Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Stijn71
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 20:43
Locatie: Begijnendijk (B)

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Stijn71 »

Hoi,
Ik ben nieuw hier en heb het forum al enkele weken uitgevlooid ivm generators en LFP.
Ik wilde al langer een vraag stellen maar durfde niet uit angst voor de heftige reacties van sommigen ivm generatoren. Soms voel je je beschaamd omdat je een generator durft te gebruiken, of zo laten sommigen je toch voelen. Ik heb enkele weken geleden zelf een Eco Energy 600 onder onze Knaus Boxstar geinstalleerd.
En ja ik gebruik die. Waarom? Omdat wij altijd ergens in the middle of nowhere gaan staan en zo goed als nooit op cp of camping (afhankelijk van de geldende regelgeving in bepaalde landen) Indien toch op cp dan zou ik de telair ook niet opzetten uit respect voor anderen. De telair is stil maar toch luider dan het allemaal beschreven wordt in de verkoopspraatjes. Je leest overal 52 dB maar wanneer je het toestel uitpakt, is de eesrte sticker die je ziet een sticker met 74dB :bang: . Ik heb de extra uitlaat gemonteerd en dat helpt een ietsiepietsie.
Binnen hoor je hem niet wanneer de compressorkoelkast draait, wanneer de koelkast niet draait en de telair wel, dan is het net of de koelkast draait :wink: . Ik heb de telair geinstalleerd op de plaats waar normaal het reservewiel hangt. Door het reservewiel thuis te laten win je al heel wat van het extra gewicht van de telair.
Neen ik ben niet bang om lek te rijden. Ik doe al 25 jaar 70000 km per jaar en ben 3 keer lek gereden, verwaarloosbaar in mijn ogen en als je een degelijke bijstand hebt wordt dat ook verholpen.
Afhangend van de comentaren zal ik bekijken of ik verdere vragen ga stellen in de technische fora :D

Grtjs
Stijn
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door kampo »

Welkom Stijn71
Als je hier deelneemt zal je naast antwoorden ook commentaar krijgen. Dat is de bedoeling van een forum en we zijn allemaal gefrustreerden die niet meer op café mogen :-B
Als het er eens stevig aan toe gaat kan je proberen met een kwinkslag en wat humor. Dat zijn de mooiste bijdrages.


Telair TG 600 MEF LPG Silent GAS Genarator Ecoenergy 12v-25A
Even opgezocht dit is een +3000 € oplossing voor 300W.
Ik ben de Telair 600 meermaals tegen gekomen en vind hem heel stil.
Het is in ieder geval stiller als mijn eigen draagbare Honda EU20i waarop ik een extra knaldemper gebruik. Opgegeven waardes in dB(A) op 7m zijn op stand eco, maar ik gebruik hem op haas en niet op schildpad... Vandaar wat ben je met zulke opgaven. Met 1600 € voor 1600 Watt, is de Honda goedkoper. Maar ik moet sleuren met een benzine kruik.
Ik heb de Honda enkel mee voor een noodgeval. Heb stroom tekort vanaf 3dagen stilstand in combinatie met vorst en dat gebeurd niet vaak.

De Telair 600 is wel weer zo een toestel uit Italie met hoog plastic gehalte dat niet tegen vocht kan.
Naar mijn eigen normen helemaal niet geschikt om onbeschermd buiten ondervloer te hangen.
Laatst gewijzigd door kampo op za 23 jan 2021, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door rhomodel »

Ho Stijn, denk niet dat je jecmoet verdedigen voor gebruik aggregaat. Even een tip: motoren maken geluid / lawaai (ligt er maar net aan hoe je het ervaart) en dat wordt veroorzaakt / komt op 3 manieren:
-Inlaat
-Mechanisch bewegen van delen
-Uitlaat

Mocht je willen proberen je huidige stiller te maken dan kan je nog proberen de inlaat ook te dempen, bv de lucht via een omweggegetje naar je inlaatfilter te krijgen. Net als dat je de uitlaat lucht kan dempen.
Helaas valt vaak aan het mechanische geluid: kleppen open en dicht, kogellagers draaien schuiven van de zuiger in de cilinder, niet veel te doen. Het enige wat ik kan bedenken is om alles goed gesmeerde te houden ( bv uitgaande assen e.d.).
Laat je vooral door niemand van de wijs brengen: vaa is er goed advies, en soms wat minder goed...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Kroppie »

een aggregaat maakt herrie, en geeft overlast, da,s duidelijk, wel degene die ergens overlast geeft, was die eerste op het plekkie dan moet degenen die erbij komt en de overlast ervaart m.i. een ander plekkie zonder overlast zoeken, komt degene die de overlast veroorzaakt op een stil plekkie wel dan moet die een ander plekkie zoeken , is toch niet zo moeilijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Peter LMC »

Welkom Stijn met je aggregaat. :-B
Maak je zelf niet druk om het geluidsniveau hiervan.
Zelf heb ik een Honda traveller 2500 onder de camper hangen in een geluid gedempte kist.
En natuurlijk hoor je die draaien als deze aanstaat.
Zelf gemeten komt deze op 65 decibel, is nog een topic over geweest destijds.
Maar hoe erg het opvalt is ook afhankelijk van het omgevingsgeluid van waar je staat.
Sta ik langs een drukke weg op een parking met de aggregaat aan dan hoor ik hem binnen niet.
Maar sta ik in een stil natuurgebied dan hoor ik hem duidelijk draaien.
Ik stoor me er niet aan.
En mede camperaars hebben nog nooit geklaagd tegen mij.
Ligt misschien aan mijn omvang. :lol3:
En ik heb ook nog een dak airco op de camper zitten.
Ook een gevaarlijk woord hier op het forum. :-B
En het volgende komt er ook al aan.
De (Chinese) diesel kachels.
Want als die niet juist en goed onderhouden worden dan blaffen, roken en stikken en loeien en hoesten deze ook de gehele cp bij elkaar.
Veel profijt van je aggregaat en als je vragen hebt gewoon stellen. :thumbup:
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door bupozaanstad »

Ik hoor liever een aggregaat naast me draaien dan dat er een camper komt waar 4 kinderen uit komen die alleen maar lopen te schreeuwen en te dreinen zonder dat Pa of Ma er wat van zegt. En ja we hebben het meegemaakt, dit ging tot laat in de avond door en begon de volgende morgen vroeg weer precies het zelfde.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door camperaap »

Ik heb een keer iemand met zo'n ding naast me gehad op een cp. Tot s'avonds 11 uur laten lopen dat ding.
Ik ben nogal iemand van de vroege morgen, dus ik zat om half 7 s'morgens buiten met mijn radio aan. 2 minuten later kwam meneer sputterend naar buiten, waar ik het gore lef vandaan haalde.
Half uurtje later waren ze vertrokken.

Overdag zou ik er niet op gereageerd hebben, maar je kunt ook overdrijven.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Meine »

Ik snap de insteek van mijnheer Stijn71 niet. Hij heeft namelijk helemaal geen vraag, maar meer een mededeling.

Mijnheer Stijn71 heeft een generator geplaatst onder zijn camper en als wij daar goed en prettig op reageren wil mijnheer Stijn71 misschien wel vaker iets plaatsen hier in de toekomst. Tenminste als ik het goed begrepen heb.

Mijnheer Stijn71, veel plezier met uw generator.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door dieseltje+ »

Stijn geeft aan wanneer hij het aggregaat gebruikt...

"in the middle of nowhere"
" Indien toch op cp dan zou ik de telair ook niet opzetten uit respect voor anderen. "

Zo doen wij het ook en lijkt mij niks mis mee.
Dus Stijn71, schiet je volgende vraag/bericht maar af :wink:
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op za 23 jan 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Peter LMC »

Henk. Vriend. :thumbup:
Kom een :cheers: drinken. :-B
Stijn71
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 20:43
Locatie: Begijnendijk (B)

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Stijn71 »

Bedankt voor de verwelkoming.

@Meine
Kijk even naar de start van de topic en wat TS vraagt :wink:
Bij een bekende Overijsselse campingzaak/website heb ik een lichtgewicht 800 W benzine generator gezien van 269 euro die volgens de specs 58db aan herrie maakt (op 7 meter afstand).

Kan dit stiller?

Weet of heeft iemand een soortgelijk aggregaatje (8,5 kg) dat nog stiller is?
Mijn antwoord:
De telair is stil maar toch luider dan het allemaal beschreven wordt in de verkoopspraatjes. Je leest overal 52 dB maar wanneer je het toestel uitpakt, is de eesrte sticker die je ziet een sticker met 74dB :bang: . Ik heb de extra uitlaat gemonteerd en dat helpt een ietsiepietsie.
Binnen hoor je hem niet wanneer de compressorkoelkast draait, wanneer de koelkast niet draait en de telair wel, dan is het net of de koelkast draait :wink:
Grtjs
Mijnheer Stijn
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door camilo »

@camperaap: hoe weet u nou dat uw buurman een Telair EcoEnergy liet draaien? De sfeer was kennelijk wat ruzieachtig dus ik stel mij zo voor dat uw buurman u geen "rondleiding" heeft gegeven. Ik heb zo'n EcoEnergy aggregaat en stiller dan die zijn niet op de markt. Kan het soms zijn dat u met "zo'n ding" niet een EcoEnergy bedoelde maar een willekeurig ander aggregaat?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door Kroppie »

doet dat er nu nog wat toe.??

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Superstil aggregaat (max 1000 Watt zonder inverter)?



Bericht door AadenAnke »

Ach ik begrijp het wel ik zelf ben redelijk doof hoor de vaatwasser niet en als het regent merk ik dat pas als ik naar buiten ga! Anke die hoort zeg maar een spelt op een kussen vallen. Ik weet nog goed we waren in Hamme (België) en stonden daar op de CP. Anke tegen mij wat is dat voor herrie ik welke herrie? Bla bla ik naar buiten en zeg ik hoor niks zij wijzen ja hier achter de camper ik kijken en nog eens kijken heel goed luisteren en ja ik hoor het ook loop op het geluid af staat er in de struiken een meter of 10 van onze camper een Hondatje te draaien de er staan 2 andere campers dus ik volg heel nieuwsgierig de kabel en ja hij was niet van de camper naast ons. Dus volg de kabel nog een meter of 50 verder ja bij die camper dus. Ik vraag heel vriendelijk of hij dat ding straks als het bedtijd is uit zet. Het antwoord was ik heb er geen last van. Ik een beetje verbouwereerd kijk hem aan en voordat ik iets kon zeggen kwam degene die naast ons stond met de Honda aanlopen en hij zei. Oké dan heb jij er geen last van maar als dat ding straks weer draait gooi ik hen in de plomp! Dat in plat Vlaams we (Anke en de buren) hebben de Honda niet meer gehoord maar we stonden ook nog maar met 2 campers. De andere dag vroeg ik aan de Belg naast ons van hoe het kwam dat hij zo kwaad werd dat ging dus over de opmerking ik heb er geen last van! Hij vertelde mij als hij dat ding gewoon uitzet als we gaan slapen prima, zou mooi zijn als hij hem bij zich zelf zet maar ach.
Moraal van dit verhaal in redelijkheid kan veel maar er zijn mensen die overgevoelig zijn voor geluid. En spelende kinderen ik en Anke genieten ervan en kunnen er uren naar kijken die dus liever dan zo'n Honda zeg maar

Gr. Aad
Plaats reactie