Handgeschakeld of halfautomaat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Handgeschakeld of halfautomaat?



Bericht door FrankJC »

Ik ben rustig aan het kijken naar een andere buscamper, ik kwam deze tegen; Roller Team Livingstone Prestige Duo, halfautomaat, buscamper, langsslaper, 2015, 45 dkm, 6,4 mtr.
Ik kom vaak bussen tegen met een automaat maar met een halfautomaat is dit de eerste. Ik ben een handschakelaar, een bus met automaat sla ik bij voorbaat over maar die halfautomaat maakte mij toch nieuwsgierig. Kom ik op het forum van de NKC staat daar een hele verhandeling over problemen met automatische bakken(Fiat) in jonge campers.
https://www.nkcforum.nl/topic/5-problee ... omment-164

Dat temperde mijn nieuwsgierigheid naar de halfautomaat. Hebben leden van dit forum hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door JoopBrekken »

Tegenwoordig wordt met halfautomaat meestal een geautomatiseerde schakelbak bedoeld. Deze werkt volledig automaties, er is dus geen koppelingspedaal en er hoeft ( maar kan wel ) ook niet geschakeld te worden.
Wij hebben dit systeem nu ruim 8 jaar in een Ducato en wij willen nooit meer anders. Rotondes en verkeersdrempels, files, stadsrit, alleen maar een beetje remmen en gasgeven. Ook manoeuvreren en op opritjes rijden gaat zeer makkelijk na wat gewenning. Storingen met dit systeem zijn zeer zeldzaam.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Pienmajer »

Ik heb eerst schakel camper gereden en sinds twee jaar, 45.000 km, deze “halfautomatische”.
Ik rij doorgaans rustig en dan rij ik veel liever in de halfautomatische.
Alleen: als je een heel stijl bergje stapvoets wil oprijden: zet hem in de 1 en de automaat uit. Anders wil hij in de helling wel eens automatisch naar de 2, terwijl dat eigenlijk niet kan.
Gr, Pat
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door JoopBrekken »

Ik schakel ook wel eens met de hand, bv op een landweggetje als hij net niet zelf naar een hogere versnelling gaat. Het kan, maar hoeft niet, ook niet in de bergen.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Sandor Gora »

Ik vind het heel ontspannen rijden. En ja, heel soms even met de hand. Nog geen problemen gehad.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door pwhooftman »

Ik heb ervaring met een halfautomaat in een personenwagen (een Toyota Verso). Misschien niet vergelijkbaar met de halfautomaten van Fiat, maar in de Toyota betekende deze bak een combinatie van alle nadelen van een een handbak en een automaat.

Wat een verschrikkelijk ding, schakelde nooit op logische momenten. Inhalen op de snelweg? Eerst een hik tegenwerken, waardoor je wat meer gas gaf, en dan spoot je weer vooruit (de reactie komt nu natuurlijk dat je anders moet leren rijden). Het ding had ca. 50.000 km gereden toen er een terugroepactie van Toyota kwam, waarbij de gehele koppeling, de boordcomputer en nog wat spul vervangen werd. Dat nadat regelmatig de lucht van een stinkende/verbrande koppeling ons al tegemoet was gekomen, dus dat was een geluk bij een ongeluk. Daarna snel (met verlies) ingeruild. Nooit meer voor ons, wat iedereen ook zegt.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2434
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door pepon »

Pienmajer schreef:
ma 16 dec 2019, 18:02
Alleen: als je een heel stijl bergje stapvoets wil oprijden: zet hem in de 1 en de automaat uit. Anders wil hij in de helling wel eens automatisch naar de 2, terwijl dat eigenlijk niet kan.
Gr, Pat
Als je een Fiat hebt, gebruik je dan de "Up" functie niet?

Automatische werking (AUTO
met ingeschakelde UP-functie)

De UP-functie kan alleen worden ingeschakeld
bij de automatische werking.
De UP-functie kan worden ingeschakeld
door op knop UP-fig. 4 te drukken.
Deze knop bevindt zich tussen de bedieningsknoppen
op het dashboard.

Als de UP-functie is ingeschakeld, zal het systeem zodanig schakelen, afhankelijk van
de snelheid van de auto, het motortoerental en de snelheid waarmee het gaspedaal
wordt ingetrapt, dat de auto zo makkelijk en comfortabel mogelijk op steile
hellingen rijdt.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door juanv »

Het ding rijd goed, zolang je zelf regelmatig het touw in de hand neemt, dus zelf beslist wanneer er op of af geschakeld wordt.
Zolang het vlak is of in de stad , geen probleem.
Van zodra het echter wat bergop bergaf gaat , begint het automatisch schakelprogramma op onlogische momenten naar onder te schakelen om dan 5 seconden later opnieuw omhoog te schakelen , dan weer naar onder , weer naar boven enz, enz .......
De "Up" functie verbeterd dit zot gedoe, maar weg is het zeker niet, dus ik rij zeker in berglandschap altijd op zelf manueel schakelen, dan heb je nog altijd het voordeel dat je niet hoeft te ontkoppelen .
Verder technisch ( tot hiertoe ) nog geen enkel probleem gehad.

Grtz

Juan
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Rijhuis »

Wij hebben nu 56.000 km gereden met de 'gerobotiseerde' bak van Fiat (met 3 l motor van 175 pk van 2014). Noorwegen (o.a. Trollstigen) en Zweden gedaan, Pyreneeën, Vogezen en andere hobbels. In de stand 'UP' af en toe ingrijpen, dat wil zeggen een tikje tegen de pook om één versnelling hoger of lager te schakelen. Het is wél in het begin even wennen maar je leert schakelen 'met het gaspedaal' en op den duur voel je perfect aan wanneer en hoe er geschakeld wordt. Bovendien loopt dat ding nog zuinig ook : gemiddeld 9,4 l/100 km en wij wegen toch 3.650 kg.
Een échte automaat, met koppelomvormer of beter nog, met dubbele koppeling, schakelt natuurlijk beter maar handgeschakeld? Neen, bedankt.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Pienmajer »

pepon schreef:
ma 16 dec 2019, 19:42
Pienmajer schreef:
ma 16 dec 2019, 18:02
Alleen: als je een heel stijl bergje stapvoets wil oprijden: zet hem in de 1 en de automaat uit. Anders wil hij in de helling wel eens automatisch naar de 2, terwijl dat eigenlijk niet kan.
Gr, Pat
Als je een Fiat hebt, gebruik je dan de "Up" functie niet?

Automatische werking (AUTO
met ingeschakelde UP-functie)

De UP-functie kan alleen worden ingeschakeld
bij de automatische werking.
De UP-functie kan worden ingeschakeld
door op knop UP-fig. 4 te drukken.
Deze knop bevindt zich tussen de bedieningsknoppen
op het dashboard.

Als de UP-functie is ingeschakeld, zal het systeem zodanig schakelen, afhankelijk van
de snelheid van de auto, het motortoerental en de snelheid waarmee het gaspedaal
wordt ingetrapt, dat de auto zo makkelijk en comfortabel mogelijk op steile
hellingen rijdt.


Groet, Ron.
Hallo Ron,
Ik gebruik de Up functie als ik met de automaat een wat stijlere helling op rijdt.
Eerlijk gezegd merk ik niet veel verschil. Misschien dat de automaat iets later, dus bij hogere toeren van de 5 naar de 6 schakelt.
wellicht dat dat er mee te maken heeft dat ik de 3 liter motor heb met 180 pk en een behoorlijk koppel.
Of dat ik de up verkeerd gebruik...
Groet, Pat
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door willemzon »

De upfunctie wordt toch gebruikt bij zwaardere belading of heb ik het nu helemaal mis

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1805
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door doov »

Ik heb vaak gereden in een Peugeot 508 met zo´n halfautomaat.
Wat een tukbak.
Was geen gang in te krijgen, zelfs niet in de sportstand.
Schakelt traag. Veel te traag.

Maar met een camper rij je natuurlijk wel anders dan met een personenauto.
Dus als traag je ding is, dan werkt het - op de duidelijk voelbare schakelmomenten na - feilloos.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Karelkaywa »

Tot 3 jaar terug had ik een Citroën C4 Grand Picasso met zo'n robot gestuurde versnellingsbak. Heb er nooit aan kunnen wennen. Vooral inhalen op 'n 2 baansweg resulteerde in klam zweet :problem: Op het moment dat je gas geeft schakelt de robot terug en dat gaat gepaard met het inhouden van de motor. Deze auto heb ik dan ook weer snel ingeruild en nu een Mazda CX5 met volautomaat.
Sinds begin dit jaar een nieuwe Ducato met toch weer zo'n robotbak. Daar rijd je rustiger mee en ben dan ook tevreden over deze automaat. De bak heeft een paar kleine nadelen, t.w.: Bij ca. 80 km/h rijden op vals plat gaat de bak pendelen tussen de 5e en 6e versnelling. Op dat moment geef ik het pookje dan ook een tikkie naar links waardoor hij op handbediening staat. In de bergen en vooral bij haarspeldbochten zet ik hem altijd op handbediening. Daar voorkom ik mee dat hij te traag terug schakelt en bijna stil kom te staan bij het uitkomen van zo'n haarspeld. Maar voor de rest heerlijk relaxed rijden in combinatie met de cruise control. De UP-functie doet mijn inziens niet veel. Zou wat langer moeten doortrekken in de versnellingen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door kampo »

:-B :-B De meeste chauffeurs schakelen niet zo goed.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaat het ook nog eens stevig achteruit.
En velen hebben zoals de TS weinig ervaring met automaten of schakelrobots.
De oudste modellen vergelijken met de nieuwste versies van vandaag is moeilijk.
Heb je een automaat met 3 versnellingen en 1 achteruit of een robotbak met 24 vooruit en 4 achteruit ? Niet te vergelijken. De huidige MB Sprinter heeft een full automaat met koppelomvormer en 9 versnellingen.
Maar daarover schrijven is een moeilijk onderwerp.

Mannen van plus 70 weten het sowieso beter.
Daar staat tegenover dat de meest ervaren chauffeurs zweren bij een automaat.
Die weten perfect hoe er mee om te gaan en hoe hem te doen laten schakelen. De uitleg over rijden in de bergen is voor hen een déjà vu verhaal.

Veel op en aanmerkingen over automaten worden gemaakt door beginners die nog niet de duizenden kilometers ervaring hebben opgebouwd.
Groeten Kampo
Plaats reactie