gewichtsverdeling camper
Re: gewichtsverdeling camper
Je gaat uit van het massa ledigvoertuig op het kenteken bewijs. Als deze camper nieuw in nederland is geleverd kun je wel eens een veel hoger startgewicht hebben. Als het een importcamper is dan is hij misschien bij invoer gewogen en kan die massa op het kenteken wel in de buurt komen.
Als de camper nieuw in Nederland geleverd in kunnen er veel dingen niet meegewogen zijn bijvoorbeeld luifel, koelkast, gasfles, HH accu, trekhaak e.d.
Dus op de weegbrug dat ding en misschien wel heel erg schrikken
Als de camper nieuw in Nederland geleverd in kunnen er veel dingen niet meegewogen zijn bijvoorbeeld luifel, koelkast, gasfles, HH accu, trekhaak e.d.
Dus op de weegbrug dat ding en misschien wel heel erg schrikken
Re: gewichtsverdeling camper
Hallo is een ingevoerde camper en mag 1150 op de vooras en 1700 op de achter as ik gok dat hij achter wel te zwaar is.
en dan nu een Bavaria 741
Re: gewichtsverdeling camper
Ik heb om dezelfde reden tafels, stoelen etc ook in de alkoof liggen. Verder zorg ik ervoor dat ik de kastjes voor meer gewicht geef. Op de weegbrug klopte het allemaal. Ook met fietsen achterop. En toch af toe een beetje spinnen als het redelijk bergop was. Gewoon nog rustiger doen hielp bij mij.
Re: gewichtsverdeling camper
Wat je voorlopig kunt doen is van stilstand op te trekken zonder het gas te beroeren.
Ik denk dat ook het motormanagement van je oudere camper, er dan voor zorgt, dat de motor niet afslaat, en daardoor vrijwel niet meer doorslippen.
Probeer her eerst maar eens uit op de vlakke weg.
Ook in de file slaat de motor niet meer af , en blijft de auto rijden.
2e is de bandendruk op de voorwielen , die kan ik voor je uitrekenen , uitgaande van de gewichten op de vlakke weg, met zoveel reserve , dat veiligheid gewaarborgt blijft. Dan zoveel mogelijk grip.
Zou best kunnen dat ik dan voor op 3 of 3,5 bar uitkom.
En de watertanks naar voren plaatsen, zou, ondanks het werk daarvoor, wel eens een boel kunnen doen.
En die hele lichte 2 spruiten niet helemaal achterin, maar vlak achter de cabine, maakt ook weer een beetje goed, als dat mogelijk is natuurlijk.
Eigenlijk zouden je voor en achter-banden evenveel door moeten veren, en daar zie je nu verschil in.
Ik denk dat ook het motormanagement van je oudere camper, er dan voor zorgt, dat de motor niet afslaat, en daardoor vrijwel niet meer doorslippen.
Probeer her eerst maar eens uit op de vlakke weg.
Ook in de file slaat de motor niet meer af , en blijft de auto rijden.
2e is de bandendruk op de voorwielen , die kan ik voor je uitrekenen , uitgaande van de gewichten op de vlakke weg, met zoveel reserve , dat veiligheid gewaarborgt blijft. Dan zoveel mogelijk grip.
Zou best kunnen dat ik dan voor op 3 of 3,5 bar uitkom.
En de watertanks naar voren plaatsen, zou, ondanks het werk daarvoor, wel eens een boel kunnen doen.
En die hele lichte 2 spruiten niet helemaal achterin, maar vlak achter de cabine, maakt ook weer een beetje goed, als dat mogelijk is natuurlijk.
Eigenlijk zouden je voor en achter-banden evenveel door moeten veren, en daar zie je nu verschil in.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: gewichtsverdeling camper
Weegbruggen zijn er maar zat, je moet alleen ff de moeite willen doen!
Als ik goed lees hoe je op pad bent...brrr.
Ik kom al maanden achtereen campers tegen met bandjes met Li 106, of 108, incl. Oversteek van meer dan twee m voor de 2x 25 kg fietsen. Aslast van 2,5 ton? Geen probleem..
En dan lekker met je kroost op pad..stoer hoor!
Laatst ook weer hier: m’n banden bollen zo..zal ik ze maar wat meer druk geven als wat mag!!!!
Wat mij betreft leggen ze veel meer weegfuiken neer, incl. L.i.-check!
Als ik goed lees hoe je op pad bent...brrr.
Ik kom al maanden achtereen campers tegen met bandjes met Li 106, of 108, incl. Oversteek van meer dan twee m voor de 2x 25 kg fietsen. Aslast van 2,5 ton? Geen probleem..
En dan lekker met je kroost op pad..stoer hoor!
Laatst ook weer hier: m’n banden bollen zo..zal ik ze maar wat meer druk geven als wat mag!!!!
Wat mij betreft leggen ze veel meer weegfuiken neer, incl. L.i.-check!
Re: gewichtsverdeling camper
@ jappinz
Koop je, vertrouwend op het idee, dat als een camper destijds verkocht mocht worden, die wel zo gebruikt kan worden , als dat ie bedoeld is, krijg je achteraf op fora te lezen, dat het allemaal je eigen on- verantwoordelijkheid is, en wordt er geen woord gerept over de on-verantwoordelijkheid van camper- fabrikant en verkopers.
Ik vind dat topicstarter de bevindingen goed beoordeeld heeft, en aktie wil ondernemen, en al aangaf, dat wegen er nog niet van gekomen is.
Ze moeten op hun leeftijd ook nog werken, dus hebben niet zoveel gelegenheid om te wegen als de meeste pensionado's.
Koop je, vertrouwend op het idee, dat als een camper destijds verkocht mocht worden, die wel zo gebruikt kan worden , als dat ie bedoeld is, krijg je achteraf op fora te lezen, dat het allemaal je eigen on- verantwoordelijkheid is, en wordt er geen woord gerept over de on-verantwoordelijkheid van camper- fabrikant en verkopers.
Ik vind dat topicstarter de bevindingen goed beoordeeld heeft, en aktie wil ondernemen, en al aangaf, dat wegen er nog niet van gekomen is.
Ze moeten op hun leeftijd ook nog werken, dus hebben niet zoveel gelegenheid om te wegen als de meeste pensionado's.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: gewichtsverdeling camper
Vandaar ook mijn vraag over de druk en de bandenmaat.
Maar daar komt geen reactie op.
Re: gewichtsverdeling camper
Misschien is TS wel hard aan het werk? Vrijdagavond, koopavond en zaterdag voor winkel personeel de zwaarste dagen van de week en nog kinderen! Ik herinner me nog wel op zaterdag wat een gehol en geren sportclubs e.d. Was altijd blij dat ik 's avonds naar mijn baas mocht ff uitrusten noemde ik dat!
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: gewichtsverdeling camper
Als er tijd is om vanuit NL naar de bergen te reizen, heb je onderweg wel 100 opties om ff te wegen.Jadatis schreef: ↑za 16 nov 2019, 9:30@ jappinz
Koop je, vertrouwend op het idee, dat als een camper destijds verkocht mocht worden, die wel zo gebruikt kan worden , als dat ie bedoeld is, krijg je achteraf op fora te lezen, dat het allemaal je eigen on- verantwoordelijkheid is, en wordt er geen woord gerept over de on-verantwoordelijkheid van camper- fabrikant en verkopers.
Ik vind dat topicstarter de bevindingen goed beoordeeld heeft, en aktie wil ondernemen, en al aangaf, dat wegen er nog niet van gekomen is.
Ze moeten op hun leeftijd ook nog werken, dus hebben niet zoveel gelegenheid om te wegen als de meeste pensionado's.
En als er in de voorbereiding voor een reis, geen tijd voor is, wat blijft er dan nog meer liggen, vraag ik mij af!
En als je een aankoop doet als een camper, ga je je toch niet informeren ná de koop, om dan, zoals sommigen doen, de fabrikant of verkoper af te branden als het gekochtte niet voldoet aan wat je in een roze-wolk-bui had verwacht!?
Iedereen kan toch zien, dat dat fietsenrek vaak mééters achter de as uitsteekt, met alle gevolgen van dien ?
De L.i. van een band, max. druk en belasting is in enkele minuten allemaal te vinden, ook iedere garage kan t je vertellen.
Je kan nou eenmaal niet met succes het camperleven in, zoals sommigen gewend zijn verwend te worden door de personenauto leasewereld...om maar een voorbeeld te noemen.
Lost voor TS niks op natuurlijk, het enige wat je kunt doen aan te veel gewicht, is dat thuislaten, verplaatsen, (aanhanger?), of voertuig inruilen...
Re: gewichtsverdeling camper
Er is nog helemaal niet gewogen dus of er te veel gewicht aan boord is weten we nog niet wat we wel weten is dat de gewichtsverdeling niet optimaal is.
Misschien is het mogelijk om topicstarter niet zo af te branden maar met goede adviezen op het juiste spoor te zetten.
We hebben niet allemaal een technische achtergrond.
Misschien is het mogelijk om topicstarter niet zo af te branden maar met goede adviezen op het juiste spoor te zetten.
We hebben niet allemaal een technische achtergrond.
Re: gewichtsverdeling camper
Ach ik wist helemaal niets toen ik onze Tok 6 1/2 jaar geleden kocht. Gewicht 3500 dat is wel goed toch? Ik had qua gewicht geen probleem wel wat andere dingetjes. Wie wist alles al waar hij/zij op moest letten bij de 1e aanschaf van een camper?
Gr. Aad
Gr. Aad
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: gewichtsverdeling camper
Graag jouw lijstje met weegbruggen. Hebben we er allemaal wat an.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen