Overgewicht campers/caravans

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Dat is niet sterker, daar heb je specifiek een rijbewijs voor: E achter B
Al dan niet verkregen door oude rechten.
Zo heb je ook een rijbewijs voor meer dan 750kg achter een zwaar voertuig.
Noemen ze C1/E of CE :P
Mag je er zelfs 20 ton achter hangen ;-)
Achter dat zware voertuig dan :D
Hebben sommige mensen ook verkregen na een rondje rond de kerk in een Opel Blitz :-)

Zag laatst een Italiaanse leswagen.
Lancia Ypsilon dacht ik
In ieder geval formaat Fiat 500.
Het lompe, bruuske rijgedrag van sommige Italianen met hun mega grote campers van standaard max 3500kg verbaasd me dan ook niets meer :D
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Weohwe »

Het maximum aanhangergewicht wordt bepaald door het trekkende voertuig, achter een forse 4x4 mag ik gerust 9, of meer ton hangen…met B-E.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Camperic »

hoeveel heb je aan extra gewicht nou helemaal nodig en hoeveel wil je uitgeven om technische aanpassingen te doen.
Het grootste deel van de campers staat op 3.500 kg en een behoorlijk deel zelfs op 3.200 kg. Als je alle extra’s bij elkaar optelt zoals satellietschotels, extra huishoud-accu’s, zonnepanelen en elektrische fietsen dan houd je niet zo bar veel laadruimte meer over.
Als ik naar mezelf kijk dan zit ik qua gewicht aardig tegen de grens van het toelaatbare en als ik van 3.500 kg zou upgraden naar 3.850 kg dan lijkt dat niet veel, maar die 350 kg extra is ruim voldoende en zonder technische aanpassing (lees: zonder extra kosten) uit te voeren om zonder geouwehoer rond te toeren.
Satelietschotel hebben we laten verwijderen, electrische fietsen hebben we niet. Wel een luifel, 2 zonnepanelen, 2 gasflessen, accu (45kg, wordt vervangen door LifePO4 15 kg). Massa ledig voertuig is 2940kg volgens RDW. Desondanks blijven we niet onder de 3500kg en ik zou echt niet weten waar ik significant op zou kunnen besparen. We nemen geen zak aardappelen mee :wink:
een beetje wonderlijk in de wetgeving vind ik dat als je een B-E-rijbewijs hebt je een combinatie van auto plus aanhanger mag trekken met een totaalgewicht van maximaal 4.250 kilogram.
Ik vind het wonderlijker dat ik met mijn BE met een flinke aanhanger achter de camper mag rijden , maar dat niet meer mag wanneer ik de camper zou opwaarderen naar +3500kg zonder iets aan de camper zelf te wijzigen :-?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Burnerchief »

Zo al eens een foto voorbij zien komen van wat oudere ford transit met autoambulance met 2500 kg Amerikaan erop dat liep dus niet goed af kon je zien (wel jammer van de Amerikaan)
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Wim Corduwener »

Marco Polo schreef:
di 20 jul 2021, 11:36
Mag je er zelfs 20 ton achter hangen ;-)
Het oorspronkelijk onderwerp van dit topic loopt misschien een andere kant op: Met rijbewijs B-E mag je een aanhangwagen trekken die zwaarder weegt dan 750 kilo, mits het maximaal toegestane gewicht van de aanhangwagen onder de 3501 kilo blijft. Is je B-E rijbewijs afgegeven vóór 19 januari 2013, dan is het maximaal toegestane gewicht van de aanhangwagen onbeperkt.
Wie begrijpt hier nog iets van? Oké een en ander hangt natuurlijk wel af van welk gewicht je op kenteken mag trekken. In mijn geval mag ik 2.000 kg aan de trekhaak hangen en dan kom ik uit op een totaal gewicht van 5½ ton en is dat veiliger?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door EasyBee »

Klopt. Is het niet. Maar daarom is de wetgeving ook aangepast. Om gedoe te voorkomen, worden oudere verworven rechten niet afgepakt.
Maar nieuwere rijbewijzen laten dat dus niet meer toe. Zo sterft (sorry voor deze term) het vanzelf uit.
Burnerchief schreef:
di 20 jul 2021, 13:58
Zo al eens een foto voorbij zien komen van wat oudere ford transit met autoambulance met 2500 kg Amerikaan erop dat liep dus niet goed af kon je zien (wel jammer van de Amerikaan)
Waarbij ik me wel afvraag of die wat oudere Transit dat wel mocht trekken. Dat je rijbewijs het toelaat, wil niet zeggen dat het trekkende voertuig het wel kan hebben. We hadden een wat oudere Transit, maar die mocht dat echt niet aan de trekhaak hebben.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Voortschrijdend inzicht.
Vorige generaties hebben gewoon mazzel dat hun oude rechten niet verloren zijn gegaan.
Blijkbaar is het nodig geweest met het steeds drukker wordende verkeer de regels aan te scherpen.
Die aanpassing van 2013 is al een kleine 20 jaar nadat je niet zomaar meer een zware aanhanger achter je wagen meer mocht hangen.
Behalve dan als je oude rechten had.
Ik heb begin jaren 90 al een E achter B moeten halen om een zware aanhanger te mogen rijden.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Snarfsel »

Ik heb maar eens gekeken naar aslasten van mijn bus.
Nu staan er 2 gewichten?
Welke moet ik nu aanhouden?

Hij staat nu op 3,5 ton = B rijbewijs.

Nu lijkt het mij dat ik eventueel ksn ophogen, maar tot hoeveel, 2x1850= 3700 kg, of 2x2120= 4240 kg?
Screenshot_20210720-140428_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210720-140428_Samsung Internet.jpg (32.23 KiB) 245 keer bekeken
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Technisch toegestane maximum massa.

Is tot hoever je zonder aanpassingen op kan waarderen.

Even je kenteken invoeren op

https://ovi.rdw.nl/#

En dan bij F1
Afbeelding

Bij ons zijn de aslasten bij elkaar opgeteld nog 550kg hoger dan de toegestane totale massa.
Maar blijkbaar werkt het simpelweg optellen niet.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op di 20 jul 2021, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Kroppie »

foutje

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 20 jul 2021, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Snarfsel »

Dat staat bij mij beide op 3500 kg.
Wel apart als de aslasten hoger mogen zijn.

Screenshot_20210720-142005_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210720-142005_Samsung Internet.jpg (47.98 KiB) 234 keer bekeken
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door EasyBee »

Jij weet precies de vooras en achteras tot max te beladen en zo het totaalgewicht te bereiken en niet te overschrijden?
Als je onderweg een keer boodschappen doet, houd je rekening met hoeveel kilo er in mag zonder maximum gewicht voor of achter te overschrijden?
F1 is vaak niet max aslasten bij elkaar optellen, maar zit er wel tegenaan. Dan gaat het niet gelijk fout als er iets meer op de achteras ligt en minder op de vooras.
F2 is eigenlijk voor welke rijbewijs categorie het voertuig is goedgekeurd. Of andersom. Welk rijbewijs heb je nodig om dit voertuig te besturen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door B1gcheese »

Het is heel normaal dat de optelsom van aslasten hoger ligt dan de technisch max. Ik vind 2150 kg op de achteras nog vrij beperkt, als je daar nu al tegenaan zit dan heeft opwaarderen geen zin. Een 'heavy chassis' heeft dit probleem niet: bij ons is de maximale aslast vòòr 2000 kg en achter 2400 kg. Technisch max is 4000 kg. Ik heb hem dus wel opgewaardeerd naar 4000 kg omdat ik nog wat marge had op de achteras. Daar zit ook mijn bergruimte dus dat komt goed uit.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Snarfsel »

Ik heb geen probleem met het gewicht, heb nog 350 kg "over".

Was meer uit nieuwsgierigheid, mocht het mogelijk en in de toekomst nodig zijn dan zou het een makkelijke oplossing zijn.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Plaats reactie