ontheffing is 14 dagen geldig, in die periode mag je er dus gewoon mee rond rijden. Het moet wel binnen de geldigheidsduur van het Duitse
Kurzzeitkennzeichen zijn, als die is afgelopen vervalt je ontheffing ook.
-binnen die termijn van 14 dagen moet er aangifte gedaan zijn voor de BPM (en dus de keuring bij de RDW geweest zijn). Als het
Kurzzeitkennzeichen nog geldig is, hoef je zelfs geen eendagskenteken te regelen.
-Je moet zelf je verzekering geregeld hebben als het Duitse kenteken (en dus de bijbehorende WA verzekering) niet meer geldig is.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Import Duitsland particulier



Bericht door willemzon »

Vwb het zg kurzseitkent ( 5 dgn geldig mag je alleen in dld rijden.
Met een exportkent mag je ook in nl rijden.
Ik heb met allebei gedaan met verschillende campers. Met een kurzseitkent. met het risico op een boete.
Maar dat zat mij de 2e keer toch niet lekker. Toen heb ik een exportkenteken aangevraagd die was 14dgn geldig. Maar ik was toen 250 euro kwijt en met dat andere kurzseitkent. 105 euro.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Plaats reactie