Overgewicht campers/caravans

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hathi »

Juist hier ook,…..met een achteras van 3200 kg,en een vooras van 1700 kg,kun je echt wel iets meer dragen,en ook de remmen zijn er op berekent, maar een ander schijnt er zich drukker om te maken dan de berijder :?:
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Daar hebben berijders ook recht op ;-)
Net zoals ze er recht op hebben zich er wel druk over te maken :mrgreen:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door tonic »

Maar dan ook hier op het forum niet gaan roeptoeteren als iemand anders zich niet aan een ander regeltje houdt.😁
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hathi »

Juist ,je weet wel ,…..de pot verwijt de ketel,dat hij zwart ziet,…en hier is het niet anders, je raakt er aan gewend :-B
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Iets met 3500kg+ inrijbeperkingen als belangrijk nadeel opgeven terwijl die juist ook voor al dan niet licht overbeladen campers gelden :D
Als het technisch maar goed zit ;-)

De potten roeten bij het leven :-)
Maar je went eraan zeggen ze ;-)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Lees hier overigens ook wel dat mensen met een max 3,5 tonnertje bij de Franse peage op >3m hoog gemeten worden en voor classe 3 aangeslagen worden.
En dan via de intercom om classe 2 vragen omdat ze lichter zijn dan 3,5 ton.

Maar die 3m blijkt op zich op zich al een voorwaarde te zijn voor classe 3.
Niet eens in combi met 3500kg+

Nou weet ik dat losse zaken op het dak niet mee tellen voor de officiële hoogte maar zo’n grote alkoof lijkt me toch wel weer snel de hoogte in te gaan?.

Was even nieuw voor me.
Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door EasyBee »

Wat is er onduidelijk aan boven de 3 meter (niet zijnde een schotel of een dakkoffer) ?
Dan moet je een lagere camper nemen of niet over de Péage rijden.

Maar goed het ging hier over overgewicht en niet over te hoog.
De onze is na een zware afslankkuur leeg 2890 op de weegbrug en als we op reis gaan tussen 3400 en 3500.
Op kenteken op max 3500 gezet, oftwel teruggekeurd naar B rijbewijs. Op typeplaatje max 4500.
Dus als we al te zwaar zouden zijn is dat een overbelading , maar bij lange na geen overbelasting.
Camper kan het makkelijk zat hebben. Merk je ook aan hoe goed het geheel remt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Is allemaal ook niet zo moeilijk maar feitelijk maakt het allemaal ook niet zoveel uit wat je rijd onder of boven de 3500kg.
Behalve dan het rijbewijs wat je nodig hebt
Het puur kijken naar gewicht is niet zalig makend.
Afmetingen, overbelading blijkt toch in ieder geval theoretisch ook weer belemmeringen op te werpen waar een wagen die op kenteken zwaarder is dan 3500kg niet eens last van hoeft te hebben als je hem maar licht en laag genoeg houd ;-)
Ik heb de wagen wel eens op weegplaten gehad en kwam toen op net 3500kg uit.
Die 3,5tons inrij verboden zijn dus feitelijk ook niet echt een probleem voor ons.

Gewoon rijden waar je je prettig in voelt en fijn in verblijft. De rest is bijzaak.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door tdj »

@don (P...?) en @moniek:
Dus samengevat: als het voertuig het technisch maar kan op papier dan mag ik er ook mee rijden (kwestie van terugkeuren om het op papier recht te praten in relatie tot m'n rijbewijs) en heb ik verder nergens last van zolang de politie me maar niet op de weegbrug zet? Ben blij dat ik die afweging niet hoef te maken.

Vorige week bij een rijtraining georganiseerd door m'n verzekeraar werd me de vraag gesteld of ik wist hoeveel m'n camper weegt. Toen ik zei ca. 2900 kg werd ik min of meer uitgelachen, want "iedereen is overbeladen", dus dat kan niet. Bleek het na wegen gewoon 2890 te zijn, 3/4 brandstof, 25ltr water, grijswater leeg. Op mijn vervolgvraag of de verzekering bij schade nog wel uitkeert als een camper meer weegt dan actueel op kenteken is toegestaan, maar minder dan dat technisch is toegelaten, kreeg ik geen antwoord behalve dan dat ik als bestuurder geacht werd me aan de wet te houden. Ik hoop van harte dat iedereen die "te zwaar op kenteken maar technisch geen issue gewicht" de weg op gaat die uitspraak van zijn/haar verzekeraar netje op papier heeft staan zodat in geval van schade de discussie snel afgrond kan worden.
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Weohwe »

tonic schreef:
wo 21 jul 2021, 17:11
Beetje krom verhaal waarom zou je dan omkeren naar een hoger gewicht???
En je rijdt niet legaal in een camper die 3800kg weegt want je b rijbewijs is maar tot 3500kg. Dat de verzekering uitkeert in het laatste geval is heel wat anders dan legaal.
B rijbewijs en overbelading heeft niks met elkaar van doen.
B is gedefinieerd als mogen rijden met een voertuig, toegelaten tot 3,5 ton.
Overbelading is een overtreding, zoals vele andere die je kunt begaan.
Het is ook niet zo, dat als je je C hebt, je dan plots wel met 3800 onderweg mag in diezelfde auto.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Inderdaad

Rijbewijs B:

motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1400
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door rollercoaster »

When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door seth_space »

Ik krijg deze "discussie" lezend een sterk deja vu gevoel.
Haal toch gewoon je c rijbewijs en al je zorgen zijn voorbij. Tolwegen zijn geen probleem meer, gewichtsbeperkingen verdwijnen als sneeuw voor de zon en je leeft langer.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door isoplus »

:-B :thumbup:
Plaats reactie