Welk toilet?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

Goedemorgen allemaal,
het wordt er inderdaad niet simpeler op.
@ kampo: Bedankt voor je nuchtere, afstandelijke mening, je geeft duidelijk de pro's en contra's aan van elk systeem. Als die cassettes echt de kwaliteit van kinderspeelgoed hebben, dan zoek ik nog even verder. Ik moet die dus eerst zien en voelen voor ik kies.
Hoe dik moet de afvoerleiding zijn bij een vergruizer-toilet?
@ ducati 900 : Ik vraag me wel nog af hoe het dan zit met insecten, in warme gebieden zijn die nog veel talrijker dan bij ons. Ik vind vliegen verschrikkelijk, komen die dan niet naar de composthoop? Ik wil geen insecten in de camper.
Als de cassette-toiletten eigenlijk maar lapmiddelen zijn, waarom worden deze dan ingebouwd in campers die veel centen kosten?
Wie veel geld uitgeeft om een comfortabele camper te kopen moet daarna toch sleuren met zo een bak, beseffen die kopers dat dan wel van tevoren?
Ik heb ondertussen eens de sites van hymer, adria, dethleffs, knaus goed onderzocht en .... de toiletten worden doodgezwegen. In de brochures die je kan downloaden staat het toilet niet vermeld of staat het systeem niet uitgelegd. Is het toilet het pijnpunt van de camper?

Ik stond op verzenden en toen kwam het bericht van isoplus, dus een aanvulling.
In bijlage ook een foto van mijn doucheruimte.
Ik heb dus een fout gemaakt, of zelfs fouten.
De vraag ivm toilet kwam dus te laat in me op, op aanraden van de polyester-artiest (ja ik vind het een kunstwerkje) heb ik onder de oude douchebak pu-schuim gespoten (veel) om het stevig te maken, ik wou een kleine wasbakje (handen!) en dit komt dus tegen de wand, omdat daar een opening was voor een afvoer (daar heb ik een dikke gele afvoerslang doorgestoken). Nu bedenk ik dus dat dit een constructie- en denkfout is. Het toilet had tegen de wand moeten zitten zodat er bvb een cassette onder kon met een luik naar buiten.
Ondertussen heb ik veel bijgeleerd maar ik zal het dus moeten doen met wat ik heb, me aanpassen aan de gemaakte fouten en proberen er het beste van te maken.
Zucht.
Gr, Evelynne
Bijlagen
20190913 Douchecel recht.jpg
douchecel
20190913 Douchecel recht.jpg (67.02 KiB) 756 keer bekeken
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

En dan komt Aloys :-)
Dank je voor je reactie, even een andere insteek.
Wat kan het kwaad om met zo'n Porta Potti te proberen, ik ga niets beschadigen en als het niet bevalt kan ik later nog steeds een ander toilet (laten) installeren. Je hebt gelijk, voor die prijs, dat gaat het niet maken. En als andere camperaars er al jaren tevreden mee zijn.
Eigenlijk moet je proberen uit je eigen comfortzone te stappen, hoe moeilijk het ook is. Heb ik ook gedaan om Zoë (hond met suikerziekte) twee maal per dag een inspuiting met insuline te geven. Dat was ook totaal niet mijn ding maar ik doe het al negen maanden.
Ik denk verder,
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk toilet?



Bericht door ducati 900 »

De afvoer van een vermaler toilet is 25 mm en verloopt meestal naar een 32 mm buis maar kan ook op een
slang blijven en heeft meestal een opvoerhoogte van 2,50 m, gebruikten wij vaak ivm waterdichte schotten aan boord.
Je zou hem uit het dakluik kunnen hangen. :-B :-B

Ben
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 13 sep 2019, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Welk toilet?



Bericht door Will »

Wat een gedoe om.een poepdoos 70 % rijd rond met een cassette dus dan is de keus toch niet zo moeilijk..Of je moet er hele grote camper bezitten zoals de Jonckheer dan is alles mogelijk. :mrgreen: :cheers:

Mvrg.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welk toilet?



Bericht door henk en lila »

Hier ook al 15 jaar tevreden met een porta potti met 21 liter tank dus gemiddeld loop ik met va 17 ltr/kg, eens in de 4 a 5 dagen met zijn tweeën. Niet alles gaat er in en de gemiddeld twee liter die we op onze wandeldagen drinken uiteraard ook grotendeels niet.
In het noorden van Tsjechië/Slowakije dit jaar zelfs op campings zelden goede stortplaatsen, laat staan plaatsen waar je de camper boven een put kan manoeuvreren. "Doe maar in het toilet", zei het personeel dan. Nou gebruiken wij die groene sachets dus dat kan ook. Porta potti krijg je altijd leeg.
Je keuze moet dus ook passen bij je camper/kampeer/patroon en landkeuze.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

Bedankt allemaal
Hoe meer informatie, hoe moeilijker het wordt.
Ik denk voor een (voorlopige?) oplossing met een Porta Potti met 21l te gaan. Als het niet bevalt dan installeren we later een ander systeem.
Nu stelt zich de vraag (ivm met voorraadbeheer, mijn autistisch kantje) welke producten heb ik dan nodig en vooral hoeveel? En dan een extra vraag: waar zijn deze het goedkoopst? (mag ook hé)
Mocht ik teveel zagen (zaniken in NL), mijn excuses.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Welk toilet?



Bericht door veetee »

Will schreef:
vr 13 sep 2019, 11:45
Wat een gedoe om.een poepdoos 70 % rijd rond met een cassette dus dan is de keus toch niet zo moeilijk..Of je moet er hele grote camper bezitten zoals de Jonckheer dan is alles mogelijk. :mrgreen: :cheers:

Mvrg.Wil
Precies, niks mis mee. 1 x in de 2 á 3 dagen legen, paar minuten werk, op vrijwel elke cp en camping is daar gelegenheid voor. Niks geen last van geurtjes of lekken, wel af en toe een beetje normaal onderhoud plegen (o-ringen vervangen etc.).
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welk toilet?



Bericht door isoplus »

Ja maar..., het beste is eerst maar zo'n Porti dinges kost weinig en is overal te storten. Geen boren of ander gedoe in je bestaande douchruimte, en overal te legen.
Ga zo'n ding eens bekijken, je moet het wel vastzetten tijdens de rit.
Vind je dat niets dan maar ruimte vinden voor het idee van Kampo of gewoon zien dat je een standaard Tethford camper toilet met een buitendeur voor de cassette geplaatst krijgt tenslotte doet daar bijna elke normale camper het mee.
Natuurlijk is het plee gebeuren geen onderwerp van gesprek bij de aankoop van een camper, wellicht bij lieden die al een camper gehad hebben maar er is vaak geen alternatief dus doen we het er maar mee...
Als ik nu een andere camper zou kopen kwam er geen douchecel in maar wel een mooie keramische toiletpot met een vermaler en een zwartwatertank, helaas wordt het dan een special met lange levertijd dus dat wordt hem echt niet.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk toilet?



Bericht door kampo »

Nog een paar foto's van de binnenkant

Een zelfbouw composterings toilet met externe urinetank.

Afbeelding

Afbeelding




De binnenkant van een Nature head composteringstoilet met draaihendel
Afbeelding

Afbeelding





De onderkant van een vergruizertoilet Dometic Masterflush 8100
Afbeelding

Afbeelding





De binnenkant met de brander van een Cinderella op gas.
Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal, goedemorgen,
@ kampo: Wat een inventiviteit toch, ongelooflijk.
Moet je bij dat systeem met de hendel zelf draaien om te vermalen?
Die Cinderella op gas (https://www.cinderellaeco.com/at/ferien ... rella-gas/): geen water nodig, alles verbranden, 4.795€ (slik)
Wie schreef hier alweer "Wat een gedoe om.een poepdoos", zie je wel dat er nog mensen hier mee bezig zijn, net als Ik. En hygiëne vind ik dus ook zeer belangrijk, om het even waar ik ga of sta (of rij).
Het is inderdaad een aspect van het leven, van de werking van ons lichaam waar we het zo weinig mogelijk willen over hebben, maar we hebben er allemaal mee te maken, het moet wel.
We spreken en schrijven miljoenen keren over wat we binnen nemen, duizenden kookboeken, wijngidsen, restaurants... maar het toilet wordt doodgezwegen (ook door mij).
Ik ben dus nog steeds aan het surfen en rondkijken.
à propos: ik heb op het toilet een boek liggen met foto's van de mooiste openbare toiletten ter wereld, om in de stemming te blijven.
Bij dat Nature head composteringstoilet staat trouwens een mooi trapje, daar ben ik ook nog niet uit.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welk toilet?



Bericht door isoplus »

Maak het niet te ingewikkeld, alle pompjes en klepjes werken op elektrische energie dat is geen probleem maar het heeft ook wel eens storing en dan moet je dat toch kunnen oplossen onderweg.
Een goed ding is een scheepstoilet met vergruizer, ik heb er een in onze sleepboot ( 8jaar)en een in onze vlet(15 jaar) en daar heb ik nog nooit aan hoeven sleutelen.
In de bus-camper zit nu een Dometic met een onder gebouwde cassette werkt prima maar het toilet zelf is een onaangenaam plastic ding dat kraakt en piept. De cassette zelf is prima wat betreft uitnemen, legen en vloeistofdichtheid.
Wel heb ik al bij een paar kennissen het afsluitklepje moeten repareren omdat dat een wat mindere constructie is. Het is overigens een klepje dat je kunt missen omdat het slechts de opening voor de bediening van de cassette afdicht als de cassette verwijderd is, je kunt zonder dit.
Dometic heeft een schuifafdichting tussen pot en cassette en daar kan weinig aan stuk, Tethford heeft een wat ingewikkelder klepbediening en bij ruw gebruik wil dat nog wel eens stuk gaan.
Overigens is dat dan weer eenvoudig te repareren als je weet hoe dat moet.

Nog even over zo'n scheepstoilet, kijk op www.vetus.nl bijvoorbeeld daar vind je ook schema's hoe een en ander moet worden aangelegd.
In onze sleepboot zit het als volgt omdat wij weinig ruimte hadden:
Toilet met waterspoeling(instelbaar) met afvoerslang naar 2 x 40 liter kunststoftanks, de tanks voorzien van beluchting met koolfilter, melders voor leeg,1/2, vol voorts een verbindingsslang tussen beide tanken waaraan gekoppeld een afvoerslang. Het spoelwater komt van de vers watertank d.m.v. een pomp die ook het water voor de tappunten in de boot verzorgt.
Eenvoudig systeem makkelijk in je camper te bouwen goed schoon te houden maar je moet ergens een tank kwijt kunnen wat in het Mercedesframe niet al te moeilijk moet zijn.
Probleem blijft natuurlijk dat zo'n tank bij strenge vorst kan bevriezen als je daarvoor geen maatregelen neemt.
Dometic en Tethford kan je bij elke camperhandel zien, zo'n bootjesspul is wel te bekijken in een jachthaven als je het de eigenaar van een jachtje vriendelijk vraagt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk toilet?



Bericht door kampo »

Evelynne schreef:
za 14 sep 2019, 9:40
...Moet je bij dat systeem met de hendel zelf draaien om te vermalen?...
De Nature Head is bij mijn weten de enige met zo een hendel.
De idee is dat het sneller droogt en composteert als je er af en toe aan draait.
Het heeft niets met vermalen te maken. Er komt een soort gedroogde turf/compost uit, niets vloeibaars of plakkerig.

De zelfbouwers die geen draaihendel hebben zeggen dat het evengoed droogt als je het niet draait.
Boven in die poepdoos zit er ook nog een afsluitklepje met een hendeltje.

Nadeel van de Naturehead is dat je de kop moet verwijderen om vervolgens de hardware bak naar buiten te dragen.
Voordeel is dat je hem kant en klaar kan kopen.
Naar het schijnt moeten vrouwen wat meer oefenen bij het plassen. Heeft iets te maken met de verschillen in anatomie :-B

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

@ kampo: Ik heb verder gezocht op jouw "verbrandingstoilet", ik kende dit systeem helemaal niet maar het lijkt me het meest praktisch omdat je geen afval over houdt. Kijk eens wat ik gevonden heb viewtopic.php?t=8440080, al even geleden maar in het kader van 40.000 kan dit wel.
@ isoplus: ik heb tussen de boegschroeven het scheepstoilet ontdekt :-)
Jij legt het redelijk simpel uit en jij lijkt me een ongelooflijk handig, technisch onderlegd iemand. Voor jou is materiaalkeuze, benodigdheden, leidingen etc misschien een fluitje van een cent, voor mij niet. Ik ben leergierig en wil altijd eerst zelf proberen alvorens hulp in te roepen maar ik ken mijn beperkingen, ik heb die technische bagage niet die velen onder jullie wel hebben. Ik sta versteld van wat jullie allemaal kunnen, maar ik blijf van sommige zaken (beter) af.
Als ik zo'n toilet zou willen, dan moet ik daar dus voor naar één of ander camperinstallatiebedrijf en daar zien ze me niet graag komen. Ik heb er een paar bezocht omdat ik een nieuw venster wou en omdat ik met mijn oldtimer geen potentiële klant voor een nieuwe camper was stuurden ze me eigenlijk gewoon weg, soms héél onbeleefd). Ik zit trouwens ondertussen al ver boven mijn vooropgestelde begroting (verdubbeling), dus dat kan momenteel even niet.
Om het nu héél cru te stellen (een neen heb ik en een ja kan ik krijgen): ik begin met een PP, ik heb het nog nooit gebruikt en weet niet hoe dat gaat bevallen, maar ingeval het toch niet voldoet aan mijn wensen en verzuchtingen, zou jij mij kunnen helpen om zo'n toilet te installeren? Dus ook benodigdheden etc... Eigenlijk moet ik het verwoorden als: wil jij het installeren met wat (minimale) hulp van mij? Dat hoeft zeker niet in de onmiddellijke toekomst, maar als ik een perspectief heb "zo wordt het" dan kan ik het misschien wel even volhouden met een PP. Voel je zeker niet verplicht.
Oh, en mochten anderen zich geroepen voelen ... :-)
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

kampo schreef:
za 14 sep 2019, 10:41
@ kampo: mooi ingenieus systeem, goede oplossing. Maar ik pas hiervoor, dit is niet voor mij. Het idee van juist plassen en alle rompslomp gaat mij weerhouden het te gebruiken. Ik denk dat ik na elk toiletbezoek het recipiënt onmiddellijk zou willen gaan legen en schoonmaken.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Plaats reactie